atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par Baznīcu Sprediķošana
Ilārs Plūme
Iesūtīts: 2007.08.06 21:41:43
Šodien ieskatījos kādā laikraksta Svētdienas Rīts numurā. Tur pirmajā lapaspusē bija Jāņa Gintera sprediķis, teikts Jāņa Kristītāja dzimšanas dienā. Lai nu kas bija atrodams šajā sprediķī, bet ne bauslība, nedz arī Evaņģēlijs. Esmu izbrīnīts, ka šādu sprediķi, kurš vispār nav sprediķis, var sacīt luterāņu mācītājs baznīcā, kas nes doktora Lutera vārdu. Kādas ir jūsu domas par šādu sprediķošanu? Kā ir ar sprediķiem cituviet?
<< . 1 . 2 .
AutorsZiņas teksts
Ilārs Plūme
# Iesūtīts: 2007.08.08 21:01:43
Kaut,

Es esmu vecs, dumjš cilvēks no laukiem. Neko skaidrāk pateikt nevarēšu. Neņem ļaunā.
kaut..
# Iesūtīts: 2007.08.08 21:13:15
Nu un kādas pasakas Jūs man vēl stāstīsiet? Jūs un dumš, kā tad?! Neticu!
nu labi, palikšu nesapratusi līdz galam, kas ir kas!!!
būs jālūdz no Dieva īpašā gudrība... bet ja Viņš nedos, tad varēšu būt tā dumjā! nu tāds liktens, ko padarīs`!?
Jānis Kalniņš
# Iesūtīts: 2007.08.08 21:36:17
Ginteram šķēpu vēderā un cauri!
kaut..
# Labojis kaut..: 2007.08.08 21:40:09
ak šausmas... LELB tā jau viens mācītājs pašnāvību uztaisīja.... tagad vēl ar šķēpiem vienu nodurs.. nē nu nav brīnums,ka mācītāji LELB trūkst
Balss
# Labojis Balss: 2007.08.08 23:02:47
Paldies, draugi, par tik gardu izsmīdināšanu! Jāni Kalniņ! Līdz asarām! Un kaut arī vēl uzmet garu!!!
Kas bez grēka, tas lai pirmais met šķēpu!!!
Balss
# Iesūtīts: 2007.08.08 23:09:07
Mīļais Bileāma ēzeli! Vai tad tiešām viens vājš sprediķis ir tik milzu apgrēcība, ka jāķeras pie šķēpiem?... Tad jau tiešām kaut būs taisnība - tā drīz mums (un gan jau jums ar) aptrūksies mācītāji! Jo, ja meklēsim, gan jau atradīsim (katrs pēc savas saprašanas) apgrēcību vai jebkurā sprediķī! Vienīgais, par ko nevarēs piesieties un durt - Bībeles lasījumi!
Ilārs Plūme
# Labojis Ilārs Plūme: 2007.08.09 08:58:02
Balss,

Man drusku nepatīk, kā Jūs ar Jāni Kalniņu interpretējat Rakstus. Jūs cenšaties tos padarīt komiskus un atņemt tiem Dieva spēku. Tas ir tiešs 2. baušļa pārkāpums.

Manis citētā Rakstu vieta norāda, ka grēku arvien ir jānosoda, nevis jāaizstāv. Tādu izteikumu Rakstos, kas nosoda tā uzdošanu par Dieva vārdu, kas Dieva vārds nav, ir ļoti daudz un tie ir bargi.

Vai Jums tiešām šķiet, ka Jāņa Gintera sprediķa kritika ir duršana un piesiešanās?

Luterāņu baznīcā sprediķi saprot kā Dieva vārdu, un tam nav mazāka autoritāte, kā Dieva vārdam, jo luterāņu mācītājs drīkst sludināt tikai Dieva vārdu. Tāpēc jau viņu sauc par Dieva vārda kalpu, tas ir, cilvēku, kurš kalpo ar Dieva vārdu.

