atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par kristīgu dzīvi par prāta dāvanu un tā līdzdalību attiecībās ar Dievu.
S.R...(katole)
Iesūtīts: 2009.11.12 09:23:44
vai ticība ir prātīga?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
AutorsZiņas teksts
Mulders
# Labojis Mulders: 2009.11.12 11:43:33
Tā vai citādi, par cik ticība ir voluntārs prāta akts, tā ir saistāma ar prāta "praktisko pusi" un nav apskatāma atrauti no faktoriem, kas formē mūsu gribu.

Nee... Ticiiba nav voluntaars (gribas) praata akts. Ticiiba ir fundaments/kontexts kuraa griba un praats darbojas. Ticiiba ir faktiski metafiziskais filtrs caur kuru praats pashreflexee un reflexee. Cilveeks nevar ticiibu nomainiit ar gribas aktu vien. Tieshi otraadi ticiibu ietekmee no cilveeka gribas dazhkaart neatkariigi aareeji faktori... un praats tikai peec tam retrospektiivaa var izanalizeet kaa ticiiba ir tapusi "uztamboreeta" no aareejaas/ieksheejaas informaacijas ietekmes.

Tas ir... ticiiba ir par tik gribas akts, par cik pati domaashana ir gribas akts, tachu mees nevaram GRIBEET ticiibas rezultaatu... Mees varam tikai gribeet analizeet un praatot kaadas lietas, un ticiiba gan nosaka to kaa praats darbosies, gan pats veidojas no praata darbiibas rezultaatiem, tachu pa tiesho taa nav ietekmeejama ar gribas aktu!

Tas ir taapat kaa mees ar gribas aktu varam reekjinaat gjeometrijas teoreemas, bet mees ar gribu nevaram dikteet gjeometrijas premisaam kur muus aizvest... vai nu taas aizvediis tur kur taas aizvediis (piemeram pie pitagora teoreemas) jeb, ja mees jutiisim, ka muus ved tur kur mees subjektiivi negribam nonaakt, mees varam paartraukt sho analiizi/sinteezi un palikt pusceljaa!

Bet mees nevaram ar gribu un praatu piespiest lai 2+2 buutu kaut kas cic kaa 4...
Mulders
# Iesūtīts: 2009.11.12 11:46:22
S.R. reku es duksim atbildeeju, griba darbojas ticiibas kontextaa nevis otraadi! Tavu gribu vada un nosaka tava metafiziskaa ticiiba... Tas kam tu tici, noteiks to, kaa darbosies tava griba... Tu nevari ar gribas aktu nomainiit savu ticiibu... to viegli paarbaudiit, vai vari 1as dienas laikaa konverteeties Hinduismaa un nomainiit sho paarlieciibu pilniigi? Liidziigi kaa ar gribas aktu tu vareetu nomainiit kreklu! Tu to nevareesi... jo tieshi tava ticiiba tev neljaus Hinduismu adapteet, ticiiba tavai gribai neljaus iet tur kur taa negrib iet... kur rodas pretruna un tu tiec lauzta savaa buutiibaa...
Lai tevi konkverteetu Hinduismaa un apietu tavas ticiibas-gribas bastionus, buutu vajadziigs gan ilgstoshs laiks, gan ljoti ilgstosha "indoktrinaacija" tas ir leenaam ievadiit tevii informaaciju, kuru tavi ticiibas filtri nekjer...
S.R...(katole)
# Labojis S.R...(katole): 2009.11.12 11:47:00
Mulders
par to mēs jau runājām. tūlīt sameklēšu kur.
tātad, diskuss Izvēles brīvība nr.2.
manuprāt pēdējais ievērības cienīgais koments.
kaa jau tas biezji notiek, visas atbildes uz jautaajumiem ir tepat deguna galaa. luuk citaats no RKB katehisma-briiviba ir speeja, kas saknjojas cilveeka praataa un gribaa, speeja riikoties vai nee, dariit tovai citu.
sv. Irenejs- cilveeks ir radiits briivs un ir savas riciibas noteiceejs, cilveeks ir apveltiits ar sapraatu un tadeel ir liidziigs Dievam.

ja kaadam ir interese parto, kas veel tur irteikts - lasiit Tresjo dalju, tresjo artikulu.

Tas ir... ticiiba ir par tik gribas akts, par cik pati domaashana ir gribas akts, tachu mees nevaram GRIBEET ticiibas rezultaatu...
neviens nesaka, ka mums ir jāgrib ticības rezultātus , bet ticēt gan mums ir jāgrib.
Mulders
# Iesūtīts: 2009.11.12 11:51:35
S.R. nuja... tu vari gribeet ticeet, bet tu nevari gribeet ticiibas saturu Veel vairaak - gribeet ticeet, veel nerada ticiibu!

