atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par Baznīcu "Viena aktiera teātris"
Svilpaste
Iesūtīts: 2010.09.20 23:08:02
Nesen nācās būt baptistu dievkalpojumā un tur draudzes locekļi aktīvi iesaistās liturģijā (ne tikai dziedot, bet arī sakot aizlūgšanas, liecības, brāļi saka sprediķus u.tml.) Luterāņu baznīcā sprediķot drīkst tikai ordinēts garīdznieks vai evaņģēlists, bet kā ir ar citām liturģiskajām darbībām? Piemēram, aizlūgumu lasīšanu, Svēto Rakstu lasīšanu? Piemēram, Torņkalna draudzē to piemēro, bet citās draudzēs - reti. Parsvarā luterisko baznīcu mācītājs kā tādā monoizrādē (piedodiet par salīdzinājumu), viens pats pilda visas liturga darbības. Lai arī katoļi uzsvēr īpašo priestera kā starpnieka lomu, tomēr arī pie viņiem tauta daudz plašāk iesaistās dievkapojumā (vismaz Rīgā).
Padalieties- kā ir jūsu draudzē, vai lajiem atļauj lasīt aizlūgšanas, Rakstus,varbūt darīt vēl ko citu? Ja jā, tad vai to dara arī sievietes, ne tikai pērminderi-vīrieši? Kā jums liekas, vai būtu jāvirzās uz lielāku laju iesaistīšanos vai tomēr ir labi saglabāt vecās tradīcijas un palikt pie šī "viena aktiera teātra"?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
AutorsZiņas teksts
Jana_Svarovska
# Iesūtīts: 2010.09.23 11:30:14
vasara Tas gan. Kādreiz ir tik skumji redzēt, ka piekalpotājs, pērminderis, ja nekļūdos rakstībā, saposies, sagatavojies, bet tik 4 reiz altāra sētiņas vārtiņus atver un aizver... Tik daudz jau pats mācītājs var. Domāju, ka lasījumus var lasīt laji, skaisti, ja vāc ziedojumus, kam balsis - tie priekšdzied.
Bet piekrītu - mērķi un līdzekļi strikti jānošķir.
Aivars
# Iesūtīts: 2010.09.23 11:54:26
Hm, mums kaut kā laji piedalās, bet laikam gan nekad, redzot mācītāju izdarot visu liturga darbu, prātā nav ienācis, ka tur kaut kas nežēlīgi pietrūkst un tādēļ Sakraments nebūtu derīgs vai lūgšana bezjēdzīga.
Nē, nu principā jau smukas karsējmeitenes ar pušķiem un akrobātiskiem priekšnesumiem, un vīri ar bungām un taurītēm defilējot starp soliem varētu uzsildīt atmosfēru vecajā labajā prūšu liturģijā, lai kādi gariem ģīmjiem neklausās kā daži solisti bez kāda pacilājuma velk `Lai slava Dievam ir un gods..."
Bet nu, ja tā godīgi, kas ir tā sāpe aiz šīs diskusijas? Kādam ir problēmas pašam līdzi darboties? Vai pietrūkst šova, kur citi vairāk darbotos?
Jana_Svarovska
# Iesūtīts: 2010.09.23 12:02:36
Aivars Varbūt tā sāpe ir būt vairāk līdzdalīgam tajā svētdienas notikumā - dievkalpojumā? Varbūt vēlme darboties kopā vissvarīgākajā, kas draudzei ir - dievkalpojumā...? Nezinu, Svilpaste varētu pasacīt precīzāk.
Aivars
# Iesūtīts: 2010.09.23 12:17:25
Jana_Svarovska
Nu bet kas tad tam ir vajadzīgs? Starp citu, esmu dzirdējis no daža luterāņu liturģijas pazinēja, ka tieši tādēļ vienā balsī dziedami korāļi, (ar tekstu par Dievu, nevis savām izjūtām) ērģeles, mūziķi, kori balkonā aiz muguras, mācītājs ne šlipsē un modernā ancukā, bet kaut kādā talārā, luterisko dievkalpojumu tradicionāli atsķīruši no citiem, ka te uzsvars ir nevis uz kādu priekšnesumu vērošanu, ko citi dara, bet uz visu kopēju iekļaušanos vienā Dieva pielūgsmē.
Tiesa gan, šodien gan laikam ir šur tur gan novērojamas tērpu maiņas dievkalpojuma vidū, uznācieni ar vīrakiem, svecēm, utt, bet nu īstenībā jau arī aiz tā visa savulaik bija kādi ļoti praktiski apsvērumi, tāpat kā tur tā vārtiņu virināšana, lai mācītājs savu plandošo talāru kur nebūt neuzrauj, vai neizmet ko no rokām
Jana_Svarovska
# Labojis Jana_Svarovska: 2010.09.23 12:23:13
Aivars
Nereti esmu dievkalpojumā ar svecēm un vīraku, daudz piekalpotājiem, tīkami ka tas palīdz dievkalpojumam raitāk ritēt un ir atbilstīgi tā svinīguma saturam. Eju arī uz, kā tagad dzirdu, to saucamo prūšu kārtību. Lūdzu Dievu abās.
indriķis (labs)
# Labojis indriķis (labs): 2010.09.23 12:48:08
Aivar , prūšu kārtība, kura (ar nelielām liturģiskām modifikācijām - Trisagion pirms grēksūdzes un pilnu Gloria&Laudamus pēc ) tiek lietota arī manā draudzē,
principā ne ar ko neatšķiras no jebkuras citas luterāņu liturģijas.
Domāju ka arī tajā ne baltais talārs, ne vīraks, ne procesija nebūtu par skādi.
Jana_Svarovska
# Iesūtīts: 2010.09.23 13:00:42
indriķis (labs) Iespējams, bet varbūt var palikt divas atšķirīgas liturģiskas kārtības, jo noprotu, ka daudziem tas ir ļoti būtiski, varbūt parāk būtiski, bet ir. Ļaudis jau atradīs vietu, kur piedzīvot dievkalpojumu var visdziļāk.
vilks
# Iesūtīts: 2010.09.23 16:07:29
Aivars
kas ir tā sāpe aiz šīs diskusijas?
diskusijas autorei droši vien vajadzētu pašai atbildēt, kas tieši viņu pamudināja uzsākt diskusiju, lai gan zināmu pamatojumu viņa min tēmas pieteikumā, proti, ka viņa novērojusi, ka vienā vai nedaudzās draudzēs laji tiek iesaistīti, bet citās viņai zināmās draudzēs - nemaz.
(un mana pieredze ir līdzīga, tāpēc nebrīnos par šādu novērojumu)

