atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par Baznīcu Par gaiļiem torņu galos
Oskars
Iesūtīts: 2008.04.05 16:19:45
Kāpēc daudzām baznīcām torņu galos ir gailis nevis krusts?
. 1 . 2 . >>
AutorsZiņas teksts
Oskars
# Iesūtīts: 2008.04.05 16:22:46
Manuprāt, toņu galos vajadzētu atrasties krustram, kurš simbolizē, ka tas ir kristiešu dievnams. Paskatoties uz krustu, tas mums ir kā atgādinājums par Jēzus ciešanām, par krusta nāvi un augšāmcelšanos- pie krusta nekā nav- Kristus ir augšāmcēlies!
Ingars
# Iesūtīts: 2008.04.05 19:45:59
simboli ir simboli, tāpat arī baznīcu nosaukumi, tikai nosaukumi un velti te pārmet - kāpēc jūs luterāņi saucat baznīcas cilvēku vārdos, jo neba jau mums ir kā katoļiem, ka tas konkrētais svētais tad nu ir konkrētās draudzes aizbildnis, bet gan norādot uz kādu cilvēku ticības piemēru. Pāvils ar teica - dzenaties pakaļ man, kā es Kristum. Vai Pāvils tāpēc sevi cēla pār Kristu? ne taču, bet gan kā piemēru, kādam jābūt kristietim - pazemīgam un gatavam ziedot visu Kristus dēļ
*Duksis
# Iesūtīts: 2008.04.06 10:28:07
Par gaiļiem torņu galos Gaiļi baznīcu torņu smailēs nozīmē, ka tās ir "atmodinātās baznīcas". Tā protestanti sevi pozicionēja attiecībā pret citām, viņuprāt ticības jautājumos aizmigušām un pat skaļi krācošām baznīcām. Latviešiem ir tīkams vārds Atmoda - celšanās pretī jaunai piepildītākai dzīvei. Un tās simbols - gailītis - arī. Kam tas nepatīk, tas var iet turpat no kurienes ir nācis.
tikai jox [212.93.97.132]
# Iesūtīts: 2008.04.06 12:00:22

Gailis tornja galá esot atgádinájumam, lai, nákot pie mácítája, neaizmirstu vinjam kádu vis
tinju vai olinju atnest.
Saulespuķe
# Iesūtīts: 2008.04.06 17:35:12
Oskars

Šo jautājumu uzdodu ik pa laikam un pagaidām neviens nav izteicis pietiekami pārliecinošus argumentus, ar ko tad "gailis" būtu piemērotāks par krustu, kam, manuprāt, vajadzētu atrasties baznīcu torņos.
P.S. Nesaku, ka visi argumenti "par gaiļiem" būtu neloģiski un nepamatoti, nebūt ne! Tie ir saprotami un pamatoti, un gaiļa simbols arī var savu darbu padarīt. Tomēr, tikai krusts, manuprāt, nesalīdzināmi precīzāk ataino kristietības būtību. Un, ja ir krusts, tad negribas neko mazāk.
vilks
# Iesūtīts: 2008.04.06 18:26:33
Saulespuķe
Es gaili baznīcas torņa galā vairāk uztveru kā vēsturisku liecību un mantojumu. Manai izpratnei (un, pieņemu, šodienas luteriskajai Baznīcai kopumā) arī atbilstošāks ir krusts, tomēr es cienu brālus un māsas senatnē, kurus acīmredzot būtiski uzrunāja arī šis simbols, ja tas tika likts daudzu baznīcu torņos.
Balss
# Iesūtīts: 2008.04.06 23:34:54
*Duksis
Šis ir ļoti interesants un loģisks pamatojums. Vai atceries un vari norādīt uz avotu, no kurienes tas nāk? Esmu jautājusi par to gan arhitektiem, gan vēsturniekiem, bet neko vairāk par versijām neesmu saņēmusi.
S.Rrrr....
# Iesūtīts: 2008.04.07 09:22:50
esmu dzirdējusi tādu versiju - pirms gailis nebūs dziedājis, Tu mani trīsreiz aizliegsi, to Jēzus Pēterim - gailis torņa galā simboizē modrību - kam jābūt modram un kāpēc, nezinu. varbūt tādā veidā luterānīši sev atgādina Pētera nodevību?
S.Rrrr....
# Iesūtīts: 2008.04.07 09:37:08
Gailis ir atgādinājums par apustuļa Pētera nodevību (Jņ.13:37-38), kas aizliedza savu Kungu Jēzu Kristu trīs reizes, pirms gailis dziedāja.
>>>
ā, nu re - cien .luterānīšu mācītājs ir teicis to pašu
*Duksis
# Iesūtīts: 2008.04.07 10:01:20
Balss Avotu norādīt diemžēl nevarēšu. Varu tikai piebilst, ka pats to izdomājis es neesmu.
Balss
# Iesūtīts: 2008.04.07 16:25:39
Jā, tā doma par Pēteri un gaili ir jau dzirdēta - tas, protams, liekas pirmais un loģiskākais skaidrojums, bet vai tas būtu bijis tik nozīmīgs, ka gailis jāliek tāpēc krusta vietā?
Dukša veresija izklausās loģiskāka.
S.Rrrr....
# Iesūtīts: 2008.04.07 16:28:10
nu, ko kristietim vispār var simbolizēt gailis? kareivīgu harēma turētāju, vai? nezinu. man tas gailis torņa galā tāda bērnišķība vien šķiet.
No malas [212.93.97.132]
# Iesūtīts: 2008.04.07 17:40:28
Cik atceros no teikām, kad gailis dziedāja, tad visi mokšķi pazuda. Ar šis skaidrojums slikts?
Balss
# Iesūtīts: 2008.04.07 17:54:05
No malas [212.93.97.132]
Mēs jau paši varam izdomāt visvisādas versijas. Mani interesē vēsturiskā - ko domāja tie, kas šos gaiļus lika? Vai tiešām vēstures dokumentos tas nekur neparādās?
Mulders
# Iesūtīts: 2008.04.07 17:56:03
Balss, elementāri apzeltīšanas biroju un mājdzīvnieku skulptoru kantoru lobijs! Nekādas lirikas
Balss
# Iesūtīts: 2008.04.07 17:58:20
Mulders

