atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par dažādiem jautājumiem Kalna sprediķis
incognito
Iesūtīts: 2010.01.08 20:38:34
Svētīgi garā nabagi, jo tiem pieder Debesu valstība.
Svētīgi tie, kam bēdas, jo tie tiks iepriecināti.
Svētīgi lēnprātīgie, jo tie iemantos zemi.
Svētīgi izsalkušie un izslāpušie pēc taisnības, jo tie tiks paēdināti.
Svētīgi žēlsirdīgie, jo tie dabūs žēlastību.
Svētīgi sirdsšķīstie, jo tie Dievu redzēs.
Svētīgi miera nesēji, jo tie tiks saukti par Dieva bērniem.
Svētīgi taisnības dēļ vajātie, jo tiem pieder Debesu valstība.
Svētīgi jūs esat, ja jūs lamā un vajā un ar meliem par jums runā visu ļaunu Manis dēļ.

Kā jums liekas, ko tas nozīmē?
. 1 . 2 . >>
AutorsZiņas teksts
incognito
# Labojis incognito: 2010.01.08 20:44:45
Es gribēju dzirdēt drusku viedokļus par Kalna sprediķi. Lūk, tā sākums.
Uz pirmo acu uzmetienu liekas, ka šajā vietā tiek solīti pēcnāves labumi tiem, kam šajā dzīvē klājas grūti, tāda kā kompensācija grūtdieņiem.

Ed. Veidenbaums šādu interpretāciju raksturojis savā slavenajā dzejā:
Virs zemes nav taisnības, dūrei tik spēks,
Kas varmākām skādi dar, nosaukts tiek grēks.
Par tiesnešiem cienīti blēži sēž
Un godīgie ādu nost citiem plēš.
Un cienīgs tēvs, zaglis, teic sprediķus;
“Tik pacieties, debesīs labāki būs!


Bet varbūt ir arī citas interpretācijas?
Papucs
# Iesūtīts: 2010.01.08 21:27:23
Ņemot vērā šīs pasaules īslaicīgumu, tas kļūst diezgan viegli saprotams.
Vienkārši - mūsu aicinājums jau tagad pārcelties nākamās dimensijas vērtību sistēmā.
incognito
# Labojis incognito: 2010.01.08 21:28:48
otrais posts ir smagi ironisks

