atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par kristīgu dzīvi Folklora un kristietība, vai to var savienot?
patriots
Iesūtīts: 2007.02.16 20:19:50
Kā jūs domājat? Vai var, piemēram, dziedāt kādā folkloras kopā un būt draudzē atktīvam kristietim? Varbūt folklora tomēr ir redusies ļoti liekā kristietības ietekmē un kristiešiem uz to ir tikapat lielas tiesības kā nekristiešiem?
. 1 . 2 . 3 . >>
AutorsZiņas teksts
patriots
# Iesūtīts: 2007.02.16 20:22:24
Reiz dzirdēju, kā kāda folk kopa no Latgales dziedāta, bet intervijā izrādījās, ka viņas (dziedātājas) ir katolietes! Ko jūs par to sakat?
Balss
# Labojis Balss: 2007.02.17 08:10:22
Nu, katoļi takš ir pagāni un elku pielūdzēji, kas tur ko brīnīties?
Ceru, ka piedosiet manu ironiju...
Vai tad mūsu tautas gara mantās nav daudz kā skaista?
Es nevarētu dziedāt folkloras grupā, kas atzīst un piekopj pagāniskās tradīcijas, bet mūsu tautas dziesmas (vismaz man zināmās) vairumā nav pretrunā ar manu kristīgo izjūtu. Dziedu tās ar prieku.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.02.17 12:56:45
Eeee... a kur problēma?
patriots
# Iesūtīts: 2007.02.17 18:03:19
Mulderam
Un kā jums šķiet, vai tad problēmu šai ziņā nav?
patriots
# Iesūtīts: 2007.02.17 18:47:06
Būt par kristieti, tas nozīmē ne vien pieņemt kādus konceptus vai uzskatus - tas ir arī dzīvesveids. Rīta un vakara lūgšanas, lūgšanas pirms ēdienreizēm, dievkalpojumi, zināms morāles un ētikas kodekss, kas izpaužas konkrētās darbībās. Ar folkloru, jeb folkloristiku nodarboties tas parasti arī nenozīmē tikai dziedāt dziesmas, vai palasīt kādu dainu. Tas arī bieži vien ir uzskatu kopums kas izpaužas konkrētos darbos. Un redziet, te tā problēma sākas - robeža. Kā un kur tā velkama.
Kārlis
# Labojis Kārlis: 2007.02.18 01:23:38
Esmu kristietis un folkloras kopas loceklis. Dainu ētoss daudz kur pārklājas ar kristīgo morāli. Man problēmas sākas tai brīdī, kad tiek pārkāpta robeža starp vienkārši tautasdziesmu dziedāšanu un maģiska rituāla noturēšanu. Domāju, ka kristietis var mīlēt folkloru un to pētīt. Ne velti starp pirmajiem ievērojamajiem folkloras vācējiem bija mācītāji. Teologs Edgars Rumba ir rakstījis par senlatviešu reliģiju. Taču kristietim nav iedomājami sekot tādai "latviskajai dzīvesziņai", kas saistās ar pagānu dievību piesaukšanu, rituālu izpildīšanu vai arī to neopagānisko, sinkrētisko pasaules uzskatu, kas izplatīts folkloristu vidū.
Tālivaldis Skuja
# Iesūtīts: 2007.02.18 02:21:58
Un, ka tu redzēji, ka dzelzs bija maisīta ar mālu, tas norāda, ka abu daļu cilvēki sadzīvē un laulības noslēdzot gan saskaras cits ar citu, bet neviena daļa nesaraujami nesavienojas ar otru, tieši tā kā dzelzs nesavienojas ar mālu.
Dan2:43
patriots
# Iesūtīts: 2007.02.20 00:42:41
Nu un kas izriet no šī citāta?
Mulders
# Iesūtīts: 2007.02.20 09:15:38
patriots, diivains tev priekšstats par kristietību!
---
Es problēmas neredzu, kāmēr folklora ir folklora un tā netiek pacelta elku līmenī! Kā stāv rakstīts, viss tev ir atļauts, bet tas nedrīxt tevi kalpināt. Ja ar folkloru tu saproti pagānu elku kultu atjaunošanu un pagānisko rituālu likšanu Kristīgās ticības vietā, tad tā ir elkdievība, bet tad kāds te sakars ar folkloru, arī cigarešu pīpēšana savā ziņā ir elkdievība. Bet folklora kā konkrētas tautas vēsturiskā un kultūras mantojuma saglabāšana, pētīšana un tautas identitātes noteicoša parādība, tad ar Kristietību tur nekādu problēmu nav.