Un saruna, cik saprotu, ir par pieredzes apmaiņu (viņa jautā diskusijas dalībniekiem - kā ir jūsu draudzēs?) un iemesliem, kāpēc tas tā ir.

Diskusijā daži iemesli laju neiesaistīšanai izskanēja - piemēram, ka tas varētu vairot nekārtības vai varbūt nemaz nevēlas to darīt. Vai, piemēram, lasīšanai nav piemērotu kvalitāšu (piemēram, spējas skaļi un skaidri lasīt publiski). Nu tā kaut kā.
Aivars
# Iesūtīts: 2010.09.23 16:25:44
vilks
Vai tad tiešām ir kāda draudze, kurā laji nedrīkst ne dziedāt, ne lūgt?
vilks
# Labojis vilks: 2010.09.23 16:40:04
Aivars
ja tu pamanīji, tad nav runa par klusu lūgšanu vai kopīgu "Mūsu Tēvs" sacīšanu, vai korāļu dziedāšanu, bet pavisam par ko citu.
piedod, bet tu vai nu nelasi, ko cilvēki raksta (un nemēģini saprast), vai arī centies aiziet no problēmas, izliekoties, ka to nesaproti.

Nē nu arī tā var būt retoriska metode. Bet vai godīgāk nebūtu teikt: "Es tur neredzu problēmu, kamēr visi laji var dziedāt līdzi korāļus, dziedāt vai sacīt draudzes atbildes liturģijā un pievienoties lūgšanām"?

