atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par mīlestību kristīgā teoloģija un jaunava Marija
Voldemārs
Iesūtīts: 2007.01.22 16:39:41
Kādu laiku atpakaļ Dievs man deva laiku un iespēju iedziļināties jautājumos par Mariju, Jēzus Kristus māti. Šis bibliskais personāžs ir viens no sarežģītākajiem Latvijas kontekstā, jo tepat blakus ir liela un ļoti laba Marijas kulta kustība, kas sasniedz savu augstāko kulmināciju ikgadus augusta vidū.
Esmu saskāries ar ļoti daudziem un dažādiem viedokļiem. Lielākoties, tos ir iespējams sadalīt 2 polāros skatos - par un pret.
Savu pētījumu gaitā sadūros ar to, ka nav tikai viena atbilde, bet Bībele liek iet ceļu, kur ir lietas par, bet - ir arī pret.
Labprāt padalītos ar viedokļiem par šo tematu, jo domāju, ka skatījuma punktu netrūkst.
No savas puses vēlos tik sacīt, ka mans izejas punkts ir tikai Rakstos balstīts, tādēļ, piedodiet, ja neesmu ar kādu vienā viedklī.
Jau iepriekš pateicos par piedalīšanos!
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
AutorsZiņas teksts
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.01.22 16:41:48
Ir svarīgi pareizi šo jautājumu risināt, t.i., tikt skaidrībā, pie kādas jautājumu grupas tas pieder. Ja Marijas mācību iznes atsevišķi un skata to pašu par sevi, tad, visbiežāk, sanāk kļūdas.
Pareizākā vieta, kuras gaismā skatīt jautājumu par jaunavu Mariju ir kristoloģija, jeb mācības par mūsu Kungu un Pestītāju Jēzu Kristu.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.01.22 16:53:48
Ai nu viss skaidrs... no Marijas var maaciities praktiski visu ticiibas praksi. Iipashi man patiik, tas ko Marija dara kaazaas Kaanaa, vinja maajas kalpiem noraada pie kaa griezties ar probleemaam. Marija atklaati un tieshi noraadiija uz Kristu, jo ticeeja, ka shams maak risinaat arii gastronomiskas probleemas. Tad nu mums atliek no vinjas maaciities, ja ko vajag (tjipa viins par maz), tad griezhamies pie Kristus, kaa Marija to mums maaca. Nu Sveetaa, ko tur padariisi, un kaa visi sveetie, vinji ir taadi, jo uz Kristu noraada! Bet godinaat Mariju kaa elku buutu tas pac, kas celju stabinjam upurus pienest, jo shis tev pareizo virzienu uz Riigu parādījis. Stabinjsh ir veertiigs, ja tu ieklausies, ko tas veesta, bet ja tu paliec pie shiis tabinja un saac ap to katedraales celt, tad a) TU pats nenonaaksi celja galaa b) Ar savu paarcentiibu sataisiisi taadus putekljus, ka citi celjinieki nespees celju stabinju izlasiit!
Grēciniece
# Iesūtīts: 2007.01.22 19:07:48
Kādas pārdomas.
Pie Krusta sv.Marija ir gandrīz vienīgā no visiem savulaik tik uzticamajiem mācekļiem un sekotājiem (ja neskaita Jāni un vēl dažas sievas). Pat, ja to noraksta tikai un vienīgi uz mātes mīlestību, ir acīmredzams, ka sv.Marijas mātes mīlestība ir lielāka nekā Apustuļu mīlestība uz Jēzu. Tas ir pārdomu vērts.
Un otrs - laikam man paveicies ar saprātīgu sabiedrību, taču sen nav nācies saskarties ar kristiešiem, kam sv.Marija aizēnotu Kristu, tāpēc nesaprotu, kāpēc arī mēs līdz ar svēto Elizabeti Svētajā Garā nevarētu sacīt: "Tu esi augsti teicama starp sievām un augsti teicams ir tavas miesas auglis", dodot viņai to godu, kas viņai pienākas kā Kunga Mātei un piepildītu viņas pravietojumu "no šī laika mani svētīgu teiks visi bērnu bērni". Varbūt salīdzinu ļoti laicīgi, taču es ar lielu cieņu izturos pret savu draugu vecākiem un jāatzīst, jo mīļāks man kāds draugs, jo ar lielāku cieņu izturos pret viņa māti un tēvu.
