atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par Baznīcu Sprediķošana
Ilārs Plūme
Iesūtīts: 2007.08.06 21:41:43
Šodien ieskatījos kādā laikraksta Svētdienas Rīts numurā. Tur pirmajā lapaspusē bija Jāņa Gintera sprediķis, teikts Jāņa Kristītāja dzimšanas dienā. Lai nu kas bija atrodams šajā sprediķī, bet ne bauslība, nedz arī Evaņģēlijs. Esmu izbrīnīts, ka šādu sprediķi, kurš vispār nav sprediķis, var sacīt luterāņu mācītājs baznīcā, kas nes doktora Lutera vārdu. Kādas ir jūsu domas par šādu sprediķošanu? Kā ir ar sprediķiem cituviet?
. 1 . 2 . >>
AutorsZiņas teksts
Ilārs Plūme
# Iesūtīts: 2007.08.06 21:43:30
Sen nebiju lasījis tādu bezjēdzīgu savārstījumu.
Jānis Kalniņš
# Iesūtīts: 2007.08.06 23:43:02
Ilār,
Neesmu to lasījis, nezinu spriest, bet tu esi ienācis manā mājā un publiski sāc ķengāt manu brāli! Vai tas ir bibliski, vai Tu esi savu brāli pamācījis zem četrām acīm, tad vairākiem liecinīekiem klātesot? Es ļoti cienu Tavu teoloģisko darbu un lasu Tevis rediģētās grāmatas, valoda tur dažķārt ir briesmīga, bet citādi jauki. Man ļoti patika daudzi Tavi teoloģiskie pārspriedumi šajā forumā, bet nu ir atklājies, ka Tu esi tāds pats vājš cilvēks, kurš nevar pretoties kārdinājumam pašpaaugstināties, jo pieņemu, ka ar šo tematu tu apgalvo, ka Tavi sprediķi ir daudz labākā kvalitātē. Labāk izdzēs šo diskusiju, pirms kāds to nav pamanījis un tu neesi liecis vilties sevī kā kristietī taviem brāļiem un māsām!
lēnprātīgais
# Iesūtīts: 2007.08.06 23:52:34
Reiz lasīju kādas Luteriskās baznīcas mācītāju ētikas kodeksu, kurā bija atrodams noteikums, ka mācītājs publiski neapspriež sava amata brāļa sprediķošanas spējas vai nespējas.

Domāju, ka šāda amata brāļu sprediķu publiska apspriešana patiešām nav ne ētiska ne arī ceļoša - tas jebkurā gadījumā ir Dieva vārda pasludinājums, lai arī cik tas kādam no mums izliktos spēcīgs vai vājš - tur ir klāt Svētais Gars, kas strādā.
Briinumsons [81.198.151.207]
# Iesūtīts: 2007.08.07 00:06:41
neuztraucieties par sprediķiem garīgie tēvi ,
ko nabaga cienīgtēvs mūsdienu pārgudrajai draudzei var pateikt?
To saku kā baznīcžurks
Ilārs Plūme
# Labojis Ilārs Plūme: 2007.08.07 11:18:14
Jāni Kalniņ & Co,

Mani ļoti izbrīna Jūsu attieksme!

Pirmkārt, Jāņa Gintera tā saucamais sprediķis ir publicēts laikrakstā, tātad tas ir publisks dokuments par kuru ne tikai drīkst, bet ir arī pienākums publiski izteikties.

Otrkārt, kā Jūs varat būt tik vienaldzīgi un pat ciniski nicīgi pret draudzi, kuru kopt ar Dieva vārdu esat aicināti? Vai tas nav savādi, ka Jāņa Gintera gods Jūs uztrauc, bet viņa kalusītāju pestīšana nē?
Domāju, ka ikviens luterānis būtu sašutis gan par šādu sprediķi, gan tā aizstāvjiem.

