atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par Baznīcu Sv. Meinarda pīšļi
Jānis Ginters
Iesūtīts: 2010.08.03 16:53:34
Tuvojās Sv.Meinarda diena. Kādai būtu jābūt mūsu attieksmei pret Sv.Meinarda pīšļiem, kuri atrodās Doma katedrālē?

Blakus tehniskiem jautājumiem, šo pīšļu atrašanās vieta ir viens no iemesliem ar gaidāmājai arhibīskapa Zbigņeva konsekrācijas vietais izvēlei.

Somijā Turku katedrālē gadsimtus glabātie Somijas apustuļa Sv.Henrika pīšļi 90to gadu beigās tika atdoti Helsinku Sv.Henrika katoļu katedrālei, kamēr luterāņi iepriekšējos gadu desmitus tos glabāja baznīcas muzejā. Savukārt pavisam nelielajai Somijas katoļu kopienai tie kļuvuši par godināšanas un svētceļojumu vietu.

1)Vai mums vajadzētu novertēt Sv.Meinara pīšļu atrašanos Doma katedrālē? Ja jā, tad kas mūsu pieejā būtu jārevidē?
2)Ja luterāņiem tie neizsaka neko, tad varbūt labāk sekot Somijas piemēram?

Skat senāku diskusiju par svēto pīšļiem.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 .
AutorsZiņas teksts
Jānis Ginters
# Labojis Jānis Ginters: 2010.08.13 17:12:18
indriķis (labs) Kādi ir argumenti par labu maiņai tieši ar Romas katoļiem?
Kāpēc ne ar baptistiem.

Galva Deg kāpēc ne skaistās, senās Rīgas baptistu bīskapu katedrāles?
Šāda maiņa nebūtu diez cik luteriska. Pirmkārt Luters Mārburgas diskusijā neatzina Cvinglija sakramentus, kamēr apliecināja pāvesta. Otrkārt Augsburgas apliecības mērķis ir viena Baznīca. Treškārt tīri estētiskais aspekts attiecībā uz skaistajām baptistu bīskapu katedrālēm.

indriķis (labs) Un vai ar Eliju ir saskaņota Tava iecere Jums kļūt Romas katoļiem par diakoniem?
Kad Elijs iepazīsies ar šīm ģeniālajām idejām, pierakstīsies forumā, tad, pat ja sākotnēji nepiekristu, foruma dalībnieki viņu nu noteikti pierunās.
bez dievnamiem šī iecere ir vieglāk realizējama nekā ar...
Nu, ko Tu tik pesimistiski...

Uldis Vai tomēr nevarētu atbildēt uz manu jautājumu?
Vai tiešām katoļi taisās atņemt Domu, ka nabaga konsistorija ir gatava izrakt pīšļus un atdāvināt tās Romai?

Ko Tu uzdod šādus jautājumus? Šī informācija taču ir dziļi slepena, ja nemaldos, atrodās zem 6 vai 7 zieģeļiem. Mazliet tajā var palīdzēt pētniecība lūk šeit!
Uldis
# Iesūtīts: 2010.08.13 20:44:12
Jānis Ginters

Aiz septiņiem zieģēliem ir tie noslēpumi, kas attiecas uz pāvestiem. Vai nepieļauji iespēju, ka Meinards un Doms ir tieši Konsistorijas septiņi zieģeļi?
Pavasara balss
# Iesūtīts: 2010.08.13 21:31:07
Uldis
Nekļūsti taču smieklīgs! Kārtējā sazvērestības teorija - kaķim jāsmejas
Uldis
# Iesūtīts: 2010.08.14 00:19:58
Pavasara balss

Tur jau ir tā lieta, ka kaķi smejas.
Jānis Ginters
# Iesūtīts: 2010.08.14 18:45:27
Svētīgu Sv.Meinarda dienu!
Ar to būtu jātuvojās diskusijas noslēgumam. Mēģināšu dot kopsavilkumu tās saturam.
Kāda vērtība luterāņiem ir Sv.Meinarda apbedījums (relikvijas) katedrālē?
1) Diskusijas sākuma daži izteicās, ka vienīgi tāda vērtība, ka varētu izdevīgi pārdot par to sataisot baznīcai jumtu. Tātad nekāda garīga vērtība, vērtība vienīgi tad, ja "kāds to gribētu pirkt".
2) Pīšļus, apbedījumu, neatkarīgi kur tas atrodās, Baznīcā vai kapos, nav cienīgi aiztikt pārabpbedīt vai ielikt muzejā. Tas var būt skaists simbols, atgādinājums utt. To varētu izmantot, lai aktualizētu izpratni par Meinardu. Tātad pret apbedījumu jābūt cieņai, citādi vēl varētu būt atgādinoša vai izglītojoša nozīme.
3) Pie svēto kapu vietām notiek brīnumi un dziedināšanas. Tātad tiek pieļauts, ka arī Rīgas Domā, kas tāds varētu notikt, vai ir jau noticis.
4) Dažās konfesijās ir ievērojama elkdievība un māņticība par svēto pīšļiem. Tātad jāuzmanās no kādās citās konfesijās līdzīgas izpratnes veidošanās par svēto pīšļiem.
Bez tam kādi mēģināja uzminēt, kas diskusijas pieteicējam ir “aiz ādas”, vai apakšā nav kāda sazvērestība, kā arī joki.

