atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par ticību Vai mēs rūpīgi pārdomājam, kādu garīgo barību uzņemam?
Guntars
Iesūtīts: 2007.05.29 19:15:33
Tikko izlasīju rakstu „Lūgšana kā "sirds un prāta pacelšana uz Dievu"”. Arī man bija iespēja piedalīties tēva Lorensa vadītajā publiskā lekcijā "Kristīgā meditācija un starpreliģiju dialogs". Noklausījies lekciju, nodomāju, ka plakātu par šāda lekcijas norisi pie Lutera Akadēmijas ziņojuma dēļa paslepus piespraudis kāds RKB censonis. Taču tagad tēva Lorensa vizīte visai pozitīvā gaismā atspoguļota arī „Svētdienas Rītā” un www.lelb.lv.
Piekrītu, ka Svēto Rakstu vārdu pārdomāšana ir patiesi svētīga nodarbe; vai nu to sauktu par meditāciju, vai arī kādā citā vārdā. Taču tas, ko sludināja tēvs Lorenss nekādi nav apzīmējams ar vārdu kristīgs. [Vai arī būtu jāprecizē vārda „kristīgs” nozīme un lietojums.]
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
AutorsZiņas teksts
Guntars
# Iesūtīts: 2007.05.29 19:15:54
Pārstāstīšu dažas no spožākajām tēva Lorensa mācības pērlēm:
- Katrā cilvēkā mīt mūka arhetips, to tikai nepieciešams atmodināt. Mūki visās reliģijās sasniedz tādus dziļumus, kas pārsniedz reliģiju un kultūru robežas; tas vienojot gan džainistu, gan budistu, gan hinduistu, gan kristiešu mūkus.
- Kontemplācija ir Dieva dāvana, meditācija – veids kā to sasniegt. Vienojoties ar citu reliģiju pārstāvjiem kontemplatīvajā meditācijā, tiek nodibinātas daudz dziļākas un ciešākas saites nekā vārdiskos dialogos. Pēc tam var draudzīgi pārspriest ticības atšķirības.
- Lai tiktu pestīts, NEKĀDĀ ZIŅĀ nav jābūt kristietim, NEKĀDĀ ZIŅĀ [izcēlumi paša tēva Lorensa] nav jātop kristītam un nav jāpieder Baznīcai [droši vien domāta RKB]. Būt par kristieti un, protams, arī tikt pestīts, var arī par Kristu neko pat nezinot.

Mani neizbrīna, ka ir cilvēki, kas tā domā un tā tic. Mani izbrīna, ka a) uz šādām lekcijām tiek aicināti topošie LELB mācītāji, un b) ka šādas lekcijas visnotaļ pozitīvā gaismā tiek atspoguļotas LELB oficiālajos mēdijos.

Labprāt dzirdētu Jūsu viedokļus. Iepriekš pateicos!
Guntars
# Labojis Guntars: 2007.05.29 19:49:28
Ctulhu
Man šķiet, ka Jūs sevi vienā diskusijām pieteicāt kā ateistu. Un tieši tas fakts, ka Jums kā ateistam šīs tēzes liekas draudzīgas un miermīlīgas, rada manī vislielākās bažas. Ka tikai tie, kuriem šī mācība tiek piedāvāta, un tie, kuri šo mācību piedāvā ... arī nekļūst par ateistiem.
Jānis Ginters
# Labojis Jānis Ginters: 2007.05.29 19:59:09
Atšķirībā no Guntara man nebija iespēja apmeklēt tēva Lorenca lekciju LU, toties apmeklēju vairākas citas viņa lekcijas un nodarbības. Pieņemu, ka, noklausoties lekciju par starpreliģiju dialogu, varētu rasties iespaids, ka tā nav “pietiekoši kristīga”... Es savukārt dzirdēju kristīgas lekcijas par meditāciju.
Guntars
# Iesūtīts: 2007.05.29 20:18:05
Jānis Ginters
Plakātā par tēva Lorensa vizīti Latvijā bez šīs lekcijas vēl bija minētas: Tikšanās ar Rīgas Garīgā Semināra profesoriem, semināristiem un Latvijas garīdzniekiem, Praktiskais seminārs "Kristīgā meditācija – sirds lūgšana", Preses konference, Tikšanās ar harizmatisko kopienu "Effata", Svētā Mise un tikšanās ar jauniešiem.