Nu, ir skaidrs, ka tāda interpretācija eksistē un tas ir fakts. Es gan to pieminēju nedaudz provokatīvos nolūkos.
Bet mani nudien interesētu, kas kristiešiem ir sakāms par šo rakstuvietu. Galu galā, Kalna sprediķis kristietībā ir gandrīz tikpat nozīmīgs kā Pāvila vēstules.
incognito
# Iesūtīts: 2010.01.08 21:30:16
Papucs
Un kas ir garā nabagi?
Parasti par garā nabagiem vai garā vājiem sauc.. nu.. plānprātīgus cilvēkus.
Papucs
# Iesūtīts: 2010.01.08 21:39:58
incognito
Pilnīgi iespējams. Iedomājies, ka cilvēks, piemēram, lasītu lietotus pudeļu korķus, varbūt pat pirktu. Viņš būtu visai dīvains, vai ne? Bet ja nu lietoti pudeļu korķi tieši ir nākamās dimensijas galvenā valūta?
Šādā aspektā raugoties, viss iegūst citu jēgu.
Protams, Kalna sprediķī iet runa par piespiedu kārtā šajā pasaulē pazemotiem cilvēkiem. Diezgan loģiski, ka Dievs viņus atalgos, vai ne?
Aivars
# Labojis Aivars: 2010.01.08 21:48:00
Garā nabagais ir saprotams caur Sv. Rakstos apliecināto Dieva līdzjūtību nabagiem un apspiestajiem, kuri sauc uz Viņu. Bieži burtiskas nabadzības dēļ cilvēks neiedomājas sevi par pasaules nabu un pieiet dzīvei novērtējot katru svētību un arī lūgties lūdzās sirsnīgāk. Bet gadās, ka bagātam kļūstot viņu pārņem cits gars, kas aprakstīts kā sodība, kad kalps par kungu tapis kļūst vēl riebīgāks nekā ieprieksējais. Garā nabagie, jeb ptohoi ento pneumati, ir tādi, kuru gars nemainās no mantiskā stāvokļa, bet garā ir kopā ar nabagiem.
Un arī pārējie makarismi lielā mērā saprotami kā apvērsumi, proti, kaut vai svētīgi tie, kam bēdas. Runa ir par vienu no cilvēcībai piemītošām lietām - empātiju. Ir tie, kas nebēdājas un līdzi nejūt, ir tie, kas priecājas par ļaunumu un nelaimēm, kas kādam notiek. Bēdīgs tu esi, ja par kaut ko pārdzīvo, ja neesi vienaldzīgis, ja kāda žēl, ja kāda pietrūkst.
Līdzīgi padomā par citiem makarismiem.
Papucs
# Iesūtīts: 2010.01.08 22:05:25
Ja kādam šķiet nepieņemami Bībeles garā nabagie, jo mūs šķir gadu tūkstoši, tad varbūt saprotamāki būs daudzviet sastopamie Amerikas folkloras tēli Džejs un Klusais Bobs.
Jūtot zināmu garīgu līdzību, arī es ceru uz apsolīto.
Nerunīgais
# Iesūtīts: 2010.01.09 00:31:16
incognito, šie vārdi var nozīmēt JK sveicinājumu savai dažādajai auditorijai. Tie ir viņa patiesie klausītāji - nabagi, bēdīgie, izsalkušie, vajātie... Tiem tad nu ar šiem vārdiem atveras iespējas, kuras apkārtējā sabiedrībā viņiem bija ciet.
Nerunīgais
# Iesūtīts: 2010.01.09 00:51:04
Gnidr., skumji ka tev termins garā nabagie izraisa ,,alūzijas uz mūsu dzīvniecisko pagātni.... ,,. Nesaprotu tavu repliku. Vai tā ceļas no baigiem intelektuāliem augstumiem, vai no cietsirdības vai no kā? Vai esi bijis pansionātā garīgi atpalikušiem? Varbūt esi redzējis TV kādu materiālu piem.Reģu pansionāta ļaudīm, viņiem tur pirms gadiem nodega māja... Pie viņiem ir tik daudz īstu skumju, prieka, draudzības un laimes, unvisvisādu pārdzīvojumu, kādu grūti atrast pie bagātajiem reflektētājiem; kuriem, kā teica Luters - lielās galvas traucē ieiet Debesu valstībā.
*Duksis
# Labojis *Duksis: 2010.01.09 10:29:28
Tiek atzīmēts, ka Kalna sprediķī ir daudzas paralēles ar Talmudu. ... . Kas attiecas uz "svētīgi tie garā nabagie", tad šī frāze ir atrodama arī pie Nāves jūras atrastajos tīstokļos. Kas ar "garā nabagajiem" tiek domāts? Tiek uzskatīts, ka "garā nabagie" pēc savas nozīmes un satura ir identiski "pazemīgajiem garā" un faktiski tiek interpretēta Talmudā ietvertā doma, ka "Dievam tīkamāks ir pazemīgs gars, nevis nestais upuris." Iespējams, ka šeit ir atrodama paralēle arī ar sekojošo: "Cilvēka lepnība viņu gāzīs, bet pazemīgais iemantos godu." (Salamana pamācības 29:23)
danar
# Iesūtīts: 2010.01.09 11:15:08
Ar gara nabadzibu saprotu to ka man nav sajega garigas lietas,lai tas saprastu un satvertu,ka vienmer bus vajadziga Dieva zelastiba,lai kaut" elementaras "garigas lietas saprastu.
armilo
# Iesūtīts: 2010.01.09 11:17:13
Ja kādam ir nopietna interese par "Kalna sprediķi", tad rekomendēju Reinharda Slenska grāmatu "Jēzus kalna sprediķis".
Fragments no grāmatas:
"Kas un kādi ir “garā nabagie”? Šeit varam iedomāties daudz ko, kas saistīts ar sociālo stāvokli, inteliģenci, bet arī ar dievišķām dāvanām. Izpratne ataust, tiklīdz pamanām un sev apliecinām — runa ir par mani, tas esmu es, kuram trūkst jebkāda pamatojuma cerībai nokļūt Dieva valstībā un līdz ar to arī visa tā, kas saista cilvēkus ar to vai kas tai nepieciešams.

