atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par Baznīcu „Reformācijas 500 gadu jubileja ekumēniskās kustības un ekumēniskās teoloģijas perspektīvē”
armilo
Iesūtīts: 2013.01.12 22:35:09
Mācītāji, priesteri, teoloģijas studenti un visi interesenti ir aicināti apmeklēt Kristiešu Vienotības nedēļas ietvaros notiekošo pasākumu   „Reformācijas 500 gadu jubileja ekumēniskās kustības un ekumēniskās teoloģijas perspektīvē”     profesora Dr. Volfganga Tenisona vadībā   23.janvārī 10:00 – 16:00 Lutera Akadēmijas zālē, Alksnāja ielā 3   Ievērojamais teoloģijas profesors Volfgangs Tenisons sniegs priekšlasījumus un atbildēs uz jautājumiem par tuvojošos Reformācijas 500 gadu jubileju, jaunākajiem pētījumiem šajā jomā, kā arī ar to saistītās norises ekumēniskajā kustībā un ekumēniskajā teoloģijā.   Profesors Dr. Volfgangs Tenisons (Wolfgang Thönissen; dzimis 1955. gadā Brīlē, Vācijā) ir viens no ievērojamākajiem Eiropas katoļu teologiem, Reformācijas, Lutera darbības un ekumēniskās teoloģijas pētniekiem. Kopš 1999. gada Dr. Tenisons ir Padebornas Johana Ādama Millera Ekumēniskā institūta direktors un ekumēniskās teoloģijas profesors Padebornas Teoloģijas fakultātē. Doktora disertā
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
AutorsZiņas teksts
Raimonds
# Labojis Raimonds: 2013.01.28 19:54:26
Confrater
liberāls un konservatīvs, cik tas relatīvi, no gadījuma uz gadījumu?

Labāk zināsi teikt, tad šo ilgi gatavaoto dokumentu neviens cits, kā pati Roma evaņģēlisko pusi "piečakarēja" un arī "izgāza".
Draudzēties, tas ir ļoti labi un to arī vajag.
Bet vai tomēr, radot iespaidu par tulītēju vienošanos, nav liela mānīšanās?
+jean
# Labojis +jean: 2013.01.28 20:38:54
Uldi,
te blakus diskusijā dafne iekopēja linku uz kardināla Kaspersa 2002.g. uzrunu kaut kādā protestantu konferencē, kur kardināls cenšas, cik nu drīkst glaimot protestantiem.

Droši vien latviešu tulkojums arī ir veikts ne jau tikko. Tur ir teikts: Turklāt – mēs varētu labāk piepildīt mūsu misiju pasaulē, jo ekumenisms pats par sevi jau nav galamērķis. Jēzus ir lūdzis, lai visi būtu viens, lai pasaule ticētu (Jņ 17,21). Tādēļ es no visas sirds jūs aicinu un iedrošinu spert šo soli kopā ar mums.

Tātad izmantots, tavuprāt, pareizais vārds -- būtu . Un latviešu valodā šis vārds tiešām ir gramatiski pareizāks nekā -- ir . Tomēr pareizā vārda lietojums neko nemaina!! Jo ideja ta paliek: Jēzus ir teju mums lūdzis: vēlos, lai jūs pasaules acīs būtu viens!!!

Tas nekas, ka Jņ. 17:21 (vecajā tulkojumā) pilnā tekstā ir šāds: Lai visi ir viens, itin kā Tu, Tēvs, Manī un Es Tevī, lai arī viņi ir Mūsos, lai pasaule ticētu, ka Tu Mani esi sūtījis.

Teologi varētu palīdzēt saprast, kas ir ir šis "lai"? Latviešu valodā "lai" parasti ievada palīgteikumu. Tātad teorētiski latviešu valodā otrais un trešais "lai" varētu ievadīt palīgteikumus, kā tas ir izmantots arī Kaspersa tekstā: Jēzus ir lūdzis, lai visi būtu viens, lai pasaule ticētu.