Cik biezhi ir teikts - "Es gribeetu tev ticeet... bet nevaru..." Ticiiba nav Gribas akts... Griba nav speejiiga ietekmeet ticiibu, jo ir otraadi... ticiiba nosaka Gribu! Tas kam tu tici, tas ko tu uzskati par patiesu vai aplamu noteiks un ietekmees tavu gribu, jo griba vienmeer tiecaas peec labaa, pee taisnaa... izejot no taviem uzskatiem un ticiibas par to kas IR labais un taisnais... protams subjektiivi!

Liidz ar to... pat noziedznieks, kas dara ljaunu - vinja pasha pasaulee dara labu, jeb vismaz GRIB labu... jo vinja gribu definee visai sabojaata ticiiba un uzskati par to kas IR labs un slikts...

Taapeec arii narkomaana Griba ir vienmeer veersta uz narkotikaam, jo pashas narkotikas sho cilveeka buutiibu izmaina un vinjsh tic un JUUT ka narkotikas ir labi - jo izraisa eiforiju... taapeec Griba pakljaujas shim fonam un stuuree cilveeku tur kur ir "labais"

Griba ir kaa taads shoferis... Ticiiba vinjai saka vispaariigaas fraazees - "Braucam peec LABAA vai beegam no SLITKAA", bet Griba neanalizee sho labo vai slikto, taa vienkaarshi analizee celju un priekshaa esoshos shkjeershljus, lai savu saimnieku aizvestu tur kur peec buutiibas vinjsh grib buut.
Tikai tava ticiiba ir speejiiga analizeet labo un ljauno peec buutiibas!
*Duksis
# Iesūtīts: 2009.11.12 11:54:32
> mees nevaram ar gribu un praatu piespiest lai 2+2 buutu kaut
> kas cic kaa 4...

Kāda vaina prātam? Piemērām, ja es nogalinu vienu vienu vecenītu uz piesavinos 2 latus, tad, ja es nogalināšu piecas vecenītes, man būs 10 lati.

"Teorētiskais prāts" izzina, t.sk. izzina arī pats savas pielietojamības robežas, bet "praktiskais prāts" realizējoties caur gribas aktu realizē sevi, piemērām, morālos aktos - palīdz uz apledojušas ietves paslīdējušai vecenītei piecelties. ... . 2+2 un citas tamlīdzīgas lietas attiecas uz "teorētisko prātu". Diemžēl matemātika, loģika, kvantu mehānika u.c. fundamentālas patiesības par pasaulē valdošajiem procesiem mums nesniedz absolūti nekādas zināšanas par ļauno un labo.
S.R...(katole)
# Iesūtīts: 2009.11.12 12:02:55
nu jau jūs brauciet kaut kur auzās. vai arī nespēju noķert domu aiz astes.
kā mēs sasaistīsim, ticību, prātu, gribu ar zināšanām par labo un ļauno?
Mulders
# Iesūtīts: 2009.11.12 12:14:06
Ctulhu,

Eeee... Buusi ko paarpratis... BG noziimee - Briiva no aareejas ietekmes. Taatad - pilniigi briiva saskanjaa pati ar savu buutiibu - bet ticiiba ir manas buutiibas atspulgs. Taatad ja mana ticibia mani vada un nekas cits, tad es esmu savaa Gribaa Briivs... sasaknjaa tikai ar sevi, tikai es esmu savas Gribas kungs...

Arii tu esi savas ticiibas "vergs"... tava metafizika ir dalja no tavas buutiibas, kas nosaka to kaa tu gribi, kaa tu redzi, ko tu gribi un ko tu redzi, ko tu negrib!
Un ar GRIBU tu nespeej sho savu metafiziku mainiit... Vieniigais ko tu ar Gribu vari dariit ir kosvenna, teixim sevi aizvest pie, nezinu. Komunistiem, un mosh peec gadiem 10 buusi paarliecibnaats komunists, kad shie tevi buus ilgi dolbiijushi - faktiski lauzhot tavu gribu un ticiibu!

Taakaa... buut savas ticiibas un uzskatu vergam arii noziimee buut briivam... briivam no aareejaas ietekmes, no taa, kas neesi tu pats!
izlog.S.R. [95.68.34.133]
# Iesūtīts: 2009.11.12 12:15:49
Ctulhu
ai, man jau šķiet, ka Mulders mums grib ieborēt to, kam pats nemaz tā īsti netic.
vienkārši, tā luterisms māca un viss.
bet Rakstos skaidri ir teikts ar ko cilvēks atšķiras no ēzeļa - ar savu Brīvo Gribu!
Mulders
# Iesūtīts: 2009.11.12 12:16:18
kā mēs sasaistīsim, ticību, prātu, gribu ar zināšanām par labo un ļauno?