Luterāņu baznīca tādēļ arvien ir ļoti nopietni rūpējusies par skaidru Dieva vārda sludināšanu. Jūsu vienaldzība un centieni aizstāvēt sliktu sprediķi, kas gan, kā jau teicu, vispār nav sprediķis, liecina, ka luteriskā nopietnība jums ir sveša.

Manas rūpes par tiem, kam jāuzklausa šādas surogātrunas, Jūs cenšaties interpretēt kā uzbrukumu Jānim Ginteram vai potenciāli citiem mācītājiem. Tā tas nav! Nevis Ginteram un citiem mācītājiem, bet šādai sprediķošanai ir jāmet ne tikai ar šķēpu, bet ar visu, kas ir pie rokas.
Jānis Kalniņš
# Iesūtīts: 2007.08.09 09:48:30
Mīļais Ilār,

Tu kaut ko galīgi neesi sapratis - mēs neaizstāvam sliktu sprediķi, mēs vēršamies pret Tevi, kas ienāc mūsu mājās un sāc mūs kritizēt! Kritizē savā e-baznīcā cik Tev tīk un uz to Tev ir tiesības. Bet tas nav ētiski Tev, neesot LELB mācītājam , ienākt LELB mājas lapā un tā darīties. Ja kāds no LELB mācītājiem tā darītu, tad tas būtu normāli, un mēs apspriestu sprediķi. Tagad mēs neapspriežam sprediķi, bet gan Tavu aroganci. Vai beidzot pielēca?
Ilārs Plūme
# Labojis Ilārs Plūme: 2007.08.09 10:24:41
Nē, Jāni, nepielēca.

Cik es saprotu, šī ir publiska telpa, kur visiem iespējams publiski izteikties, arī kritiski. Tavās mājās es neeju un LELB baznīcās arī. Ja šī diskusiju telpa ir domāta tikai sevis slavināšanai, tad tā arī pasakiet un es te vairs nepiedalos. Nebiju nekur lasījis, ka šajā lapā brīvi drīkst izteikties tikai LELB mācītāji. Tāda demokrātijas izpratne man tiešām nebija pielēkusi. Tagad Tu uzjautrini arī mani, patiešām.

Otrkārt, kā jau vairākas reizes esmu norādījis, mēs runājam par presē publicētu sprediķi, kuru lasa daudzi un dažādi cilvēki arī ārpus LELB. Publiskots sprediķis ir nodots publiskai lasīšanai un arī kritikai. Ar to diemžēl jārēķinās ikvienam. Nedomāju, ka manu attieksmi var nosaukt par aroganci. Kā jau teicu, ja jūs klusējat, tad Bileāma ēzelim jārunā un ja tā turpināsiet, sagaidīsiet, ka arī akmeņi brēks.


Jānis Kalniņš
# Iesūtīts: 2007.08.09 12:39:48
Jā, Ilār, šī ir publiska telpa, bet katrā telpā ir pieņemta kaut kāda ētika. Nu nav ētiski mācītājam apspriest citu mācītāju publiski, tas tad ir darāms mazliet šaurākā lokā. Tas ir elementārs profesionālās koleģialitātes likums. Neviens mākslinieks neizsakās par citu mākslinieku, to dara kritiķi. Arhitekti nekad neizsakās par saviem kolēģiem, to dara atkal citi. Es te varētu daudz ko sacīt par Gvido Ozoliņa sprediķiem, cerams, ka viņš iekš KLB būs izaudzis. Tāpēc apspried ar Jāni personiski viņa sprediķi un pasaki pirmkārt viņam pašam, kādas kļūdas tur ir. Ja tu to darīsi kristīgā mīlestībā, viņš Tev noteikti uzklausīs. Piedod, bet te Tavos komentāros nekas no kristīgas mīlestības nav sajūtams. Tu jau varētu argumentēt, ka Tev rūp tās avis, kurām jāklausās un jālasa tādi sprediķi un tieši mīlestībā pret viņām Tu tā raksti, lai viņas nezaudētu pestīšanu, tomēr arī tam kaut kā negribas ticēt.
kaut..
# Labojis kaut..: 2007.08.09 13:56:41
Nja Balss es to biju domājusi nopietni un drusku liekas skumīgi, ka šitā notiekas ...