Lēnprātīgais raksta, ka Jāņa Gintera sprediķis "jebkurā gadījumā ir Dieva vārds" Parādi man lūdzu - kur tur ir Dieva vārds. Tieši tā tur diemžēl nav. Nav runa par vāju sprediķi, bet par tādu izrunāšanos, kas nesatur nedz bauslību, nedz Evaņģēliju, kam vispār nav satura.

Draugi, nav tā, ka jums nav laba piemēra. Jūsu Arhibīskapa sprediķi, kurus esmu dzirdējis, ir labi. Kādēļ nemācaties no viņa?

Tagad ir izdotas vairākas Lutera sprediķu grāmatas. Kādēļ kaut vienkāršos vārdos nepārstāstīt to saturu draudzei? Draudze no tā daudz iegūtu un tiktu stiprināta. Vai tas neliecina, ka Luteru jūs nicinat, bet ar savu nemākulīgo izrunāšanos lepojaties?

Tā ir baismīga bezatbildība!
Balss
# Labojis Balss: 2007.08.07 13:06:04
Ilārs Plūme Lēnprātīgais raksta: Reiz lasīju kādas Luteriskās baznīcas mācītāju ētikas kodeksu, kurā bija atrodams noteikums, ka mācītājs publiski neapspriež sava amata brāļa sprediķošanas spējas vai nespējas . Tu raksti: tā saucamais sprediķis ir publicēts laikrakstā, tātad tas ir publisks dokuments par kuru ne tikai drīkst, bet ir arī pienākums publiski izteikties.
Man kā lajam šķiet, ka tu šo sprediķi publiski nonievā. Cik tas ir vājš vai nē, tu būtu varējis apspriest Jāņa Kalniņa ieteiktajā bibliskajā ceļā...
Ilārs Plūme
# Iesūtīts: 2007.08.07 16:13:32
Balss,

Es jau teicu, ka nerunāju par to, ka sprediķis ir vājš, bet par to, ka tas vispār nav sprediķis. Man arī nav nekādu pienākumu pārbaudīt LELB mācītāju sprediķošanu un, paldies Dievam, nav arī viņiem nekas jāpierāda. Kādēļ man būtu jānonievā Jāņa Gintera sprediķis? Mani vienkārši uztrauc to cilvēku liktenis, kas viņu klausās.

Tu maldies, uzskatīdama, ka Jāņa Kalniņa ieteiktais ir bībliskais ceļš šajā gadījumā. Jēzus runāja par slepeniem grēkiem, bet Tu to attiecini uz publisku sludināšanu. Man atkal jāmudina jūs palasīt Lutera Lielo katehismu. Tā IR ARĪ LAJIEM SAPROTAMA LITERATŪRA.

Patiesi bīblisku pieeju mums šajā gadīumā rāda pravieši Jesaja un Jeremija, kas stingri nstājas pret maldu sludināšanu vai tukšu reliģisku izrunāšanos, uzdodot par Dieva vārdu to, kas Dieva vārds nav. Melus nevajag aizstāvēt, bet nsodīt.
Balss
# Iesūtīts: 2007.08.07 16:22:52
Ilārs Plūme Man arī nav nekādu pienākumu pārbaudīt LELB mācītāju sprediķošanu Tad kāpēc tu to dari? Un vēl publiski?
Melus nevajag aizstāvēt, bet nosodīt Kādi tad meli vai maldi bija lasāmi šajā sprediķī?
Un kā ar mācītāju ētikas kodeksu?...
Ilārs Plūme
# Iesūtīts: 2007.08.07 17:24:30
Balss,

Attiecībā uz LELB mācītāju sprediķiem mans pienākums ir spriest tikai par to, kas lasāms publiski. Man, paldies Dievam, nav jāklausās LELB mācītāju sprediķi un tad jāiet ar viņiem runāt personiski par sprediķu saturu. Man tādu pienākumu nav. Turpretī izteikties publiski ir mans teologa aicinājums un pienākums, ko es arī cenšos pildīt.