Ir cilveeks...
Vinjaa no aarienes ienaak informaacija, taa naak caur praatu... un manjaam!
Praats to analizee saskanjaa ar IEKSHEEJAAM paarlieciibaam par to kas ir labs un ljauns.
Ja shaadu paarlieciibu nav, tad shis aareejaa informaacija vispirms tevi uzziimee... (beerns, kuru apmaaca vecaaki)... Bet taalaak jau visu ieejosho informaaciju tu analizee izejot no jau pienjemtaa par labo un ljauno!
Savukaart Griba darbojas shajaa jau pienjemtaajaa kontextaa... Kad tava ticiiba tev nosaka kas ir lasb un ljauns, tad tava griba saak darboties sasknjaa ar sho subjektiivo uzskatu par labo un ljauno!

Teicu jau Griba ir kaa taxists... tu vinjai pasaki adresi, a shamaa tevi tur aizved apejot visus krustojumus, luxaforus un policistus!
*Duksis
# Iesūtīts: 2009.11.12 12:17:03
> buut savas ticiibas un uzskatu vergam arii noziimee buut briivam

Pamēģināsim šo ģeniālo domu izteikt vienkāršāk:
"Būt reliģiozam fanātiķim - noziimee buut briivam!"
Mulders
# Iesūtīts: 2009.11.12 12:18:40
S.R. luterisms to nemaaca...

Es tev saku... izveic experimentu. Pameegjini ar Gribas aktu nomainiit savu ticiibu! Un tad tu redzeesi, kaa tava TICIIBA tavu Gribu stuuree... Veel vairaak, tu nemaz nevareesi GRIEBET to, jo tava Ticiiba tev neljaus pat saakt gribeet! Bet PAT ja tu piespiediisi sevi Gribeet preteeji savai paarlieciibai, tu nespeesi to nomainiit vienalga tikai ar Gribas aktu! Liidziigi kaa ar Gribu tu vari aptureet savu elposhanu uz kaadu briidi... Tu nevari ar savu Gribu paarstaat ticeet tam kam tu jau tici... un nevari ar savu Gribu piespiest sev ticeet tam kam tu jau netici!

Netici tak man... njem un paarbaudi sho... vai tu to vari... Ja tu to vari, tad es tevi nepaarliecinaashu, ka Griba ir ticiibas dikteets stuurmanis. Bet ja tu nevari, tad kaapeec saki, ka vari?
*Duksis
# Labojis *Duksis: 2009.11.12 12:19:37
Mulders Ku tu vari vienmēr vārīties? Vai tiešām kādreiz ir grūti arī padomāt? Protams, ja tu ciet no nesaturēšanas, tad tevi var arī saprast, bet tiikai medicīniskā aspektā.
Mulders
# Iesūtīts: 2009.11.12 12:20:47
Pamēģināsim šo ģeniālo domu izteikt vienkāršāk:
"Būt reliģiozam fanātiķim - noziimee buut briivam!"


Tas nav viens un tas pats!

Taakaa... shobriid tu taisi salmu cilveecinju!
Tu, piemeeram, esi materiaalisma vergs. Ctulhu arii! Bet es un S.R. esam kristeitiibas vergi... Tikai redzi... ir atshkjiriiba, vai mees paklausaam aareejam speekam, jeb paklausaam savai personiigajai paarlieciibai!