āa... tātad ētiski ir apspries citus mācītājus mazliet šaurākā lokā aiz muguras... nja... !!!tad jau ētiski vispār Rakstus ar nav ieteicams lasīt un kur nu vēl būt par mācītāju - ļoti nētisks amats!
A Jāni Kalniņ, kā ar Jūsu sprediķošanu viss kārtībā? sperdiķo jau no šūpuļa perfekti? žēl ka kalpo tik tālu no Rīgas..

Un Paldies ... Ilār ka beidzot var saprast par ko iet runa, nevis par Jāni Ginteru, bet par viņa sprediķošanu!
Balss
# Labojis Balss: 2007.08.09 14:10:04
Nē, brāli Bīleāma ēzeli, es nesmejos ne par Tevi, ne par Rakstiem. Tikai Jāņa Kalniņa trāpīgais komentārs izraisīja spontānus smieklus, kas ilgst vēl līdz šodienai! Jo pārspīlētā situācija likās smieklīga. Salīdzināt atklātu izvirtības grēku ar vāju rakstu darbu, ka tie abi pelnījuši gandrīz vai šķēpu vēderā...
Ir labi un pareizi iestāties par tīru Dieva vārda sludināšanu. Vai mērķis, šādi iestājoties, ir - celt, uzlabot un palīdzēt? Jeb vai - vājumu nokritizēt un bargi nosukt par gandrīz vai ar nāvi sodāmu grēku? Kādi kurai pieejai gaidāmi augļi?
Es lasu arī Lielo Katehismu - klausu labiem padomiem!
Balss
# Iesūtīts: 2007.08.09 19:20:42
Ctulhu Un KĀPĒC nogalina? Laikam taču kas līdzīgs sērgu apkarošanas un karantīnas paņēmienam? Miesīgās un garīgās. Izklausās baigi, bet laikam jau tā laika cilvēku sabiedrībā tas citādi nebija panākams.
Ilārs Plūme
# Iesūtīts: 2007.08.09 20:32:44
Ctulhu,

Jā, tā nu Tas Kungs dara. Viņš nav lūdzis mani būt par Viņa advokātu, tādēļ necentīšos Viņu attaisnot. Man ir vajadzīgs, lai Viņš attaisnotu mani, jo es esmu grēcinieks, bet Viņš svēts un taisnīgs. Šajā notikumā mēs redzam, ka nevis mēs cilvēki tiesāsim Viņu, bet Viņš tiesās mūs. Viņa tiesa mēdz būt baisa.

Protams, es varētu Tev šo notikumu paskaidrot vairāk, bet pašreiz tam nav laika. Kaut ko, kas sakāms par šo lietu, jau pateica Balss.
Ilārs Plūme
# Labojis Ilārs Plūme: 2007.08.09 21:00:12
Jāni,

Tu gan esi savādnieks. Kā gan Tu vari salīdzināt mākslinieka darbu un tā kritiku ar sprediķi? Vai nu Tu nezini, kas ir mākslas darbs vai arī, kas ir sprediķis, vai varbūt ne vienu, nedz otru.

Ja jau jūsu publiskajā telpā nedrīkst sacīt neko kritisku, par mācītāju rakstīto vai sludināto, tad saki - ko šeit drīkst sacīt?

Es Tev jau kuro reizi saku, ka:

1)es neapspriežu mācītāju, bet viņa sprediķi;

2)man nav pienākuma un tiesību citas baznīcas mācītājiem mācīt sprediķot;

3)mans teologa pienākums un tiesības ir apspriest un kritizēt publiskus tekstus, runas utt.

4) Dievs kristiešus ir aicinājis un uzlicis tiem par pienākumu pārbaudīt mācību, kas tiek sludināta, un spriest par to.

