atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par Baznīcu Kristietība un citas reliģijas/reliģiskas mācības
vilks
Iesūtīts: 2008.12.26 20:43:59
Vai kristietību var praktizēt vienlaicīgi ar citām reliģijām/reliģiskām mācībām? Diskusijā "Kāpēc baznīca nepieciešama kā starpnieks?" tika apgalvots, ka var un tas pat ir nepieciešams.

Tā kā šī tēma ir pietiekoši svarīga (LELB forumā ir sanākuši pietiekoši daudz cilvēku, kuri apgalvo šādus un līdzīgus no kristietibas viedokļa maldus), domāju, ka tam ir nepieciešama atsevišķa diskusija.

Piezīme: Diskutēt var visi, bet šī diskusija ir paredzēta, lai atklātu kristietības attieksmi pret citu mācību/reliģiju praktizēšanu, tāpēc visi argumenti, kuri nav balstīti kristiešiem saistošos rakstos (Bībelē, baznīctēvu un kristīgu teologu rakstītajā), nav saistoši.
. 1 . 2 . >>
AutorsZiņas teksts
vilks
# Labojis vilks: 2008.12.26 21:09:19
Vecā Derība par šo tēmu:
(ja kāds var papildināt, laipni aicināts, es tikai sameklēju, kas man pašai šķiet galvenais)

1. Baušļos minētais aizliegums pielūgt citus dievus. 2. Mozus 20:2-6
Baušļi ir gan Vecās, gan Jaunās Derības centrālais morāles kodekss (Jēzus gan tos pārformulē, Pāvils tāpat, tomēr tie paliek saistoši arī kristiešiem).

Kā tas attiecas uz citām reliģijām/reliģiskām mācībām? Jebkurā reliģijā ir kāds centrs, ap kuru "notiek" šī reliģija. Kristiešiem tas ir Trīsvienīgais Dievs, kurš atklājies Vecajā un Jaunajā Derībā, pie tam Vecā Derība saprotama tā, kā to skaidro Jaunā Derība. Jebkurā citā reliģijā/mācībā, kuras mācība balstās vēl kur citur, nevis Bībelē, šis centrs būs cits (pat ja to arī nosauktu par Dievu, Jēzu Kristu vai pat Jahvi). Ne jau nosaukums ir svarīgs, bet gan saturs. Jebkura cita reliģija pat tiem pašiem vārdiem dod citu saturu - tāpēc tā ir aizliegta tiem, kas klausa šim bauslim.

2. Tālāk Vecajā Derībā visa tautas vēsture ar Dievu ir aprakstīta kā atkrišana no Dieva, sākot praktizēt citas reliģiskas prakses (5. Mozus 8:19, Soģu 2:17, garāks stāsts par vienu valdnieku (bet tādi bijuši vairāki) 2. Ķēniņu 21:2-15). Šīs atkrišanas dēļ vispirms 10 Israēla valsts ciltis un vēlāk arī 2 Jūdas valsts ciltis tiek aizvestas trimdā uz Asīriju un Babiloniju (tā sauktā Bābeles trimda).

Savukārt, kad tauta sāk atkal praktizēt ticību vienīgajam Dievam, kurš atklājies kā "Es esmu" 2.-5. Mozus grāmatā, viņi atkal var atgriezties savā zemē. (Skatīt Jeremijas 24. nodaļu (īsa) un Ezras un Nehemijas grāmatu).