Nākamā versija???
No malas [212.93.97.132]
# Iesūtīts: 2008.04.07 18:02:52
Vienkārši smukāk. Man prieks, ka Rīgas torņos gaiļi, nevis krusti vairumā
vilks
# Labojis vilks: 2008.04.07 18:48:24
No Rīgas leģendām ir vēl versijas, tiesa, dažas visia savdabīgas:
1)Saskaņā ar kristiešu tradīcijām, gailis modri sargā no visa ļauna un ar savu rīta dziesmu spēj aizbiedēt nelabo. Laiks pirms gaiļa dziesmas savukārt ir ļaunuma pilns, un Jēzus pareģojis mācekļiem: “Pirms gailis trešo reizi dziedās, jūs mani trīsreiz aizliegsiet”. Tāpēc gailis jāpaceļ pēc iespējas augstāk, lai viņa balsi tālāk dzirdētu.

2)pastāv versija, ka gailis torņa galā arī tīri praktiski spējis palīdzēt cilvēkam, jo kalpojis par vējrādītāju. Rīgai kā ostas pilsētai tas bijis sevišķi svarīgi, jo buru kuģiem vēja virziens nozīmē daudz. Tāpēc visas Daugavai tuvākās baznīcas rotā gaiļi.

http://www.riga.lv/LV/Channels/About_Riga/History_of_Rig.. a/Stories/Legendas/RigasGaili.htm

arī pasaka par to:
Kāda pilsēta

Reiz bija kāda pilsēta vārdā Rīga. Daudzu baznīcu torņos tur bija nevis krusti, bet gaiļi.
„ES ceru, ka šī pilsēta kādreiz pamodīsies,” nopūtās Dievs un vēroja, kā pa ielām brauc tramvaji.
J.Rubenis
http://old.janabaznica.lv/modules/news/article.php?storyid=762

Kopš viduslaikiem Eiropā baznīcu smailes galā tiek likts gailis. Doms varēja lepoties ar īpašu gaili, kuram viena puse bija melna, bet otra - zelta. Tam bija tīri prakstiska nozīme, jo, ja rīdzinieki redzēja zelta gaili, tad bija veiksmīga diena tirgoņiem, ostā ienāks kuģi, būs darījumi, savukārt, ja uz pilsētas pusi lūkojās melns gailis, tad no kuģiem, darījumiem un peļņas nebūs ne vēsts.
http://www.blogs.lv/raksti/25609/doma-baznica/lkpar3.htm

1001 versija. Kura īstā?
Balss
# Iesūtīts: 2008.04.07 18:52:38
vilks
Mjā, Doma gailis ar viņa svaru un kumeļa lielumu diez vai vairs der par vēja rādītāju. Oriģināli tas gan varēja būt - apvienota ideja ar pragmatisko vējrāža funkciju.
Laikam jau nekas vairāk par leģendām nav nekur rakstos saglabājies... Uzstādītājiem laikam tas likās pats par sevi saprotams - ko tur vēl rakstīt un skaidrot!
vilks
# Labojis vilks: 2008.04.07 18:54:01
Balssbūtu vērts palasīt protestantu vai viduslaiku autoru darbus.. noteikti kaut kam vajadzētu būt. Tikai tālu jāmeklē.

vispār, palasot vēl, rodas iespaids, ka baznīcu torņos viduslaikos sāka likt vēja rādītājus. Redz, nav īsti pieklājīgi likt krustam grozīties, kā arī krusts tik labi "neķer vēju," tā ka nebūtu brīnums, ka tādēļ tika atrasts cits simbols. Un, iespējams arī, ka gailis kā modrības simbols uzrunāja laukucilvēkus labāk un mudināja uz kristīgu dzīvi vairāk kā krusts, kurš viduslaikos tika uztverts kā simbols Dieva sodam.

a_masik, tā arī ir versija

:: Pievienot komentāru

Autors: 
  • Lai iekopētu autora vārdu,nospied uz tā.
  • Reģistrēti lietotāji var rediģēt tekstus vēlāk.
Bold FontItalics fontUnderlineStrike OutSubscriptSuperscriptFont colorTeletypeHorizontal LineE-mail linkhyperlinkListsimies
Atlikušas 1000 zīmes

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 142 , pavisam kopa bijuši: 11839