Kuras no šīm „lekcijām” Jums patika?
Un vai citviet sacītais anulētu tēva Lorensa šajā lekcijā paustos uzskatus, vai padarītu tos bibliskākus?

Jānis Ginters
# Iesūtīts: 2007.05.29 22:48:46
Guntar , tā kā es par dažādām lūgšanu formām un kontemplatīvo dzīvi esmu interesējies jau ilgāku laiku, es piedalījos 4 galvenajos Tēva Lorenca semināros un lekcijās—Katoļu seminārā, Lutera akadēmijā, M.Pils ielā 2 un Latvijas kristīgās meditācijas grupā.
Jūsu teiktajā es saskatu neofītam (nesen ticībai pievērsušās cilvēka) raksturīgo naivo dedzību, ko kādā mērā pārdzīvo visi, kuri nav auguši kristīgās ģimenēs. Tas parasti pāriet. Bīstamība sākās tad, kad visai garīgi nepieredzējuši cilvēki sāk spriest par lietām par ko nav nedz pieredzes ne zināšanas, vēl vairāk – par cilvēkiem, kuri Kristum kalpo garu gadu garumā.
Bet galvenais ir jautājums, no kurienes, Guntar, jums ir zināšanas par kristīgu meditāciju? Kur un no kā jūs to esat iepazinis un mācījies? Ar kuru no lielām autoritātēm salīdzinot – Merton, Keatting, Joice Rupp vai vēl kādu citu, jūs spriediet, ka Tēva Lorenca mācītā meditācijas prakse nav kristīga? Faktiski man pašam arī Keatting darbi un metode patīk labāk, bet es nekur nesaskatu pretrunu ar Teva Lorenca teikto, tikai mazliet cits skata leņķis. Tātad, kuri autori un darbi ir jūsu autoritāte un kritērijs tik radikālam secinājumam, ka tēva Lorenca teiktais nav apzīmējams ar vārdu "kristīgs"?
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.29 23:10:46
(c) uz šādām lekcijām tiek aicināti topošie LELB mācītāji
---
Uztver to kā medicīnas studentu vešanu uz morgu...
Es gan lekcijas nedzirdeeju, tamdeelj spriest par no kontexta izrautiem citaatiem nenjemos. No sveshiniekiem parasti baidaas tie, kas nav paarliecinaati pashi par savu maaciibu. Domaaju, ka ticiibaa ruudiits cilveeks var pastaaveet dajebkaadaa videe!
Savukaart kontroleetaa videe var aitaam arii vilkus demonstreet. Kaa juusupraat buutu labaak, ka shitaads onka runaa pac uz savu galvu, kur lekcijaa savaacaas visaadas maajsaimnieces, vai labaak sho pabaazt zem sava spaarna un vismaz zini ko shis runaa.
Taa teikt... turi draugus tuvu, bet pretiniekus veel tuvaak
Nu tachu... arii taa var skatiities uz sho visu! Ko raustaas no katra, kas runaa ne taadaa valodaa kaa tu? Vareetu padomaat ka jums Kristus ir apsoliijis dziivi furaciliina shkjiidumaa... ja histeerija no viena muuka, tad kas buus tad, kad reaali maldu maaciitaaji njems uz ausiim ticiigos un pat neprasot atljauju?
Balss
# Iesūtīts: 2007.05.29 23:28:33
Es vienā lekcijā klausījos. Nu, nez vai šis inteliģentais mūks bija gluži vilks vai līķu šķērdējs - viss izskatījās un izklausījās tā varen garīgi. Un tajā morgā mūs ieveda abi lielie gani - Pujāts un Vanags. Tad nez vai nu tik nekristīga tā padarīšana būs bijusi. Lai gan arī mani praktiskajā paraugtreniņā nedaudz mulsināja mantru veida prāta apklusināšana...
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.29 23:31:38
Balss, prikols jau ir ar tām maldu mācībām, ka šamās jau nenāk kā maldi tīrā formā. Tev var iebarot 99 tēzes, kurām tu labprāt piekritīsi un 100 tēze kas ir sviests... un mērķis jau ir šī 100 tēze, tās 99 ir tikai dūmu aizsegs. Nu un klasiskā psiholoģija... vai tad nu mūks un tāds labs cilvēks mums baros indi?
Balss
# Iesūtīts: 2007.05.29 23:55:17
Mulders Negribu būt ticīgāka par pāvestu un neuzdrošinos būt gudrāka par kardinālu... Laikam taču kaut ko pat es vēl nesaprotu, vai ne? Ja nu teologi un mūsu virsgani viņā neredzēja vilku , tad man, par spīti manai neizpratnei, atliek akceptēt, ka jāmācās un jāpēta, kas ir kas.
Andis Atvars [81.198.177.161]
# Iesūtīts: 2007.05.29 23:58:32
Jāni Ginter, ja es būtu Rīgas Jaunās Sv. Ģetrūdes draudzes loceklis, tad jau rīt es to pamestu.
-Katrā cilvēkā mīt mūka arhetips, to tikai nepieciešams atmodināt.
Man pietiek jau ar šo teikumu, lai saprastu no kurienes vejš pūš, bet ar kristietību tam nav nekāda sakara. Kristietībā visi talanti ir Dieva doti un tos lietojot tie tiek pavairoti, bet neviss atmodināti, attīstīti un vēl nez kā. Viņas nosaukums nav kristietība, bet gan ezotērija.
Mana autoritāte ir Raksti, bet ne cilvēki, jo cilvēkiem ir "netikums"kļūdīties.
Kristofers
# Labojis Kristofers: 2007.05.30 00:13:11
Tēze Lai tiktu pestīts, NEKĀDĀ ZIŅĀ nav jābūt kristietim, NEKĀDĀ ZIŅĀ [izcēlumi paša tēva Lorensa] nav jātop kristītam un nav jāpieder Baznīcai ... Būt par kristieti un, protams, arī tikt pestīts, var arī par Kristu neko pat nezinot neapšaubāmi ir herēze. Viena no sērijas "dialogs ar nekristīgajām reliģijām".