Tas tā, īsumā. Vecajā Derībā var atrast neskaitāmus pantus, kur nosodīta kalpošana citiem dieviem, piemēram, www.bibele.lv ievadot meklētājā "citiem dieviem"
incognito
# Labojis incognito: 2008.12.26 21:24:25
Vatikāna 2.koncila deklarācijā Nostra Aetate esot atzīts, ka `kristiešiem vajadzētu atzīt, saglabāt un iedrošināt garīgās un materiālās patiesības, kas atrodamas nekristiešu starpā, gan sociālajā dzīvē, gan kultūrā`.
Respektīvi, kaut kādas vērtības citās reliģijās arī ir atrodamas. Tās var iepazīt, no savas reliģijas neatkāpjoties.
Par to diezgan daudz raksta J.Rubenis savā grāmatā Ievads kristīgā meditācijā, minot tur vairākus kristiešus, kas palikuši kristieši, bet daudz guvuši piemēram saskarsmē ar budismu vai hinduismu.
Tas protams nenozīmē, ka vajadzētu taisīt kokteili no dažādu reliģiju fragmentiem, jo šāds pašu izveidots kokteilis, visticamāk nefunkcionēs. Jebkura reliģiska sistēma ietver teorētisko pamatojumu, praktiskās metodes un rituālus, kā arī pieredzes stāstus no cilvēkiem, kas ar šīs sistēmas palīdzību ir kaut ko sasnieguši. Šāda sistēma ir harmonisks veselums, ko nevar teikt par pašizveidotiem veidojumiem.
vilks
# Iesūtīts: 2008.12.26 21:46:55
Jaunā Derība:

1. Evaņģēliji
Jēzus pats par elkiem sevišķi nerunā (ja vispār), bet Viņš pārformulē desmit baušļus divos (lai gan faktiski šie abi Jēzus dotie baušļi faktiski ir citāti no Vecās Derības, 5. Mozus grāmatas) Mateja 22:35-40 (atcerieties, ka Jēzus to nesaka par kādu abstraktu Dievu, bet gan Dievu, kurš atklājies Vecajā Derībā).

Otrs, par ko runāts evaņģēlijos ir, ka vienīgi Kristū iegūstam pestīšanu Jāņa 3:13-17.
Protams, vēl pazīstamais pants, ka neviens netiek pie Dieva kā vien caur Kristu (Jāņa 14:6)

2. Elku noliegums citur Jaunajā Derībā.

Izvairīšanās no elkiem (kas ir apzīmējums jebkuras citas reliģiskas prakses veikšanai) ir viens no pirmajiem norādījumiem cilvēkiem, kas kļuvuši par kristiešiem no ne-jūdu tautām (jūdiem tas bija pats par sevi saprotams, skatīt komentāru par Jauno Derību), tas minēts Apustuļu darbos 15:20. Vēl par šo - 2.Kor. 6:14-18, 1. Jāņa 5:21
Ka tas neparādās evaņģēlijos, ir saprotams, jo Jēzus sludināja tikai jūdu vidū, kuriem par to atsevišķi nevajadzēja norādīt, savukārt pēc savas augšāmcelšanās Viņš mācekļus sūtīja pie visām tautām.


Elki vispār tiek uzskatīti par neesošiem un kā tādiem tiem nav jātic un nav nekas jāpraktizē. Cilvēki parastinedara bezjēdzīgas lietas - un kāpēc to vajadzētu darīt reliģijā? Nekādiem citiem gariem un spēkiem nav Dieva spēka un tie nedod pestīšanu, tāpēc tos var mierīgi ignorēt. (Skatīt 1. Kor. 8. nodaļa)

Vēl par to, ka Vakarēdienu nevar apvienot ar citām reliģijām, pat ja elki nav nekas, kam būtu vērts pievērst uzmanību.
Jūs nevarat dzert Tā Kunga biķeri un ļauno garu biķeri. Jūs nevarat būt Tā Kunga galda un ļauno garu galda dalībnieki.
(Tā Kunga biķeris - Svētais Vakarēdiens, ļaunie gari attiecas uz citām reliģiskajām praksēm, visu kontekstā lasīt 1. Kor. 10:14-23).