Bez vajadzības nevēlos iedziļināties atsevišķās sprediķa detaļās, bet kā jau norādīju iepriekš, tas nav Dieva vārda pasludinājums, bet tiek par tādu uzdots. Tur arī slēpjas sprediķa melīgums. Protams, arī detaļās kļūdu netrūka.

Nezinu par kādu mācītāju ētikas kodesku Tu runā, bet pieņemu, ka tas attiecas uz tādiem gadījumiem, kad sprediķis būtu neveikls un es izmantototu sprediķotāja runas kļūdas, lai diskreditētu vēsts saturu vai mācītāja amatu, vai personu. Šis ir pilnīgi cits gadījums. Mācītājs ir ļaunprātīgi izmantojis savu mācītāja autoritāti - sludināt Dieva vārdu, jo nav to darījis, bet tā vietā izklāstījis savas iedomas. Turklāt sprediķis ir publicēts presē! Tāda kodeksa nav un nevar būt, kas aizliegtu kritizēt šādu sprediķi.

P. S. Pirms uzdod man nākošos jautājumus, varbūt tomēr palasi Katehismu.
Balss
# Iesūtīts: 2007.08.07 19:28:50
Ilārs Plūme Es tev, teologam, ar visu Katehismu neko teorētiski nespēšu pierādīt! Bet arī bez Katehisma pārlasīšanas jūtu, ka tu bargi tiesā... Reizēm cilvēks ir drusku tā kā suns - dažreiz jūt ar sesto prātu. Tu sevi foruma profilā prezentē kā jauku cilvēku. Tad dari pamācīšanu un uz ceļa uzvešanu ar mīlestību un pacietību, nevis ar rūgtumu un apsūdzībām... Nu, nevajag uzreiz - blaukš, kā ar āmuru pa pieri: viņš esot ļaunprātīgi izmantojis savu mācītāja autoritāti
Ilārs Plūme
# Iesūtīts: 2007.08.07 23:06:39
Balss,

Nu kā tad, ka es esmu jauks cilvēks! Tādēļ jau arī uztraucos par to sprediķi. Cits, mazāk jauks ļautiņš, vienkārši pasmietos. Man arī liekas, ka Tu esi jauka, tādēļ nesabojā manu iespaidu un netiesā mani pārāk bargi..

Tomēr tas "viņš" patiešām, rakstot šo sprediķi, savu mācītāja autoritāti neizmantoja godprātīgi. Ja nu viņš labotos un vairāk tā nedarītu, tad apsolos to visu aizmirst un atkal kļūt tikpat jauks kā iepriekš.

Bet to Katehismu palasi gan. Tā ir laba grāmata. Tiesa, ar to pierādīt man neko nespēsi, bet varbūt labāk sapratīsi gan.