Šī "dialoga" patiesā būtība ir labi izanalizēta amerikāņu pareizticīgo teologa, hieromūka Serafima Rouza grāmatā "Pareizticība un nākotnes reliģija". Šī grāmata bija iztulkota latviski, un varbūt vēl ir pieejama grāmatnīcā "Filokālija" (Maskavas ielā 116, 223. kab. (otrajā stāvā)) vai jebkurā citā pareizticīgo grāmatu galdā. Šo grāmatu iesaku izlasīt katram nopietnam kristietim.

Ja jums nav izdevies šo grāmatu iegūt savā īpašumā, tad dažus fragmentus no tās angliski var izlasīt šeit
Guntars
# Iesūtīts: 2007.05.30 00:19:15
Jāni Ginter,
Paldies par precizējošo atbildi! Lutera Akadēmijā „Misija un evaņģelizācija” lekcijās tika mācīts, ka ir novērota visai izplatīta parādība kristiešu vidū: pirmā paaudze deg par Kristus Evaņģēlija vēsti, kuru tā no Dieva žēlastības iemantojusi, nākamās kļūstot arvien remdenākas, jo kristīgu dzīvesveidu saņemot jau gatavu. Kā Raksti saka, pirmā mīlestība tiek atstāta ... un vajadzīgs kaut kas cits vietā.

No Jūsu rakstītā var noprast, ka meditācijas prakse ir svarīga Jūsu ticības ceļā. Kā jau iepriekš minēju, esmu pārliecināts, ka Svēto Rakstu vārdu pārdomāšana ir patiesi svētīga nodarbe. Lai tas Kungs svētī arī Jūs šajā ceļā!

Jūs jautājat, kuri autori un darbi ir mana autoritāte un kritērijs tik radikālam secinājumam, ka tēva Lorensa teiktais nav apzīmējams ar vārdu „kristīgs”. Negribētu izplūst pārāk garā uzskaitījumā, domāju, ka pietiks, ja minēšu evaņģēlistus Marku un Lūku, apustuļus Mateju, Pāvilu, Pēteri un Jāni un senbaznīcas tēvus, kuri dedzīgās ticības cīņā formulēja ekumēniskās ticības apliecības.
Atļaušos nocitēt tikai vienu Rakstu vietu: „Ja kāds jums sludina citu evaņģēliju nekā to, ko jūs esat saņēmuši, lāsts pār to!” Gal 1:9. Es domāju šī ir brīnišķīga vieta kristīgai meditācijai. To būtu īpaši svētīgi pārdomāt augstāk minēto tēva Lorensa tēžu kontekstā.
Jānis Ginters
# Iesūtīts: 2007.05.30 12:29:55
Pirmais diskutētājs noklausījies vienu, vai, varbūt nepilnu lekciju par divām sev gandrīz nepazīstamām tēmām (starpreliģiju dialogs un meditācija) un droši secina, ka lektors pauž nekristīgus uzskatus.