Domāju, ka ar šīm Bībeles vietām vajadzētu pietikt, lai rastos kāda skaidrība par šo jautājumu.
vilks
# Iesūtīts: 2008.12.26 21:51:18
incognito
`kristiešiem vajadzētu atzīt, saglabāt un iedrošināt garīgās un materiālās patiesības, kas atrodamas nekristiešu starpā, gan sociālajā dzīvē, gan kultūrā`

vērtības nav tas pats, kas reliģiskā prakse. Piemēram, viens ir Indijas kultūras vērtības, bet pavisam kas cits - tās reliģija, kuru kristiešiem ir aizliegts praktizēt. LELB forumā ir lietotāji, kuri apgalvo, ka sahadža joga ir praktizējama arī kristiešiem, tomēr palasot minēto saiti, ir skaidrs, ka tā ir pavisam cita reliģija. Ko praktizēt Bībele kristiešiem aizliedz.
incognito
# Iesūtīts: 2008.12.26 22:05:19
vilks
Protams. Tomēr tas pats Rubenis min meditācijas paņēmienus, ko lieto tālo Austrumu reliģijās un kas var noderēt arī dažiem tuvo Austrumu reliģiju, piemēram kristietības, praktizētājiem.
vilks
# Iesūtīts: 2008.12.26 22:10:28
incognito
Kad būšu izlasījusi grāmatu, varēšu pateikt, ko par to domāju.
9K116
# Iesūtīts: 2008.12.26 22:29:58
vilks
2. Elku noliegums citur Jaunajā Derībā.
Te arī drusku sanāks šaize. Jo rodas jautājums - vai kristietis, piemēram, var apvienot savu kristīgo ticību vai aktīvu fanošanu par LV hokeja izlasi (podrazumivaecco nevis cilvēki, kas vnk seko PČ gaitai pa TV vai netā, bet tie, kas saģērbušies krekliņos un krāsotām sejām katru gadu brauc uz turieni, kur nu attiecīgais čempejonāts notiek un nereti pakārto tam savu visu pārējo dzīvi) vai fanošanu par kādu rokmūziķi? Vai kristietis-tīnis drīkst turēt pie istabā pie sienas plakātu ar rokmūziķa attēlu, vai sastāvēt kāda rokmūziķa fanu klubā?

Te nav runa par reliģisko elkkalpību, bet par sadzīvisko gan.
Mārtiņš
# Iesūtīts: 2008.12.26 22:30:48
incognito
Protams. Tomēr tas pats Rubenis min meditācijas paņēmienus, ko lieto tālo Austrumu reliģijās un kas var noderēt arī dažiem tuvo Austrumu reliģiju, piemēram kristietības, praktizētājiem.

Paņēmieni nav tas pats, kas būtība. Lūgšana kā paņēmiens pastāv gan kristietībā, gan arī citās reliģijās. Tas pats visumā attiecas uz meditāciju, apceri. Mācītājs Juris Rubenis šajā grāmatiņā, cik noprotu (lasījis neesmu, bet iedomājos, atminot viņa sprediķus) runā par šķietami jauna paņēmiena pielietošanu kristietības praksē, lai tuvotos Kristum.

Vispārīgi runājot, paņēmiens vienmēr ir uz kaut ko vērsts. Kristietībā jebkuri paņēmieni, kamēr vien tie ir vērsti uz Kristu un nav pretrunā Rakstiem, ir kristīgi.
Taču jebkuri kristietības izšķīdinātāji citās reliģiskās praksēs ir tiešā pretrunā Rakstiem un tam, ko teicis Jēzus pats.
*Duksis
# Labojis *Duksis: 2008.12.26 22:49:40
Indijā uz vienas ielas var atrasties kristiešu dievnams, moseja un hinduistu templis. Sadzīvos saticīgi. Viens un tas pats cilvēks arī ieies un vērsīsies pie Dieva gan pirmajā gan otrajā gan arī trešajā. ... . Tiem cietpaurainajiem rietumniekiem visu laiku galvā ir dolbīta, ja ne neiecietība, tad vismaz nepatika pret citām ticībām (protams, ir kas līdzīgs arī dažos citu ābramisko reliģiju aizņemtos areālos). Nu i tikai viņiem var ienākt prātā tāds jautājums, kāds lasāms diskusijas aizsākumā. Bet ir arī vietas uz Zemes, ne tikai Antarktīdā, kur šāds jautājums nevarētu pat ienākt prātā.
Mārtiņš
# Iesūtīts: 2008.12.26 23:03:37
9K116
Te nav runa par reliģisko elkkalpību, bet par sadzīvisko gan.