Ar labu nakti!
Balss
# Iesūtīts: 2007.08.08 00:27:07
Ilārs Plūme Palasīšu... Ar labu nakti! Saldus sapņus un jauku dienu!
Uldis
# Iesūtīts: 2007.08.08 09:07:24
Balss. Vai atceries par Kristus brīdinājumu - vilki avju ādās?
Balss
# Iesūtīts: 2007.08.08 16:22:47
Uldis Atceros, atceros, kā nu nē? Vēl tik paliek jautājums par redzes leņķi: katoļiem tie, tajās avju ādās, ir visi protestanti, dažiem protestantiem - katoļi un ortodoksie... dažiem luterāņiem - citi luterāņi, u.t.t....
kaut..
# Labojis kaut..: 2007.08.08 20:21:10
varbūt drusku ne par tēmu iesākumā: Ziniet es nesen jautāju vienam LELB mācītājam kā viņš var dzīvot tik mierīgi LELB zinot/redzot visu to? un kāpēc lietas nedrīkst saukt īstajos vārdos? vai tas ir nepieklājīgi un teoloģiskas norādes jau sāk saukt "ķengām"? Nu kur tad ir LELB daudzinātā mīlestība uz KLB brāli, ja viņš neievēro principu zem četrām un tad publiski? vēl jo vairāk ja Rakstos ir teikts: Ebr. 3:13 bet pamācait cits citu katru dienu, kamēr vēl saka "šodien", lai kādam no jums sirds netiktu apcietināta ar grēka viltību.
kaut..
# Iesūtīts: 2007.08.08 20:29:26
un vispār pēc mācītāju kodeksa Bībele(teoloģija) būtu jārevidē!!! (ceru,ak mans cinisms kādu neapgrēcina!!! )
Balss
# Iesūtīts: 2007.08.08 20:37:51
Mīļā kaut..! Kā tu domā, cik reizes var pamācīt? Te jau savā laikā notika varen lielas diskusijas. Atsijājot nost tās rupjības, bezkaunības un insinuācijas, kas bija vērstas pret LELB vadītājiem, tomēr palika arī kādas konkrētas nostādnes. Tās tika izrunātas...
Ir vēl arī citas vietas Bībelē par pamācīšanu un arī - par pamācīšanas izbeigšanu, ja pamācāmais neuzklausa. Jo daudziem(vismaz vairumam visaktīvāko) liekas, ka viņi jau nu visu saprot pareizi. Un, ja tie pārējie, muļķi, nepieņem manus uzskatus, tad ir ķeceri un iet pazušanā! Ko gan te vairs ar cilvēcīgu runāšanu var padarīt? Te darbs Svētajam Garam...
kaut..
# Iesūtīts: 2007.08.08 20:43:50
zini, es piekrītu, ja pamācīšana vai norādīšana pāraug ķengās un ka pamācītājs jūtās pārāks vai pareizāks par pamācāmo .. tas nu gan nav pareizi!!! jo visiem mums trūkst dievišķās godības... bet manuprāt caur to grēka un cilvēcisko ambīciju slāni jācenšas saskatīt to ko pamācītājs ir gribējis pamācīt!
Ilārs Plūme
# Labojis Ilārs Plūme: 2007.08.08 20:52:19
Šodien palasījos VD un uzdūros tekstam, kas manuprāt šo to saka arī par mūsu pārrunājamo tematu.

"Un redzi, kāds Israēla vīrs nāca un atveda pie saviem brāļiem kādu midiāniešu sievu Mozus un visas Israēla draudzes acu priekšā; tie raudāja žēlabās pie Saiešanas telts durvīm.

Kad Pinehass, priestera Ēleāzara dēls, kas bija Ārona dēla dēls, to redzēja, tad viņš piecēlās no draudzes vidus un ņēma šķēpu savā rokā, un viņš sekoja šim Israēla vīram guļamā telpā un izdūra abiem, Israēla vīram un tai sievai, to caur viņu pavēderi. Tad pārstāja miršana Israēla bērnu vidū.

Un pavisam to, kas sērgā nomira, bija divdesmit četri tūkstoši.

Tad Tas Kungs runāja uz Mozu: "Pinehass, priestera Ēleāzara dēls, Ārona dēla dēls, ir novērsis Manu dusmu kvēli no Israēla bērniem ar to, ka viņš iedegās savā dusmu kaislībā viņu vidū; tāpēc, neskatoties uz Manu dusmu kvēli, Es neesmu pilnīgi iznīcinājis Israēla bērnus." (4. Mozus gr.)

Ko Tu, Balss, domā par šo gadījumu? Vai tas neliecina, ka Dievam patīk, ka cilvēki vēršas pret apgrēcību? Vai tas neliecina, ka pārējie tad tiek pasargāti no Dieva dusmām? Ja jūs būtu vērsušies paši pret šādu sprediķošanu, tad viss būtu kārtībā, bet nu Bileāma ēzelim no KLB jārunā.
kaut..
# Iesūtīts: 2007.08.08 20:58:11
Ilārs, Jūs runājat no pārāk augstiem plauktiem, es nesapratu, varētu lūdzu konkrētāk un latviski!
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 28 , pavisam kopa bijuši: 16470