Eņģeļu Marķīze
# Iesūtīts: 2007.01.22 19:52:48
Grēciniece
Tā vien šķiet ka tev svešas mātes jūtas un bērnu tev laikam nav, jo nesaproti cik liela var būt mātes mīlestība. Jo īpaši bērna ciešanu brīdī. Un tajā brīdī vienalga - Dievs cilvēka miesā vai parasts bērns. Mātei sāp.
Un augsti teicams ir ikviens miesas auglis, jo ikviena dzīvība no Dieva dota un svēta. Turklāt svētīga ir ikviena sieviete, kas saņemas drosmi un laiž bērniņu pasaulē.
Grēciniece
# Iesūtīts: 2007.01.22 20:12:42
Paldies Dievam, ka mātes jūtas realitātē baudu jau gana ilgu laiku. Un pārāk labi arī zinu, kā jūtas māte, kad bērns cieš. Esmu daudz domājusi par mīlestību - uz cilvēkiem, uz Dievu, savstarpējo. Un domāju, ka mīlestība uz Dievu tomēr ir augstāka par visām citām jūtām uz zemes.
Ikviena dzīvība ir svētīga un sieviete-māte tāpat, nenoliedzami, tik ne par vienu citu neesmu Bībelē lasījusi, ka augstākais no eņģeļu kārtas viņu godbijīgi sveicina vai, kas ir galvenais, nevienu citu Dievs neatrada par piemērotāku Sava Dēla dzimšanai.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.01.22 21:05:51
Tuvaak par sho "nevienu citu Dievs neatrada par piemērotāku Sava Dēla dzimšanai." Vai tad tu tieshaam iedomaajies, ka pateicoties Marijas kaadaam kvalitaateem vinja tika izveeleeta? Vai domaa, ka Izraeela tauta tika shiis tautas kvalitaates deelj izveeleeta? Neputro Dieva zheelastiibu ar cilveeka kvalitaati, kura Dieva priekshaa visiem ir vienaada - visi ir greekojushi, visiem pietruukst dievishkjaas godiibas - tai skaitaa arii Marijai. Un tikai pasha Dieva deelj vinja tika izredzeeta un tikai pasha Dieva goda deelj vinjai tika pieshkjirts gods buut par Inkarneetaa Dieva maati. Pati vinja bij vienkaarsha parasta Juudu meitene, kas ticeeja uz Dievu un paljaavaas uz vinju.
Vai tieshaam domaa, vinja bij vieniigaa dievbijiigaa sieva visaa Izraeelaa, shaadam apgalvojumam pamatojumu vajadzeetu stipri stingraaku nekaa tikai viedokli!
Eņģeļu Marķīze
# Iesūtīts: 2007.01.22 21:07:40
Eņģelis ir tikai Dieva kalps un sūtnis un dara tikai to ko viņam liek. Un ne mums spriest kāpēc tieši Dievs izvēlējās Mariju - tāpēc ka viņa bija tikumīga jaunava, tāpēc ka viņa izcēlās ar īpašu ticību vai tāpēc ka viņa bija no Dāvida cilts (būdama jau saderināta ar Jāzepu). Vai varbūt viss tas kopā ņemts... Tas lai paliek Dieva ziņā.
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.01.23 11:29:27
Mulders
Nedomāju, ka Jņ.2 tik tiešām rādītu Marijas ticību. Palasi kontekstā! Jēzus savai mātei saka skarbus vārdus tai brīdī, ka viņa Jēzu mudina risināt vīna problēmu. Vārdi: "Kas man ar Tevi, sieva?" Ir ļoti noteikts nosodījums no Jēzus puses. Ievēro, viņš nesaka "māte", bet gan "sieva". Tāpat, līdzīgu nosodījumu Jēzum saka ļauno garu apsēsts vīrs (Mk.5:7), tātad, par draudzīgiem šos vārdus nosaukt būtu grūti. Ja Marija to būtu sacījusi ticībā, tad šādi asi vārdi krasi kontrastētu ar viņas ticību. Cita lieta, ka Jēzus tomēr to izdara.
Man šo šķietamo pretrunu atšķetināja grieķu valodas speciālists Aleksandrs Bite, kas padziļināti pēta Jāna evaņģēliju.