Bibliskās norādes uz “garā nabagajiem” ved pie lūgšanas un apliecinājuma kā arī apsolījuma un mierinājuma. Tam rodam vārdus mūsu mutei un sirdij, piem., Ps.9,19: “Bet nabagais nav aizmirsts uz mūžiem, nedz arī ir zudusi uz laiku laikiem apbēdināto cerība.” Ir jāatceras arī Ps.51, ceturtais lūgšanu psalms: “Radi manī, ak, Dievs, šķīstu sirdi un atjauno manī pastāvīgu garu! Neraidi mani prom no sava vaiga un neatņem no manis savu Svēto Garu! Atdod man atkal atpakaļ savas pestīšanas prieku un stiprini mani ar paklausības garu! .. Upuri, kas patīk Dievam, ir satriekts gars; salauztu un sagrauztu sirdi Tu, Dievs, nenoraidīsi” (Ps.51:12-14,19). Bez tam jāatgādina arī Jes.57:15: “Jo tā saka tas Augstais un Varenais, kas mūžīgi dzīvo, Viņa vārds ir Svētais: ‘Es dzīvoju augšā un svētnīcā, un pie tiem, kam sagrauzts un pazemīgs gars, lai atdzīvinātu garu pazemotiem un spirdzinātu sirdi sagrauztiem.’”

Ja šī svētības apsolījuma pirmā daļa ir ievadījums lūgšanā un apliecināšanā, tad otrajā daļā atklājas apsolījums no Jes.61:1, kas ir Jēzus pirmā sprediķa teksts Viņa dzimtās pilsētas Nacaretes sinagogā: “Tā Kunga Gars ir uz manis, jo Viņš mani svaidījis sludināt prieka vēsti nabagiem, pasludināt atsvabināšanu cietumniekiem un akliem gaismu, satriektos palaist vaļā un pasludināt mūsu Kunga žēlastības gadu. .. Šodien šis jūsu ausīm dzirdētais raksts ir piepildīts” (Lk.4:16 u.t.).
“Garā nabagie” ir tie, pie kuriem piepildās Dieva apsolījums. Mēs arī tikai no šiem vārdiem gūsim izpratni par to, kas mēs esam un kas ar mums notiek. “Jo tiem pieder Dieva valstība”, un, proti, līdz ar To, kurš savā vārdā runā uz mums, Jēzu Kristu, Dieva Dēlu."
Jānis Ginters
# Labojis Jānis Ginters: 2010.01.09 11:58:41
armilo Paldies. Fragments no grāmatas ir labs. Tomēr, domāju, tas rakstīts ticīgam cilvēkam. Šaubos, vai tas var palīdzēt neticīgam atrast atbildes, ja viņi tādas vēlas.

incognito No rakstītā man nepalika skaidrs, kas tieši nav skaidrs un vai vispār kādu atbildi pēc būtības vēlaties. Nu Veidenbaums arī rakstīja: tumšos varmākas zemē triec , / svētos liekuļus garīdzniekus / Kuri melš krāpdami... Ja Veidenbaums šajā ziņā Jums ir autoritāte, tad zagļiem, varmākām, liekuļiem un krāpniekiem prasīt atbildes nu nebūs visai gudri. Ja nu vienīgi pēdējos inkognito vēlētos ar savu jautājumu "triekt zemē"...
Nerunīgais
# Iesūtīts: 2010.01.09 14:23:44
Gndr., labi gan, ka nevēlies, man tā tēma uzdzen žāvas... bet kad sāk runāt par Kalna sprediķi, es uzreiz kļūstu žirgts un sprauns kā kumeliņš pieneņu pļavā
incognito
# Iesūtīts: 2010.01.09 19:04:58
Jānis Ginters
Nu, man ir vairāki iemesli, kāpēc, man liekas, būtu vērts parunāt par kalna sprediķi:
- man ir drusku apnicis, ka kristiešu un nekristiešu diskusijās pastāvīgi no nekristiešu puses tiek pieminētas tikai kristietības tumšās puses (piemēram, inkvizīcija), bet netiek pieminēts pozitīvais. Kalna sprediķis manuprāt varētu būt labs pozitīvas diskusijas objekts, jo tajā pieminētās idejas var būt noderīgas arī nekristiešiem.
- man patiešām nav skaidrs attiecībā uz vairākām šī sprediķa vietām, ko autors ir vēlējies pateikt. Tāpēc es ar prieku uzklausu dažādas versijas. Iespējams protams, ka šis ir tas gadījums, kad nemaz nav vienīgās pareizās interpretācijas. Lai arī Veidenbaums protams bija izcils dzejnieks.
incognito
# Iesūtīts: 2010.01.09 20:04:17
armilo
Paldies par citātu, bet tas nudien parāda visai sarežģītu domu gājienu, kas manuprāt ne tik daudz izskaidro, kas te ir gribēts pateikt, bet integrē šo sakāmo jau gatavā uzskatu celtnē.