Interesants dalījums.

Kristietis ar visu savu būtību un visu savu dzīvi ir Kristū, t.i., kristietība kā ticība / doktrīna nosaka / definē kristieša dzīvi, neskatoties uz dažādiem šķietamiem dalījumiem reliģiskajā, sadzīviskajā vai citādos veidos.

Līdz ar to attieksme pret fanošanu par LV hokeja izlasi u.c. `nekristīgiem` pasākumiem ir jāvērtē pēc tiem pašiem kritērijiem kā `īstāka` elkdievība, piem., zelta teļa figūras vai indiešu sievietes fotogrāfijas pielūgšana. Un tas ir jautājums, kā šādi pasākumi ietekmē indivīda dzīvi, un kas tiek sagaidīts pretī. Ja fanošana aizstāj kaut daļu no tā, kas ir Trīsvienīgā Dieva prerogatīva, tad tā kā minimums pretendē saukties par elkdievību.

Vispār jau daudzi pasaulīgie pasākumi nekautrējās saukties īstos vārdos, vis`dai tur mūzikas elki utt. Taču bīstamākie droši, ka ir tie slēptie, tādi, kuri uzreiz nav pamanāmi, ka vispār ir elki. Un tieši tamdēļ nekāda elku šķirošana reliģiskos un sadzīviskos vai citāda nedrīkst būt, jo jebkas, kas nostājas starp cilvēku un Kristu ir elks. Un arī dikti aizrauties ar elku identificēšanu un klasificēšanu diez vai ir lietderīgi, jo tā variācijām nav skaita - turpretī tik vienkārši ir griezties pie vienīgā Dieva, kas automātiski pasargā no neceļiem.

Ja kristietim fanošana par hokeju vai rokmūziķi nenostājas starp cilvēku un Dievu, tad tur viss ir kārtībā. Tiesa, var jautāt, vai tā vairs ir fanošana.
Par kristiešu iefanošanu par tradicionāli pasaulīgām lietām bez elkdievības riska vēl jāatcerās vārdi par brāļa apgrēcināšanu - ja mani tas neskar, kādu piemēru rādu brālim / māsai Kristū un vispār cilvēkiem?
Mārtiņš
# Iesūtīts: 2008.12.26 23:07:09
*Duksis
Indijā uz vienas ielas var atrasties kristiešu dievnams, moseja un hinduistu templis. Sadzīvos saticīgi. Viens un tas pats cilvēks arī ieies un vērsīsies pie Dieva gan pirmajā gan otrajā gan arī trešajā. ...

Nesenie notikumi Indijā gan liecina par pretējo.

Bet ir arī vietas uz Zemes, ne tikai Antarktīdā, kur šāds jautājums nevarētu pat ienākt prātā.

Protams, nav jau cilvēku, kam tas ienāktu prātā.
incognito
# Labojis incognito: 2008.12.26 23:25:00
Tautas apziņā jau laikam, lai arī kā Vilks pareizi norādīja, īsti pareizi tas no teoloģiskā viedokļa nav, tomēr tās lietas ir stipri saplūdušas. Tautas dziedniece ārstē pacientus, maģiskajās formulās iepinot Jēzu Kristu un visus Svētos; grāmatnīcās Psalmi ir novietoti "ezotērikas" plauktā blakus Agni jogai un Kastaņedam, pēc principa: "kas nav pret mums, tas ir ar mums." (Mr.9:40)
Mārtiņš
# Iesūtīts: 2008.12.26 23:52:43
Man ir pārliecība, ka reliģijām jāuztura draudzīgas attiecības, kopā jācīnās pret Sātanu, jāatbalsta citai citu, nevis jāizceļ tikai vienu un jābremzē augšupceļš ar cīņām, polemikām, kas rada šaubas un neticību jauniešos, uz visām, kuras graužas savā starpā. Tas ir uz roku tikai Lepnības Valdniekam.