Īsi sakot, problēma, visdrīzāk, ir tā, ka kāzās Jēzus, kā mācītājs, ir ieradies ar krietnu pulku mācekļiem, kas nav bijuši paredzēti. Līdz ar to pietrūka vīns. Vainīgs ir Jēzus un māte, tīri laicīgi un mātišķi, mudina Jēzu gādāt vīnu vietā, visticamāk pieļaudama, ka Jēzus mācekļi savāks naudiņu un pirks vietā vīnu. Tātad, tur nav nekādas īpašas ticības Jēzum kā KUNGAM un īpašam cilvēkam, bet gan sadzīviska situācija ar šķietami prognozējamu iznākumu, nopirktu vīnu. Tieši tāpēc Jēzus atbilde ir tik neparasti skarba. Lai norādītu viņas vietu, atbildē uz mātes ļoti ikdienišķā kontekstā sacīto, Jēzus veic brīnumu.
Piedod, bet manuprāt, pieķerties konkrētiem vārdiem, izlaižot kontekstu, nozīmē iet pa vieglāko, bet ne vienmēr pareizāko ceļu. Protams, Marija pēc Kristus augšāmcelšanās ir mācekļu pulkā, tādēļ ir pilnīgi skaidrs, ka viņa bija pirmdraudzes pulkā, bet Raksti neliecina par viņas ticību Jēzum pirms augšāmcelšanās.
Man patika līdzība par stabiņiem.
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.01.23 11:42:04
Grēciniece
Salīdzinājums ar māti ir ļoti palīdzošs, bet reizēm var novest arī kļūdainā ceļā.
Būdama pie krusta, Marija parāda nevis ticību Jēzum kā KUNGAM, bet savu mātes mīlestību. Šo mīlestību var tikai apsveikt. Es vēlētos uzsvērt, ka es nekur neesmu apgalvojis, ka Marija būtu bijusi slikta māte, gluži otrādi, tā ir tikai norma, ka viņa ir pie krusta. Taču, ja to sāk minēt par argumentu viņas īpaši lielākai ticībai, tad, piedodiet, es saku, ka tam nav bibliska pamata.
Es saprotu, ka mēs dzīvojam sabiedrībā, kurā ir dziļi iesakņojušies kukuļu un blatu sistēma. Mums liekas normāli, ka panākt sev vēlamu rezultātu un labvēlības iegūšanu ar vajadzīgu cilvēku radinieku palīdzību mums ir pašsaprotama lieta. Tomēr, uzdrošinos apgalvot, ka šāda sistēma īsti nestrādā kristietībā.
Kristietim ir uz ko paļauties, tas ir Kristus. Meklēt vēl kādu, pieejamāku, ceļu pie Viņa nozīmē noraidīt Kristus žēlastību Viņa paša personā.
Vēlos uzsvērt, ka Marijas pieredze bija unikāla, jo viņas klēpī 9 mēnešus mājoja visa Dieva godība, bet liekot kaut vismazāko akcentu uz viņas it kā godību, mēs mazinām Dieva žēlastības darbu pie visiem ļaudīm un arī pie Marijas. Kā Dieva žēlastības instruments, Marija tik tiešām ir augsti teicama starp sievām. Tomēr, tas nav viņas, bet Dieva nopelns.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.01.23 11:49:19
Voldi Tu stipri nesaprati to par ko es teicu. Lai buutu skaidraak noraadiishu uz to, kur es Kaanas kaazaas saskatu Marijas ticiibu, jeb piemeeru kaa mums riikoties. Es runaaju nevis par 4o bet par 5o pantu. Un tas ir tieshs Marijas noraadiijums uz Kristu. RKB to tulko ka Kristus klausa maati un tamdeelj mees varam luugt Kristus Maati visaadaas lietaas, tachu shajaa rakstu vietaa es saskatu, ka Kristus maate noraada uz Kristu - "Ko Viņš jums teiks, to darait!". Nespriediishu par intonaaciju un spekulaacijaam, kuras shoreiz izsaka Aleksndrs Bite (manas draudzes maaciitaajs un es vinju augstu cienu), tachu 5ais pants ir tas par ko es runaaju un priecaajos un par ko es Mariju cienu, tas ir, ka vinja gan pati griezaas pie Kristus, gan arii sulainjiem liek pie vinja griesties. Vai tas bij vinjas ticiibas deelj, vai kulturaalu iipatniibu deelj, vai Jaanis nepasaka varbuut pietiekoshi, lai droshi spriestu, bet shie divi panti apgaazh visu RKB teologjiju, ka Marija par mums luudz vai kaa citaadi, shie divi panti tieshi otraadi paraada veel vienu Sveeto, kursh noraada uz Kristu PAT ikdienishkjaas lietaas. Un ar to visi Sveetie izceljaas, ka vinji raada uz Kristu.