----
Būt par kristieti, tas nozīmē ne vien pieņemt kādus konceptus vai uzskatus - tas ir arī dzīvesveids.
----
Būt par Kristieti nozīmē - ticēt Dieva Dēla aka Jēzus Kristus Evaņģēlijam. Es tev varu ieteikt biblisku testu. Uzraksti uz lapiņas ko tavuprāt nozīmē būt kristietim, un tad šo sarakstu ieliec Jāņa 3:16 pantā un paskaties, vai tev sanāk tas pats kas tur rakstīts. Ja sanāk, tad viss ir kārtībā, ja tavs saraksts atšķiras no Dieva Vārda, tad met savu sarakstu pa trešā stāva logu!
Zaurs
# Iesūtīts: 2007.02.20 11:57:29
Folklora ir tautas mantojums. Viss mantojums. Arī kristīgais.
rituāli ir reliģija (piekrītu Mulderam) - pie tās nav jāturas.
Tas pretnostatījums radies senlaikos (lasi - 19. gs), kad latviešiem uznāca nacionālās pašapziņas meklēšanas lēkme, un nez kāpēc kristietību pielīdzināja vāciskajam, tātad - sliktajam, tātad - nelatviskajam.
Būtu labi šo aizspriedumu atmest, citādi savu pašu mantojumu vējā izmetam.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.02.20 14:21:12
Zaurs, kas raksturīgi, ja nīstie vācieši neiemācītu bauriem rakstīt, tad tā arī paliktu par bauriem. Tur jau tā lieta, ka Latviešiem ir tāda sakāpināta pašapziņa no 19 gadsimta... bet nu kad tā pragmatiski paskatās, tad tāda visai tumša tautiņa vien bij, ne rakstības, ne īsti sava eposa - tur nācās pašiem iespringt un sacerēt. Lab ka Krišjānis pierakstīja tautasdziesmas, citādi arī to pakāstu. Tak nezkamdēļ kā pirmos LV literātus un Latviešu Literatūras celmlaužus vienmēr zīmē Vāciešus. Lab ka Vācieši bij kulturāli un saskatīja, ka šitajā Dievzemītē arī ir labs materiāls doktora disertācijām... citādi nez vai vispār būtu "Latvieši"
patriots
# Labojis patriots: 2007.02.24 08:28:35
Mulderam
Kas Jums šķiet dīvains manā priekštatā par kristietību? Es īsti Jūsu domu nesapratu!
Jā, par folkloras pētīšanu tur viss skaidrs, jo pētīdams tu paliec kā vērotājs no malas. Tad, kad tu esi pētnieks tu nekļūsti par pētījamo objektu. Ja ir runa par mani, tad nekādus elku kultus negribu atjaunot, bet mana interese ir ieraudzīt kā citi redz latviskās un kristīgās identitātes (arī drzīvesveida un tradīciju) mijiedarbību. No vienas puses praktiska interese, no otras mazliet pētnieciska.
Pa trešā stāva logu neko nevaru izmest (dzīvoju otrajā), un arī vajadzību ko mest neredzu, bet citāts no Jāņa evaņģēlija ir ļoti labs.
Mulder, vai Jūs arī kādu latvietības testu varat piedāvāt?
Un vēl, vai es pareizi sapratu, ka jūs man nepiekrītat, ka kristietība ir dzīvesveids? Un sakeit, vai ticība ir pretmets dzīvesveidam? Manuprāt, dzīvesveids izriet no tā kam un kā tu tici?
patriots
# Labojis patriots: 2007.02.27 00:18:40
Zaur, un kā Jūs piedāvājat atmest aizspriedumus un atrisināt šo problēmu?