5)Par šādām lietām ir jārunā publiski, piemēram, Pāvils saka: "Tiem, kas grēko, pierādi viņu vainu, visiem klāt esot, lai arī citiem būtu bailes." (1. Tim.5:20)

6) Mani ļoti pārsteidz Tavs apgalvojums, ka mana rīcība, kas vēršas pret Dieva vārda nepareizu sludināšanu, nav mīlestības izpausme.
Saki man - vai man vairāk jāmīl "mīļais miers" un jāpiever acis uz acīmredzamiem maldiem vai arī rūpēs par tiem, kas to lasa, tomēr par to jārunā?

7) Ja sprediķis ir tukša izrunāšanās, nevis Krustā sistā pasludinājums, tad tas nav sprediķis, bet maldināšana. Turklāt sprediķa beigās autors mudina savus klausītājus meklēt saskares punktus starp kristietību un pagānismu. Tā ir maldu mācība, kas pelna nosodījumu. Ja jūs nebūtu klusējuši, man nebūtu nekādas vajadzības par to runāt.
Ilārs Plūme
# Labojis Ilārs Plūme: 2007.08.09 21:17:50
Balss,

Situācija nebūt nav tik pārspīlēta, kā Tu centies to attēlot un tur arī nav nekā smieklīga. Patiesību sakot, tā ir traģiska. Kristīgā sprediķī sludinātais Dieva vārds klausītājiem dāvā grēku piedošanu un mūžīgu dzīvošanu. Tādēļ bezatbildīga sprediķošana, kas nesniedz to, ko Dievs ar savu vārdu grib dot, proti, dzīvību, ir viens no baisākajiem un ļaunākajiem grēkiem.

Ja Tu kādā brīvā brīdī palasītu Veco Derību, tad Tu itin bieži redzētu, ka Dievs maldu mācības pielīdzina netiklības grēkam.

Publiskais izvirtības akts, kurā bija līdzdalīgs viens no Israēla vadoņiem, mudināja tautu uz šādu bezdievīgu rīcību. Publisks sprediķis, ko saka cilvēks ar Dieva vārda kalpa autoritāti, un kas nesludina Kristu, bet prātuļo un mudina meklēt saskares punktus ar pagānismu, pēc būtības ir līdzīgs publiskajam izvirtības aktam.
Abi ir ļauni un cilvēkus pavedinoši. Abi ir nosodāmi.

Tikai redzi, toreiz daudzi nevis vērsās pret netikli, bet klusībā cerēja darīt to pašu ar skaistajām moābietēm, ko darīja viņš. Tikai Ārona mazdēls un vēl daži saprata lietas nopietnību un steidzīgi vērsās pret to.

Cita starpā, tas bija reliģiskais darbonis Bileāms, kurš pamācīja moābiešu ķēniņu, kādā veidā svētības vietā likt lāstam nākt pār Israēlu. Moābiešu ķēniņš tūdaļ lika lietā savas skaistules. Te ir ko padomāt.
Jānis Ginters
# Labojis Jānis Ginters: 2007.08.12 15:31:09
Interesantas lietas gan apspriestas, kamēr kādu laiku nelasīju forumu.

Ilārs Plūme par Jāņa Gintera rakstīto Svētdienas Rītā:
Sen nebiju lasījis tādu bezjēdzīgu savārstījumu.
Ja neskaita pēdējo rindkopu un dažas rindas sākumā, tad minētais “bezjēdzīgais savārstījums” ir Sv.Augustīna sprediķa fragments. Atsauce uz to rakstā bija skaidri minēta.

Ilārs Plūme : ...un izdūra abiem, Israēla vīram un tai sievai, to caur viņu pavēderi. Tad pārstāja miršana... (4.Mozus) Vai tas neliecina, ka Dievam patīk, ka cilvēki vēršas pret apgrēcību?

Paldies par tik skaidru bauslības pasuldinājumu bezjēdzīgo savārstījumu autoriem un viņu atbalstītājiem! Labs gan piemērs īsti luteriskai sprediķošanai...
<< . 1 . 2 .
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 146 , pavisam kopa bijuši: 8498