Vai arī šie "lai" katrs ir par sevi? Līdzīgi kā nesen ebaznīcā publicētā A. Bites rakstā Mazais cinītis un lielais vezums jeb Uzmanību – partikula! (http://www.ebaznica.lv/?p=7538)

Tad šie palīgteikumi būtu katrs par sevi:
Jēzus lūdza:
Lai visi ir viens, itin kā Tu, Tēvs, Manī un Es Tevī,
lai arī viņi ir Mūsos,
lai pasaule ticētu, ka Tu Mani esi sūtījis.


Tomēr, ja šie palīgteikumi ir viens otru paskaidrojoši, arī tad starp visi ir viens un pasaule ticētu , pa vidu ir - itin kā Tu, Tēvs, Manī un Es Tevī, lai arī viņi (t.i., Baznīca) ir Mūsos . Un tikai tad: lai pasaule ticētu, ka Tu Mani esi sūtījis.

Tātad šai vienībai būtu jābūt vai arī tā jau ir tāda , kā Tēvs Jēzū un Jēzus Tēvā
+jean
# Iesūtīts: 2013.01.28 20:52:58
un vēl:

vai vienība Tēvs Jēzū un Jēzus Tēvā bija miesīgām acīm redzama?
Aivars
# Iesūtīts: 2013.01.28 21:01:30
+jean
Varbūt, labāk būtu padomāt par to, ko nozīmē `viens`, lai nesanāk kārtējā herēze, kad ekumēnisko ambīciju vārdā tiek kariķēta Svētā Trīsvienība?
Memekija Bū [213.226.141.128]
# Iesūtīts: 2013.01.28 21:23:11
Aivars
Kā tu to domā?
Memekija Bū [213.226.141.128]
# Iesūtīts: 2013.01.28 21:24:51
Uldis
Tu tik jauki uzrakstīji Paldies ar c vitamīna devu
Mārtiņš
# Iesūtīts: 2013.01.28 23:30:10
+jean
Jņ.17 pēc 21.panta nākamajos seko šo "lai" izvērsums. Lai paskaidrotu, droši vien.
Un pirms tam ir tā Jēzus lūgšanas daļa, pēc kuras seko 17. un sekojošie "lai" panti.
Confrater
# Labojis Confrater: 2013.01.29 12:44:29
Raimonds , jā, tādai tūlītējai vienošanai neticu.
Jo ar ko un par ko vienoties, ja piemēram, [savu] kristīgo ticību neredzu adekvāti atspoguļotu , piemēram, PLF šodienas reālijās.
Un vai esi iepazinies ar Benedikta interviju grāmatiņu "Gaisma pasaulei", šķiet, ka tajā viņš ļoti precīzi raksturo arī protestantu problēmas, kas daudzos gadījumos vienotību padara neiespējamu...
Padomā, ka gan pie sieviešu "priesterības" invāzijas RKB varētu atdzīt garīgo amatu kopumā tai pašā PLF.

Lai gan - ja Roma vienpusējā kārtā atceltu Lutera ekskomunikāciju, garīgā amata jautājumos pasludinātu daļēju akceptēšanu un atvērtu savu dievgaldu luterāņiem, kāda sakustēšanās notiktu...