Ceru, ka tagad tev kljuus skaidraak...
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.01.23 11:50:22
Dieva izraudzīšanās un aicināšana ir noslēpums.
Ja kāds apgalvo, ka Marija ir izredzēta tādēļ, ka bija labāka par visām citām, viņš apgalvo, ka visa Radītājs Dievs bija spiests gaidīt brīdi vēsturē, kad BEIDZOT atradās Marija. Nezinu, kā jums, bet man tas liktos diezgan amizanti, ka Dievs (Visuvarenais visu lietu Radītājs, Uzturētājs un Noteicējs) būtu atkarīgs no kāda cilvēka.
Tāpēc, nevaru piekrist apgalvojumam, ka Marijas nopelns būtu par iemeslu viņas izredzēšanai.
Nevaru piekrist arī tam, ka Marija būtu nevērtīga un izraudzīta "laimīgas nejaušības dēļ".
Tas, kam es piekrītu - Dievs ar Savu žēlastību izredzēja kādu grēcinieci (šinī gadījumā, Mariju) ļoti atbildīgā un godpilnā uzdevuma veikšanā - savā klēpī 9 mēnešus nest Dieva Dēlu. Slava, gods un pateicība Dievam par šo žēlastību un arī prieks par Mariju, bet ne kādi citādi.
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.01.23 11:56:37
Mulders
Ceru, ka es Tevi sapratu. Taču vēlos atkārtoti norādīt par kontekstu. Tas ir atslēgas princips ne tikai šai, bet visām citām Bībeles vietām.
Varbūt, īsumā par Jāņa evaņģēliju. Šī nav pirmā un vienīgā vieta šajā evaņģēlijā, kurā cilvēki it kā runā ar Jēzu, bet patiesībā runā Viņam garām. Respektīvi, nav dialogs, bet divi monologi.
Taisnība, Jēzus paklausa māti, bet viņa ļoti striktā atbilde norāda, ka kaut kas ar šo sarunu nav kārtībā. Tu vari to uzskatīt par spekulāciju, bet Jēzus nekur nenosoda ticību, pat pretēji, viņs arvien ticību izceļ un slavē, taču šeit Viņš to nedara. Ievēro, Viņš neuzteic Marijas ticību, lai gan Viņš neskaitāmās vietās uzsver muitnieku un netikļu ticību.
Remisija [85.254.179.155]
# Iesūtīts: 2007.01.23 21:12:11
Skatos Jānis Bitāns vārdu uzvārdu mainījis Bet varbūt Roberts Galvāns nezin Lutera katehismu un apzadzies, piesavinoties svešu bildi. Bingo! Galvāns zog! Jo zinu, kā Saldus mācītājs izskatās.
Jānis_Bitāns
# Iesūtīts: 2007.01.23 21:28:05
Tiesa iegriezos te savu jauno identitāti aplūkot, bet diskusijas izrādījās interesantākas. Svētā jaunava Marija ir ne vien Bībeles lappušu personāžs, bet reāla persona baznīcas vēsturē. Es pajautātu visu diskusiju kontekstā, ko citu. Proti, kā praktiski jūsu ticības dzīvē (uz lūpām, dievkalpojumā u.c.) izpaužas sv. Marijas godināšana, ko viņa Svētā Gara pilna sacīja, ka to darīs paaudžu paaudzes?