Interesants liekas viedoklis, ka sprediķis ir "aicinājums jau tagad pārcelties nākamās dimensijas vērtību sistēmā", tas ir - ka mērķis nav vien atvieglot cilvēkiem dzīves grūtības, ļaujot viņiem sapņos kompensēt saņemtos pāridarījumus.

Un interesants funktieris, ka šajā vietā ir uzskaitīts viss, kas cilvēkam dzīvē var nākt par labu, tai skaitā bēdas, kas nepieciešamas, lai varētu būt līdzjūtīgs.
Jānis Ginters
# Iesūtīts: 2010.01.09 20:45:48
incognito Paldies, domāju, sapratu Jūsu domu gājienu. Vienīgi, lai mēģinātu atbildēt, vajadzētu kādus konkrētākus jautājumus, kurus es šeit nesaskatu. Pieblidīšu, ka minētie 8 svētības vārdi, jeb makarismi kristiešiem ir ļoti nozīmīgi, svēti vārdi. Protams ir iespējams par to nozīmi diskutēt, tomēr par tik lielas kapacitātes tekstiem tas nav viegli.
danar
# Iesūtīts: 2010.01.10 17:24:45
GnidrologsKo tu raksti ar **** raksti ar vardiem ka ir.Isti nesapratu ko gribeji teikt.
incognito
# Iesūtīts: 2010.01.10 22:19:56
Jānis Ginters
Es saprotu, ka kristiešiem šie ir svēti vārdi, tāpēc mēģināsim izturēties pret tiem ar visu iespējamo respektu.

Pirmkārt man liekas būtu vērtīgi noskaidrot, kas ir šo makarismu adresāts, vai tie attiecas uz klātesošajiem mācekļiem, vai arī uz lielo ļaužu pulku, kas arī ir klāt. Man izskatās, ka Mt. 5:3-10 attiecas uz visiem klātesošiem un vispār cilvēkiem, bet Mt.5:11-13 tikai uz mācekļiem (un kristiešiem), jo kas gan cits varētu tikt vajāts Kristus dēļ? Interesanti, kāpēc tā.

Kopumā makarismi atsauc atmiņā vēlāku kalna sprediķa vietu, proti - "ar kādu tiesu jūs tiesājat, ar tādu jūs tapsit tiesāti": žēlsirdīgie saņems žēlsirdību, sirdsķīstie redzēs Dievu, izsalkušie un izslāpušie pēc taisnības tiks paēdināti, acīmredzot ar taisnību un tā tālāk.
Bet ko šajā kontekstā nozīmē, ka lēnprātīgie iemantos zemi?
Jānis Ginters
# Iesūtīts: 2010.01.10 22:57:07
Es minēju "svētus vārdus" ne tik daudz prasīdams diskutētāju respektu, bet uzsverot, ka teksti, kas lietoti lūgšanā, slavēšanā var nebūt viegli diskutējami citā kontekstā.

Adresāts. Domāju, ļaužu pulks. Ļaužu pulks sekojis Kristum, lai klausītos, tātad tos var jau var saukt par Kristus sekotājiem. Tajā laikā vēl nevar runāt par redzamu Baznīcu, tātad kristiešiem.
Adresāts šodien. Nedomāju, ka tik krasi var nodalīt kas attiecās uz kristiešiem, kas nē. Katoļu teologs Karls Raners, ieveda jēdzienu "anonīmie kristieši". Varbūt kāds varētu tikt vajāts Kristus dēļ, sevi neapzinoties kā kristieti?

Lēnprātīgie - zemi. Tieša atsauce uz Psalms 37:11. Psalmā runa par apsolīto zemi Israēlam, Kalna sprediķis - klausītājiem pazīstamais psalms attiecināts uz Kristus valstību.

Varbūt noder vikipēdija ?

:: Pievienot komentāru

Autors: 
  • Lai iekopētu autora vārdu,nospied uz tā.
  • Reģistrēti lietotāji var rediģēt tekstus vēlāk.
Bold FontItalics fontUnderlineStrike OutSubscriptSuperscriptFont colorTeletypeHorizontal LineE-mail linkhyperlinkListsimies
Atlikušas 1000 zīmes

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 80 , pavisam kopa bijuši: 1286