Pārdomām citāti no Baznīctēviem:
Viens no spilgtākiem piemēriem Baznīctēvu vidū, kas raksta par relikviju tēmu ir Sv.Hieronīms (347 -420 A.D.) - pazīstamais Bībeles (Vulgatas) tulkotājs. Dažus citātus iztulkoju no viņa darba Contra Vigilantium – pret Vigilantius. Minētais darbs tiek vērtēts, kā Hieronīma visasākā polemika visu darbu starpā.

Pēkšņi ir uzmodies Vigilantius, vai, pareizāk sakot, Dormitantius (Vigilatius nozīmē – nomodā esošais, kamēr Dormitantius – gulošais), nešķīsta gara atdzīvināts, lai cīnītos pret Kristus Garu un noliedz cieņu pret martīru kapiem. Vigīlijas, viņš nolād, `alleluja` nevajag dziedāt, kā vien Lieldienās; atturība ir herēzija, šķīstība ir iekāres karstā gulta (libidinis seminarium)...
..
Vai zaimotājs bija imperators Konstantīns I, kas Andreja, Lūkas un Timoteja svētās relikvijas pārveda uz Konstantinopoli, pie kurām dēmoni kauc (rugiunt) un tie, kas mājo Vigilatius apliecina, tie sajūt svētajo klātbūtni?
..
Vai muļķi bija visu Baznīcu ļaudis, tāpēc, ka viņi devās pretīm svēto relikvijām un sastapa tās ar tādu pašu prieku kā izšķirot dzīvu pravieti viņu vidū.
..
Ja apustuļi un martīri, kad vēl bija miesā varēja lūgt par citiem, tad, kad viņiem bija jābūt nomodā par sevi pašiem, cik vēl vairāk viņi to dara, pēc vainagu saņemšanas, uzvaras un triumfa?.
..
Tādi ir Baznīcas pretinieki, viņi cīnās pret martīru asinīm. Šī oratoru suga rēc (pertonant) pret apustuļiem, vai drīzāk tiek ir traki suņi, kuri rej uz Kristus mācekļiem.

Aivars
# Iesūtīts: 2010.08.14 19:30:18
Jānis Ginters
Hm, grūti uztvert par ko ir runa. Par patētisku tekstu, kas nekritiski slavina dižvadoni Konstantīnu, apelē pie boļševisma principiem un spiež uz vainas apziņu, un lamā kādu ļaužu grupu visderdzīgākā veidā? Nez, vai dusmīgs Hieronīma teksts ir kādā ziņā dievbijīgāks nekā dusmīgs Lutera teksts? Tiešām, ir grūti saprast, kāds ir šīs "Meinarda kauliņu" spēles mērķis. Pievērst uzmanību Meinarda sludinātam Kristum, vai dot iemeslu pasmīnēt?
Šodien gadījās vienos kapos ietrāpīt, kur latviešiem neraksturīgi, pie pareizticīgo krustu kopiņas normāls galdiņš ierīkots, acīmredzot, priekš `pominkām` `Trojecā". Principā, arī tāda `štelle` nav izmēģināta vēl Domā.
Citiem vārdiem sakot, asu polemiku uztaisīt jau nav māksla, bet kāda jēga no tā visa?
Uldis
# Iesūtīts: 2010.08.14 20:45:03
Jānis Ginters

Labāk gan biežāk palasi Svētos Rakstus nekā kaut kādus baznīctēvu izteikumus. Vai tad Hieronīms ir Dieva vārds? Vai viņš ir par taviem grēkiem sevi upurējis Golgātā?

Es tev liktu pie sirds ņemt vērā Pāvila vārdus, ko vinš sajā sakarā (par relikvijām) ir teicis: "Mēteli, ko esmu atstājis Troadā pie Karpa, atved šurp, arī grāmatas, pirmām kārtām pergamentus." (2. Tim. 4:13) Labāk par to pārdomā, nevis meditēt par Meinarda pīšļiem. Liec viņa mieru, kā viņš tev. RKB nedz viņš, nedz viņa pīšļi nepieder un nedz arī Doms.
Jānis Ginters
# Iesūtīts: 2010.08.14 23:07:23
Paldies par komentāriem. Tulkojumu veidoju, cik iespējams, tuvu tekstam, tādēļ tas nav tik labā literārā valodā un varētu nebūt tik viegli lasāms. Tomēr, ja esam raduši baznīctēvus lasīt, vajadzētu būt saprotams.

Viens no Hieronīma pazīstamiem apgalvojumiem ir, ka apustuļi un martīri lūdz par citiem esot debesīs vēl vairāk nekā virs zemes. Būtu savādi, ja tie to nedarītu.
Otrs. "Pie relikvijām dēmoni kauc", tie sajūt svēto klātbūtni. Hieronīms norāda kā vispārpieņemtu praksi pie relikvijām pieiet it kā svētie būtu dzīvi, jo tādi viņi arī ir.

Varbūt šis pārstāstījums var palīdzēt tiem, kuri Hieronīma tekstu ne īpaši uztvēra. Salīdzinājumam var padomāt, kā pieiet pie Meinarda svētvietas un kā to vērtēt.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 .
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 137 , pavisam kopa bijuši: 35855