Grēciniece
# Iesūtīts: 2007.01.23 23:07:21
Voldemār! Tu raksti "Jēzus savai mātei saka skarbus vārdus tai brīdī, ka viņa Jēzu mudina risināt vīna problēmu. Vārdi: "Kas man ar Tevi, sieva?" Ir ļoti noteikts nosodījums no Jēzus puses. Ievēro, viņš nesaka "māte", bet gan "sieva". "
Palūkoju kādus Bībeles komentārus un tie par šo Rakstu vietu runā ko gluži citu, nekā Tu. Vārds "sieva" ebreju un citās tautās tika lietots it bieži un arī tad, kad vērsās pie mātes. Tas skaitījās absolūti godbijīgi. Zinām, ka tieši šo vārdu Jēzus lieto, kad rūpes par savu māti uzticēja mīļotajam māceklim Jānim. Būdams pie krusta un ciezdams neizsakāms mokas, Viņš izrāda īpašu mīlestību un gādību par viņas nākotni. Kaut lieto vārdu "sieva". Arī par vīnu, sv.Marijas rūpēm, lai kāziniekiem visa būtu gana, un Jēzus atbildi komentāros lasu galīgi citu saturu un noskaņu, kā Tu to pasniedz (piem., nav pat runa, ka Marijai varētu ienākt prātā, ka Jēzus un mācekļi vīnu PIRKS, t.i., atrisinās problēmu ikdienišķi). Bet tad jau būtu japārraksta grāmatas, kas nez vai še ir lietderīgi un visiem saistoši. (Avoti - viens Lapuhins Talkovaja Bibļija, otrs - B.Gladkovs Tolkovaņije Evaņģeļije, kuru pirms izdošanas izlasījis un par ļoti labu atzinis svētais un brīnumdaris Kronštates Jānis)
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.01.24 09:02:55
Jānis_Bitāns
Piedod, vai Tu vari citēt, kur Marija saka, ka viņa tiks godināta?
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.01.24 09:05:23
Grēciniece
Varbūt ir vērts palasīt arī kādu bibliskāku komentāru. Piedod, bet pareizticīgajā baznīcā Marijas kults ir izplatīts, tādēļ ir itkai likumsakarīgi, ka Tevis minētie pareizticīgās baznīcas avoti to atbalsta.
Vai Tu vari minēt, kur māte ir saukta par sievu pozitīvā nozīmē?
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.01.24 10:58:59
Saulespuķe
Nevienu negribu ķengāt, ja kāds tā jūtas, tad lūdzu mani piedot. Taču vajag arī runāt par jautājumiem, kas kādu var aizvainot, ja jautājuma būtība skar ticībai nozīmīgus jautājumus.
Piekrītu, ka PB ir izturētāka pret Mariju, nekā RKB. Taču, ja esi redzējusi kaut vienu ikonostasu, tad, varbūt esi ievērojusi, ka tur galvenajā (abpus ieejai vissvētākajā vietā) ir Jēzus UN Marija. Tas rāda uz Marijas ļoti nozīmīgo lomu, kas nereti pārsniedz biblisko vēsti (piemēram, lūgšanas, svētbildes).
Es vārdu Marijas kults lietoju, lai apzīmētu visu ar Mariju saistīto sistēmu, lielākoties, tiešām tajās jomās, kuras, manuprāt, krietni pārsniedz bibliskos rāmjus. Esmu gatavs Bībeles mācībai atbilstošu marioloģiju arvien stiprināt un aizsargāt, tomēr tāpat vēlos pastāvēt pret pārpratumiem un kļūdām.
Skolnieks
# Iesūtīts: 2007.01.24 11:44:12
Visu cieņu un pateicību Marijai, viņa ir labs ticības un paklausības paraugs. Bet...
Paskatīsimies mazliet uz PB lūgšanu praktikumu! Mazs fragmentiņš no PB mājas lapas: “Tā kā Tev ir neuzvarams spēks, pasargā un aizstāvi mūs, Valdniece, no visiem ienaidniekiem, redzamiem un neredzamiem, un atpestī mūs no visām dvēseles un miesas vainām.” Nekur Rakstos nesaredzu, ka šādas lūgšanas tiktu uzklausītas, nedz arī pavēlētas, un ka šādas dievišķas īpašības Marijai piemistu. Svētie Raksti un pirmais bauslis pavēl mums visās savās vajadzībās vērsties tikai un vienīgi pie Trīsvienīgā Dieva paša personīgi, un ne pie kāda cita.
Jānis Ginters
# Iesūtīts: 2007.01.24 11:48:27
Ja Poncija Pilāta pieminēšana katrā dievkalpojumā ticības apliecinājumā nav pārspīlējums (bet varbūt ir ?), kā gan Marijas attēls katrā ikonostasā varētu būt bibliskās vēsts pārspīlējums?
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 40 , pavisam kopa bijuši: 746