Tieshi otraadi, ja es paklausiitu tev vai Ctulhu, es buutu materiaalisma vergs un nebuutu BRIIVS... jo mani vadiitu kaut kas, kas nav peec manas buutiibas un manai buutiibai atbilstoshss... luuk tad es buutu nebriivs. Buutu aareeju procesu meetaata lapa. Tachu, ja manu uzskatu un riiciibas avots esmu es pats, tad es esmu briivs!
izlog.S.R. [95.68.34.133]
# Iesūtīts: 2009.11.12 12:21:23
Mulders
es izveikšu citu eksperimentu, aiziešu un kārtīgi paēdīšu. jo to es gribu un to es arī darīšu!
Mulders
# Iesūtīts: 2009.11.12 12:22:07
Duksis, esmu sho jau izdomaajis... sen un liidz galam! Pagaidaam neredzu iemeslus mainiit savas domas! Es saprotu, ka tu gribeetu man uzspiest CITAADAAKU funktieri... tachu ja es tam pakljautos preteeji savai paarlieciibai, es kljuutu par tava funktiera vergu... Bet es esmu briivs... mani vada tikai mana paarlieciiba... Es shai zinjaa esmu pashpietiekams... nu tas taa, ja mees norautu vispaar apkaarteejo pasauli un ienaakosho informaaciju manii, kura sen jau tiek filtreeta saskanjaa ar to, kas es esmu peec buutiibas!
Mulders
# Labojis Mulders: 2009.11.12 12:22:54
S.R. nu redzi... tu ljoti labi demonstree, ka tava paarlieciiba nepakljaujas tavai gribai... Tieshi otraadi, tava paarlieciiba definee tavu gribu! Shajaa gadiijumaa taa saka - neej tur, jo es tam neticu/ticu. Padomaa par to... vai ticiiba ir gribas akts, vai griba ir ticiibas stuureeta!
Mulders
# Iesūtīts: 2009.11.12 12:40:55
Ctulhu, nu tad tu esi visaadu Einshteinu vai citu savu skolotaaju Drons?
*Duksis
# Iesūtīts: 2009.11.12 12:46:33
Atvainojos, ka iejaucos gudru cilvēku sarunās. Centīšos vairāk tā nedarīt. Tikai nevaru atturēties nenocitējis kādu domiņu, kas savij tādus jēdzienu kā ticība-pārliecība-saprāts(prāts)-noskaņojums (garastāvoklis): "Visa mana pārliecība ir tikai ticība, un tā nāk no noskaņojuma, nevis saprāta." (Fihte J.). Labā vai sliktā "gara stāvoklī" mums viena un tā pati lieta var izlikties diametrāli pretēja. Tātad, kā šīs domas kontekstā, mēs varam noteikt, kurš ir gudrs? Laikam jau tas, kurš vienmēr atrodas vairāk vai mazāk nemainīgā noskaņojumā, kuru nekas īpašs neiepriecina un nekas īpašs arī neapbēdina. Vai mēs varam ar savu gribu ietekmēt savu noskaņojumu (garastāvokli un vispār kādu emocionālo stāvokli, kas mūs ir pārņēmis (pieņemsim, iekāri aprīt kādu cūkgaļas karbonādi, to vēderā vēl kārtīgi aplaistot ar kausu alus)? Nu, drusku jau varam. Tātad, mēs ar savu gribu vismaz kādu laiku varam spārdīties pretim savām kārībām un sekot tam, ko prāts mums saka. Cilvēks esot tik liels, cik liela esot viņa griba. Diemžēl mūsu prāts ir labi audzināts, un, kā jau tas pienākas gudrākajam, ir visai piekāpīgs mūsu tumšo un grēcīgo dziņu priekšā.
Mulders
# Iesūtīts: 2009.11.12 13:18:41
Ctulhu, nu bet tu tachu ikdienaa dziivo kaareiz no taas informaacijas, kuru esi pienjeemis zinaashania... acleegvaards ir "pienjeemis", taatad integreejis pac savaa uzskatu sisteemaa, ka tavu realtiaati veidojoshu. Taalaak jau tu uz realitaati skaties caur sho uzskatu prizmu, shie uzskati un tevis pienjemtaas atzinjas arii nosaka to kaa tu analizeesi un veerteesi visu ap tevi notiekosho... Bet taa kaa shiis atzinjas ir TAVAS, jo tu taas esi SEV pienjeemis, tad var teikt, ka tu esi briivs savos uzskatos un riiciibaa, jo tu esi vieniigaa entiite kas definee tavu riiciibu - taa arii ir veelamaa briiviiba!

Absoluuti briivi, protams, mees neesam... kaut vai aiz taa, ka sabiedriibaa dziivojam un pat ja gribam apseesties tramvaja pirmajaa solaa, tomeer, ja tur seezh mamma ar beernu, mees iesim citur seedeet, taatad mazliet griba ir nebriiva!
S.R...(katole)
# Iesūtīts: 2009.11.12 13:23:43
runājot par prāta skaidrību. grēks esot viena no vislielākajām indēm tam. grēcīgs cilvēks(tāds, kurš apzināti grēko)nevarot būt apveltīts ar asu,gudru prātu. to vajadzētu likt aiz auss.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>

:: Pievienot komentāru

Autors: 
  • Lai iekopētu autora vārdu,nospied uz tā.
  • Reģistrēti lietotāji var rediģēt tekstus vēlāk.
Bold FontItalics fontUnderlineStrike OutSubscriptSuperscriptFont colorTeletypeHorizontal LineE-mail linkhyperlinkListsimies
Atlikušas 1000 zīmes

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 94 , pavisam kopa bijuši: 2838