Raimonds
# Iesūtīts: 2013.02.01 15:40:14
Confrater
"Gaimu pasaulei" neesmu lasījis, kas Benediktprāt ir galvenie šķēršļi draudzībai? Un kā viņš saredz iespējamo draudzību?
Confrater
# Iesūtīts: 2013.02.02 13:47:16
Raimonds viņš precīzi pamanījis tās labi zināmās protestantu jaunās herēzes, pret kurām mēs arī šeit šad tad cepamies.
Tās tad nu arī šķēršļi sanāk...
Bet grāmatiņu iesaku izlasīt, Benedikts tomēr sakarīgākais Rkb teologs.
Par daudzām lietām varu teikt - gluži manas domas , par dažām - nu nez vai diezin vai, bet Rkb tomēr sava teoloģiskā tradīcija,
nevar sagaidīt definīcijas a la LTA.
Uldis
# Iesūtīts: 2013.02.02 15:45:13
Benedikts ir nadzīgs cita acī skabargu ieraudzīt, bet savā baļķi negrib redzēt.
Memekija
# Iesūtīts: 2013.02.02 17:17:52
Uldis
Laikam būsi Benediktam dziļi acīs ieskatījies, ja jau zini, kādi tur ir baļķi
Aivars
# Iesūtīts: 2013.02.02 17:46:18
Memekija
Tev ir kādi fakti, kas apstiprina baļķu trūkumu?
Re, ko raksta gana slavens katoļu priesteris - http://www.spiegel.de/international/world/theologian-hans-kueng-on-pope-benedict-a-putinization-of-the-catholic-church-a-787325.html
+jean
# Labojis +jean: 2013.02.02 17:53:45
Mjā!! Kad vieni luterāņi saka, ka Pasaules Luterāņu federācijas, t.i., lielākā daļa, luterāņu ir sapuvuši -- sāls, kas jāizmet --, ka ar tiem ne tikai nevajadzētu, bet pat nedrīkst būt baznīcsadraudzībā, tad tie tiek apvainoti nemīlestībā un pārākuma izrādīšanā. Kad Benedikts pasaka to pašu - kaut raugoties no pavisam cita skatu punkta, t.i., pats sēžot savā septiņkalnu pilsētā, tad jau atskan domīgas balsis: varbūt tiešām tik sapuvuši, ja pat pāvests vairs negrib ņemt savā pulciņā??

Tad jau laikam pavisam nopietni!!
Aivars
# Iesūtīts: 2013.02.02 18:00:03
+jean
Mavis Williams
The Perfect Church

If you should find the perfect church
Without one fault or smear,
For goodness sake, don`t join that church;
You`d spoil the atmosphere.

If you should find the perfect church
Where all anxieties cease
Then pass it by, lest joining it
You`d mar the masterpiece.

If you should find the perfect church
Then don`t you ever dare,
To tread upon such holy ground;
You`d be a misfit there.

But since no perfect church exists
Made of imperfect men,
Let`s cease looking for that church
And love the church we`re in.

Of course, it`s not a perfect church,
That`s simple to discern
But you and I and all of us
Could cause the tide to turn.

What fools we are to flee our post
In that unfruitful search
To find at last where problems loon
God proudly builds His church.

So let`s keep working in our church
Until the resurrection.
And then we each will join that church
Without an imperfection.
Confrater
# Labojis Confrater: 2013.02.02 19:35:52
Aivars , nu ja - jereķikam Hansam Benedikts kā dadzis acī. Pretputiņa retoriku vajadzības gadījumā ir tik viegli izmantot "visai progresīvajai sabiedrībai".
Tā pat kā tiem "Pussy Riot" typa Rietumu naudiņas apguvējiem Krievzemē.

Bet šis - "Zviedri, iespējams, ir visneticīgākā tauta Eiropā, bet jūs pilnīgi nemaz nesapratīsit šo zemi, ja neņemsit vērā , ka mūsu institūcijas, sociālo praksi, ģimeni, politiku un dzīvesveidu pašos pamatos ir veidojis mūsu luteriskais mantojums". (Hntingtona "Civilizāciju sadursmes" 311. lpp.) tomēr kaut ko liecina par luterisma "spējām izdzīvot" ilgtermiņā monokonfesionālisma apstākļos.
Līdz ar to veselīga ekumēnisma nepieciešamība top saprotamāka.
Aivars
# Iesūtīts: 2013.02.02 20:11:14
Confrater
Ar ko jereķiks Kings tik ļoti sliktāks par jereķiku Racingeru? Abi mēdz izteikties gana īpatnēji. Bet Hntingtona citāts neko nepasaka par luterisma izdzīvošanas spējām. Tāpat kā dažu latviešu luterāņu mācītāju savu sakņu un mantojuma nopaļāšana liecina vien drīzāk par viņu pašu mentalitāti
Confrater
# Labojis Confrater: 2013.02.02 20:51:46
Aivars Nezinu , nezinu - lasot Hansu, atpazīstama jau senbaznīcas noraidītā adopcionisma herēze,
lasot Ratzingeru - vnk īpatnēji izteicieni,
īpatnībā tuvi Lutera izteikumiem.