Un tad ļaut izteikties tiem, kuri domā citādāk. Bet visu laiku dažādos veidos atkārtot, ka tev tas nešķiet problēma - vai no tā ir kāda jēga, ja vien nav vēlēšanās norakt diskusiju? Es to principā sapratu jau pēc Taviem pirmajiem komentāriem.
Aivars
# Iesūtīts: 2010.09.23 16:55:02
vilks
Tādēļ es uzdodu papildjautājumus, vaicājot atkal un atkal un cenšoties saprast - kur ir tā problēma?
Man teiksim patīk, ka mūsu draudzē Sv. Rakstus dievkalpojumā un svētbrīžos lasa ne tikai mācītājs. Bet esmu bijis arī citādos dievkalpojumos. Vienīgie, kas man tiešām nav patikuši un ir pat kaitinājuši ir tādi, kur ir vai nu kaut kas lieki samocīts un pompozs, vai arī haotisks, piemēram, piesakās kāda lēdija liecināt un norunā minūtes divdesmit par pilnīgi neko, tā arī neko par Kristu nepasakot, vai kāds vīrs ilgi lielās, cik daudz savulaik izdzēris ikdienā utt, un tu sēdi solā un nesaproti, vai slavēt Dievu, ka šis šodien nav piedzēries, vai lūgt, kaut šis ātrāk aizvērtos.
Bet tiešām gribu saprast, kas Svilpasti pašu ir satraucis.
cittadina [81.198.45.149]
# Iesūtīts: 2010.09.23 22:05:33
dažkārt ir dzirdēts, ka kalpot pārgribējušamies lajiem piedāvā izmazgāt un sapost baznīcu pirms dievkalpojuma, vai sasmērēt sveistmaizes kafijas pēcpusdienai - i visa lielā gribēšana kalpot pačib....
Jana_Svarovska
# Iesūtīts: 2010.09.23 22:17:25
cittadina [81.198.45.149] Njā.. Tas gan tiesa. Esmu to redzējusi rudens sakopšanas talkās..
Svilpaste
# Iesūtīts: 2010.09.23 23:09:30
Vilk! Tu ļoti labi visu pateici.
Aivar. Man nav skaidrs, kāpēc uzreiz jābūt kādai problēmai? Vai šī tēma izskatās neirotiska?
godwit
# Iesūtīts: 2010.09.23 23:16:18
Svilpaste

Vai esi saņēmusi atbildi uz savu jautājumu?
Aivars
# Labojis Aivars: 2010.09.23 23:17:20
Svilpaste
Hm, nu ja tu tā pa taisno prasi...
Negribētos teikt neirotiska, bet ... nu ja aizbraucu pie kaimiņiem un tur šiem viņu VIA/O buņģiera un basista vietā ir viens diriģents, vai atkal kormeistars, koncertmeistars, diriģents un metronoms, kas gan būtu iemesls, kamdēļ lai neietusētu viņu baļļukā?
vilks
# Iesūtīts: 2010.09.24 08:00:20
cittadina [81.198.45.149]
Jā, un ir arī novērots, ka dažus lajus principā grib redzēt tikai kalpojam virtuvē - ne tāpēc, ka viņi būtu ar sliktāku izglītību/kristīgo pieredzi/spējām kā citi, bet tāpēc, ka viņi ir sievietes.
Tā ka gadās visādi.
cittadina [81.198.45.149]
# Iesūtīts: 2010.09.24 11:25:47
vilks
Jā, un ir arī novērots, ka dažus lajus principā grib redzēt tikai kalpojam virtuvē - ne tāpēc, ka viņi būtu ar sliktāku izglītību/kristīgo pieredzi/spējām kā citi, bet tāpēc, ka viņi ir sievietes.
Tā ka gadās visādi.

manuprāt, vajag kalpot priecīgi ar tām dāvanām ko Dievs ir devis, nevis iekārot to, kas nav mans...
p.s. mūsu draudzē sievietes neapbižo
vilks
# Iesūtīts: 2010.09.24 11:31:21
cittadina [81.198.45.149]
vajag kalpot priecīgi ar tām dāvanām ko Dievs ir devis
neapšaubāmi
Svilpaste
# Iesūtīts: 2010.09.24 21:39:19
Jā, ir dzirdēts, ka sieviešu-laju plašāka kalpošana novedot pie viņu raušanās uz kanceli.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>

:: Pievienot komentāru

Autors: 
  • Lai iekopētu autora vārdu,nospied uz tā.
  • Reģistrēti lietotāji var rediģēt tekstus vēlāk.
Bold FontItalics fontUnderlineStrike OutSubscriptSuperscriptFont colorTeletypeHorizontal LineE-mail linkhyperlinkListsimies
Atlikušas 1000 zīmes

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 150 , pavisam kopa bijuši: 1172