Mulders
# Iesūtīts: 2007.02.27 09:24:18
patriots, to diivainiibu es attiecinaaju uz juusu dziivesveida konkreeto formu, piedodiet, ja paarsteidziigi izdaru secinaajumus! Vienkaarshi uzmaniigu mani dara tas, ka konkreeta dziivesveida forma jums asocieejas ar kristietiibu. Kristietiiba patieshaam ir dziivesveids, bet katram tas var izraadiities savaadaaks, lasiet Paavila veestuli Korintieshiem #1 kur staav rakstiits
Jūdiem esmu tapis kā jūds, lai mantotu jūdus; tiem, kas zem bauslības, esmu tapis kā tāds, kas stāv zem bauslības, pats nebūdams zem bauslības, lai mantotu tos, kas stāv zem bauslības. Tiem, kas bez bauslības, esmu tapis kā tāds, kas bez bauslības, kaut patiesībā nebūdams bez Dieva bauslības, bet stāvēdams Kristus bauslībā, lai mantotu tos, kas bez bauslības. Vājajiem esmu tapis kā vājš, lai mantotu vājos; visiem esmu tapis viss, lai katrā gadījumā kādus izglābtu.

Luuk tas ir tas dziivesveids ko es saprotu ar Kristietiibu. Taadeejaadi Kristietiiba iekljaujas konkreetaa tautas kultuuraa un videe, ar to nesajaucoties. Tas vai kaads luudz riita un vakara luugshanu, tas nebuut nenoraada vai shamais ir vai nav kristietis, tas labaakajaa gadiijumaa var paraadiit kristiesha brieduma pakaapi, nevis vinja identitaati.
Zaurs
# Iesūtīts: 2007.02.27 11:21:53
>Patriots
Zaurs (neskatoties uz ilgiem gadiem angļu filoloģijā) ir latvietis un pieder šai zemei un kultūrai. Zaurs ir arī no tiem, kas staigā ar Jēzu, un nesaprot, kāpēc Viņu nevar ņemt līdzi tautas mantojumā.
Mums tikai tāda nacionālā uztvere izveidota, ka latviskais ir obligāti nekristīgs, un kristīgais - par visām varēm nelatvisks.
To izmanīt var tikai paši kristīgie latvieši ar savu praksi.
patriots
# Iesūtīts: 2007.02.27 15:28:48
Zaur
Jā, konstatējums par nacionālās uztveres īpatnību ir vietā.
Bet kāda ir tā kristīgo latviešu prakse ar kuru doto situāciju var izmainīt? Vai jums ir kas konkrēts ko piedāvāt? Labprāt to uzzinātu.
patriots
# Iesūtīts: 2007.03.01 01:14:25
Mulder, jūs tiešām pārsteidzīgi izdarat secinājumus. Piedodu! Pieņemu, ka par manu dzīvesveidu diezko daudz nezināt!
Mijiedarbība ir abpusēja - kristietība iekļaujas konkrētās tautas kultūrā un konkrētās tautas kultūra piedod kristietībai šīs konkrētās tautas kultūras iezīmes. Kā Jūs to nesajaukšanos domājat?
Ja nelūdz, tad nav kristietis!
Zaurs
# Iesūtīts: 2007.03.02 09:19:36
Biju folkloras ekspedīcijā Latgalē. Vārkavā. Kur novēroju dabā, kā izskatās tautas kristietība. Bez dižiem vārdiem, milzu atklāsmēm, bet ikdienā, darbos un pavisam parastās lietās.
Tas celiņš no mājas uz krustceļu krustu, kas ir sakopts un pieskatīts, runā vairāk nekā miljons teoloģiju. Tajā pagastā mēs neatradām nevienas būrējas (atšķirībā no kaimiņu pagasta, kas ir cita draudze) - ikdiena paiet ar Jēzu blakām no rīta līdz vakaram.
Bet latglieši nav latvieši. Žēl.
patriots
# Iesūtīts: 2007.03.03 21:26:05
Zaur!
Jā, latgalē arī psalmi ir folklorizējušies un to dziedāšanu uzskata par ko līdzīgu tautas dziesmu dziedāšanai. Un to latgales folk kopu dalībnieces ir katolietes. Sakiet, vai Jūs ar folkloras pētīšanu nodarbojaties?
Arturs
# Iesūtīts: 2007.03.03 22:52:05
"Kā jūs domājat? Vai var, piemēram, dziedāt kādā folkloras kopā un būt draudzē atktīvam kristietim?"
------
patriot, par ko tu dziedi šajās dziesmās?
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 78 , pavisam kopa bijuši: 1467