Bet Hantingtona grāmatas citāts gana precīzi ilustrē luterisma situāciju pēc 500.gadiem vienā atsevišķā valstī,
kurā taču bija vislabākie apstākļi miermīlīgai luterāņu baznīcas plaukšanai un zelšanai. Valsts sakārtota, bet baznīca izpostīta.

Par sakņu un mantojuma nopāļāšanu šis citāts neliecina vis,
drīzāk skumja fakta konstatācija ar apsvērumiem - ko darīt, lai neiekristu zviedru luterāņu grāvī.
No tāda kā luteriskā triumfālisma un idealizācijas gan nākas atvadīties par labu daudzpusīgākiem secinājumiem par Kristus Baznīcas iedabu...
Memekija
# Labojis Memekija: 2013.02.02 20:58:12
Aivars
Tev ir kādi fakti, kas apstiprina baļķu trūkumu
Nav motivācijas meklēt baļķusman pietiek ar saviem
+jean
# Labojis +jean: 2013.02.02 20:59:53
Aivar,

Mawis dzejolis itin nemaz nerunā par teoloģiskām problēmām, bet par atmosfēru baznīcā, par bēdām utt. Protams, varam jau iesākt diskusiju par pareizās ticības draudzēm un nepareizas ticības jeb maldu draudzēm/baznīcām (http://www.ebaznica.lv/?page_id=744#_234), tomēr šī nav šīs diskusijas tēma, un mans iepriekšējais koments nebija par to.

Es par paradoksu. Kad vieni pasaka: PLF pēc būtības nav luterāņi, bet gan maldus mācoša kopiena luteriskā izpratnē,-- tad spuras gaisā, apvainojumi utt. Kad otrs pasaka: ar PLF jau nevar būt kopā pat, ja ļoti gribētos, jo tur ir šausmīgas novirzes, tad ---- tad sāk klausīties un runāt: eu, varbūt tiešām kaut kas nav kārtībā!!!

Tik tās otra uzklausīšanas sekas pie dažiem (kā bīskapa Confratera) ir tādas, ka sāk apšaubīt pašu luterismu.

Ko tas nozīmē?

Ko nozīmē tas, ka arvien vairāk pat luterāņu mācītāju joprojām kalpojot luterāņu draudzēs sāk apšaubīt luterāņu mācību?? Manuprāt, tas nozīmē to, ka luterāņu baznīca tiek drupināta no iekšpuses jeb gals tiek pietuvināts, ja vien tā neatbrīvosies no šiem drupinātājiem.

Baznīca tiks sadrupināta -- nenozīmē, ka vairs nebūs šīs baznīcas. Nē, baznīca jau paliks (pat varbūt joprojām sauksies - luteriska), tik teoloģiski tā būs cita baznīca. Ne tā, kas iepriekš.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>

:: Pievienot komentāru

Autors: 
  • Lai iekopētu autora vārdu,nospied uz tā.
  • Reģistrēti lietotāji var rediģēt tekstus vēlāk.
Bold FontItalics fontUnderlineStrike OutSubscriptSuperscriptFont colorTeletypeHorizontal LineE-mail linkhyperlinkListsimies
Atlikušas 1000 zīmes

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 80 , pavisam kopa bijuši: 35503