Otrs diskutētājs, domājams, nav bijis ne uz vienu tēva Lorenca lekciju, un, droši vien, vienīgais, ko par to izlasījis, ir diskusijā minētais. Bet kādi secinājumi! Viņš nekavējoši mainītu draudzi, ja viņa draudzes mācītājs nepiekristu pirmā diskutētāja ātri izdarītajiem pieņēmumiem.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.30 12:33:56
Mazliet cits rakurss šai tēmai.
Guntars, kā tu domā... vai teologa apmācības procesā viņš būtu pedagoģisku apsvērumu dēļ jāiegrūž mēslos, lai labāk izprastu kādu tēmu. Nu kā armijā... tur zaļknābjus dzen cauri īstiem dubļiem un liek pārtikt no īstām čūskām un vardēm mežos, lai arī karavīra galvenais uzdevums būtībā ir nodrošināt viņa tautai apstākļus kad tiem nekad nebūtu jāēd čūskas un vardes!
Jānis Ginters
# Iesūtīts: 2007.05.30 12:43:43
Mulder , ar šādu rakursu būtu gan labāk sākt jaunu tēmu, nevis turpināt esošo. Jaunie teologi, protams, ir jāiepazīstina ar dažādām lūgšanu formām, meditāciju un kontemplatīvo praksi. Bet tam nav nekas kopējs ar “grūšanu mēslos” un vēl citiem te minētajiem kolorītajiem epitetiem.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.30 12:46:45
Jānis Ginters, manuprāt pat ļoti iederās tēmas virsrakstā. Ir pilnīgi dažādas lietas teorijā pavāvuļot par sektām, maldu mācībām vai konkurējošajām major reliģijām un pavisam kas cits ir iet un sludināt Sudānas ielās Kristu
Andis Atvars [81.198.177.161]
# Iesūtīts: 2007.05.30 13:10:34
Jāni Ginter, tiešām neesmu bijis, bet vai nepieciešams izpeldēties vircā, lai saprastu, kās tas par šķidrumu. Ja mācītājs kļūdās vienu reizi, kur garantijas, ka viņš nekļūdisies atkal. Vai man mācītājam par uzraugu būtu jāpaliek?...
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.30 13:13:31
Andis Atvars, es savukārt uzskatu, ka tikai tas kas ir izpeldējies vircā patiešām zin kas tas par šķidrumu. Analoģiski... kurš labāk zin kas ir spirts... vai tas kurš ir ķīmiju studējis 20 gadus bet nekad to nav iedzēris, vai kāds kas spirtu ir dzēris?
Zināšanas ir divējādas...
Guntars
# Iesūtīts: 2007.05.30 13:13:51
Jāni Ginter,
Šāda bija tēva Lorensa publiski paustā mācība: „Lai tiktu pestīts, NEKĀDĀ ZIŅĀ nav jābūt kristietim, NEKĀDĀ ZIŅĀ [izcēlumi paša tēva Lorensa] nav jātop kristītam un nav jāpieder Baznīcai [droši vien domāta RKB]. Būt par kristieti un, protams, arī tikt pestīts, var arī par Kristu neko pat nezinot.”

Kā Jūs uzskatāt, cik lekcijas kādam būtu jānoklausās, lai secinātu, kā šādi apgalvojumi ir pretēji Svēto Rakstu mācībai? Vai varbūt, noklausoties pietiekoši lielu skaitu tēva Lorensa lekciju un apmeklējot kādu praktikumu, šāds apgalvojums sāk likties patiess?
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.05.30 13:14:49
Jāni Ginter !
Cik sapratu, šis meditācijas reklamētājs skaidri atbildēja, ka Kristus nav nepieciešams, un kristietība nav vienīgais veids ceļam uz debesīm. Kāpēc tādu lietu tad būtu jāsaista ar kristietību? Neviens taču viņam neliedz meditēt, tikai to saistīt ar kristietību ir vietā, ja runā par Kristu kā vienīgo ceļa, patiesības un dzīvības nesēju.
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 84 , pavisam kopa bijuši: 33650