Skaisti vārdi.
Šaubas un neticību jauniešos vairo pats princips "izvēlēties sev atbilstošu reliģiju", kas arī ir lepnības valdnieka mērķis.
Mārtiņš
# Iesūtīts: 2008.12.27 02:27:18
Olita
tomēr viss ir savādāk, Dievs pats redz, kurš ceļš šim cilvēkam tuvāks un saprotamāks, tāpēc arī paaicina viņu pa to. Musulmanim būtu bezgala grūti ar visu sirdi atdoties kristietismam, un otrādi. Ja tam cilvēkam nedos neko, kas uzrunātu viņa sirdi, tad viņš tā arī paliks tumsā. Neiemācīsies atšķirt garīgo gaismu un Dieva balsi, kas aicina. Turpretī sākot domāt garīgās kategorijās, cilvēks kļūst redzīgs un dzirdīgs, pienāk viņa laiks atrast Dievu.

Pamato lūdzu to bibliski.
Es tikai piebildīšu, ka Jēzus uzrunā katru cilvēku viņa sirdī, tikai cilvēkiem diemžēl labpatīk to aizklāt ar dažādiem elkiem, kareivīgumu, eksotiku u.tml.
Protestants
# Iesūtīts: 2008.12.27 03:58:03
Vilks,
Ja man būtu jāatbild „kristietību var praktizēt vienlaicīgi ar citām reliģijām/reliģiskām mācībām” atbilde būtu vienkārša: tas nav iespējams.

Kristietība nav tikai reliģija, bet gan jaunpiedzimšanas realitāte - jaunais, jaunpiedzimušais no Dieva cilvēks. Ja nu cilvēks grib praktizēt savu kristietību ar citām reliģijām, tad tāds „kristietis” nav Kristietis , un ir tikai „nominālais kristietis”.

Pirmkārt, kristietības būtības centrā ir nevis „trīsvietīgais Dievs” bet gan „Jēzus kas mira un augšāmcēlās un tas Dievs, kas augšāmcela Jēzu no mirušajiem par tevi, grēcinieku”.

Otrkārt, VD baušļu zināšana nenozīmē, ka tu ko zini par Dievu. Tas arī daudz kur atspoguļojas Jēzus sarunās ar farizejiem. „Zināt” kaut kādus baušļus nav tas pats, kas „saprast baušļus”.

Treškārt, cilvēks ar baušļiem ir pazīstams jau no paša sākuma. Un nevis Moz5.nod., bet gan jau Moz.1.
Moz.1 – Dievs cilvēku radīja pēc savas kārtas, ar savu iekšējo, garīgo likumdošanu pēc kā vadīties. Pēc grēkā krišanas, šī cilvēkam dotā garīgā likumdošana vēl joprojām liek par sevi manīt, ko uzrāda sirdsapziņa Rm 2:14-15. Kaut gan šī sirdsapziņa nav tik iedarbīga kā 1.Moz, dēļ cilvēka grēka. Cilvēks zina kas ir labs un kas ļauns arī bez VD bauslības un spēj nojaust Dievu.
Ap.D 17:
26 Viņš licis visām tautām celties no vienām asinīm un dzīvot pa visu zemes virsu un nospraudis noteiktus laikus un robežas, kur tiem dzīvot,
27 lai tie meklētu Dievu, vai tie Viņu varētu nojaust un atrast, jebšu Viņš nav tālu nevienam no mums.
28 Jo Viņā mēs dzīvojam un rosāmies, un esam, kā arī daži jūsu dziesminieki sacījuši: mēs arī esam Viņa cilts.

Moz.5 garīgi kritušajam cilvēkam tika doti tikai ļoti vienkārši, redzami, akmenī cirsti likumi, jo cilvēks jau bija tik tālu kritis, ka garīgo iekšējo likumdošanu vairs nespēja kvalitatīvi uztvert lai vadīties pēc tās. Šie akmenī cirstie likumi bija kā ēna reālajai garīgajai likumdošanai, kas tiks dota cilvēkam vēlāk - JD laikos, t.i. pēc Jēzus augšāmcelšanās.

incognito
# Iesūtīts: 2008.12.27 12:41:58
Es šorīt lasīju interesantu rakstu par Krievijas pagāniskajām tautiņām - mariešiem, čuvašiem un udmurtiem. Lai arī pagāniskās tradīcijas ir centušies nīdēt gan cara laikā, gan Staļina laikā, tās tomēr ir saglabājušās.
Nu un lūk, pēc sociologu pētījumiem, 5-7% republikas Marij El iedzīvotāju ir tīri pagāni (язычники), 30 % - pareizticīgie, tie ir galvenokārt krievi, nu un ap 60% ir tā sauktie divticīgie (двоеверы).
Divticīgie iet gan uz baznīcu, gan svētajām birzīm, uzskatot, ka abās vietās pielūdz vienu un to pašu Dievu.
Jāpiezīmē, ka tur ir iejaukts arī nacionālais jautājums - pareizticība vienmēr tur ir gājusi kopā ar rusifikāciju, savukārt nacionālā inteliģence uzskata pagānismu par pamatu, ap ko konsolidēt tautu cīņā pret rusifikāciju.
Mulders
# Iesūtīts: 2008.12.27 23:47:13
Protams. Tomēr tas pats Rubenis min meditācijas paņēmienus, ko lieto tālo Austrumu reliģijās un kas var noderēt arī dažiem tuvo Austrumu reliģiju, piemēram kristietības, praktizētājiem.

Jā bet Rubenis uzsver, ka centrs ir un paliek Kristus... un to pretstata Zen Budismam
Mulders
# Iesūtīts: 2008.12.27 23:53:11
Olita, bet vai tevis rakstītais ir cilvēka rakstīts? Vai tavs texts būtu jāņem vērā, ja mēs klausītu tevis sludinātajai mācībai?

Un Mārtiņš tev lūdz pamatot Bibliski... protams, ja tu netici, ka Raksti ir Dieva Vārds, tad tālāk jau nav par ko runāt, jo nav jau vienota pamata!
Mulders
# Iesūtīts: 2008.12.28 13:02:09
Olita, līdz ar to tavs garīgums būs nekas vairāk par tevi pašu...

Ja cilvēki arī laicīgās lietās dzīvotu pēc šāda principa, tad mēs vēl joporjām akmens laikmetā dzīvotu!

Vai tu šo pašu prncipu izmanto arī praktiskā dzīvē... piemēram, taviem bērniem nav skolotāju? Auto vadītāja tiesības tev nevajag, jo exāmens tač jāliek pie autoritātēm... un galu galā, katrs pats var iemācīties vadīta atomreaktoru, tam nav vajadzīgi instruktori un skolotāji, un interesanti... vai tu liktos zem ķirurga-autodidakta skalpeļa, kurš visu pats ir apguvis un izdomājis ar savām smadzenēm!

Ja tu paļaujies tikai uz sevi, tad es ne 2i kapeiki nedodu par to ceļa gala rezultātu, kur nonāk šādā veidā!
Mulders
# Iesūtīts: 2008.12.28 15:54:34
Neesmu augstās domās par sevi arī, tāpēc nevienu neaicinu sev līdz, tikai meklēju pati...

Bet vai tas nav jocīgi. Tu citiem neiesaki sev sekot, bet pati labprāt paklausi šim kļūdainajam cilvēkam - Olitai - kuru tu neiesaki citiem! Kā tas nākas?

:: Pievienot komentāru

Autors: 
  • Lai iekopētu autora vārdu,nospied uz tā.
  • Reģistrēti lietotāji var rediģēt tekstus vēlāk.
Bold FontItalics fontUnderlineStrike OutSubscriptSuperscriptFont colorTeletypeHorizontal LineE-mail linkhyperlinkListsimies
Atlikušas 1000 zīmes

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 74 , pavisam kopa bijuši: 1262