atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par Baznīcu Mūsdienu luterānisms
p.l.dassy g-pilsētā
Iesūtīts: 2012.01.04 18:58:46
Kā jūs raksturotu mūsdienu luterānismu Latvijā?

Vai mūsdienu luterānisms ir konservatīvs vai liberāls? Kā raksturotu liberālu un konservatīvu luterānismu?

Vai LELB ir konservatīva vai liberāla savā teoloģijā? Pēc kā to noteikt?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>
AutorsZiņas teksts
Aivars
# Iesūtīts: 2012.01.07 01:26:25
svilnis [212.93.105.72]
Jā, kāpēc ne? Sv. Gars taču pat caur pagānu pravieti ir šo to sacījis tās pašas Zvaigznes dienā apceramo sakarā.
Bet laikam neuztvēri, ka jautājums bija, vai tās vai citas autorības teorijas akceptēšana, automātiski liecina par liberālismu vai konservatīvismu.
Juris Saivars
# Labojis Juris Saivars: 2012.01.07 03:08:40
Aivars
man nav nekādas jēgas un intereses par ko ir, vai nav, informēts Vanags …
Stankēvičs par „Katholiken und Lutheranen vereinungu” paziņoja Vācijas informatīvajā laukā … Benedikta XVI, kurš savā inaugurācijas runā paziņoja: „With full awareness, therefore, at the beginning of his ministry in the Church of Rome which Peter bathed in his blood, Peter`s current Successor takes on as his primary task the duty to work tirelessly to rebuild the full and visible unity of all Christ`s followers. This is his ambition, his impelling duty” - dzimtajā pusē …
un neuzkurieni nevelku … vienkārši pieņemu lietas zināšanai, lai pēc tam nebūtu neizsakāmi žēl, ka lāga puikas atkal ir bijuši par bandiniekiem svešās spēlēs.




Par to „puķaino pļaviņu” …

Ar zināmu gribas piepūli izdevās noticēt, ka LELB ir vienkārši по фени visādas tur Variatas un semantiskie lauki – un kāpēc gan ne: pagātnes atliekas ... tikai жить и созидать мешают.

Tādēļ piedāvāju saīsināt errastības izsaukušo apzīmējumu «prokatoliska» līdz vienkāršam «katoliska», pievienojot mazu zvaigznīti * - kura aizvestu līdz tam šī vārda skaidrojumam, par kādu LELB klērs ir vienojies.

Rezultātā uz p.l.dassy g-pilsētā jautājumu varētu atbildēt:

luterismu Latvijā determinē tādas organizētas ticīgo kopas, kā

LELB - katoliska*;
KLB – konservatīva;
ELBL – draudzīga LELB;
LELBaL draudze – liberāla;
kā arī vairākas sīkas grupas , kuras savās teoloģiskajās nosliecēs svārstās līdzi to vadītājiem.

Vai tagad visas aitas paēdušas un vilki dzīvi, jeb otrādi?
Aivars
# Iesūtīts: 2012.01.07 11:01:59
Juris Saivars
Protams, šādiem signāliem ir jāpiegriež vērība un tie, protams, rada daudz jautājumu. Taču, skaidrības labad, jāatzīmē, ka nez vai Stankeviča spēles automātiski definē LELB romisko kursu, jo nevajag aizmirst, ka pietiekoši skaidri paši LELB locekļi nokomunicēja, ka neuzskata šo gājienu par pareizu, un tas netika lielā vienprātībā apsveikts, drīzāk, kā tēlaini kāds to aprakstīja, paciests kā neērta uzprasīšanās stadiona kameru priekšā. Beigu beigās, pasākumā arī Vanags bija tērpies kā tradicionālais Latvijas luterāņu garīdznieks un dāvanā pasniedza nesagrozītās Augsburgas TA kopiju, novēlot ar to iepazīties.
Kā jau te kāds minēja, tad, acīmredzot, ir kādi vēsturiski iemesli, kādēļ pati LELB ir (man gan šķiet, ne tikai LELB, bet vairums Baznīcu Latvijā) ir stipri daudzkrāsaina. Katrā ziņā, es viennozīmīgi neņemtos nosaukt par konservatīvu Baznīcu, kuras eklesioloģijas, liturģijas un namturības teoloģija ir stipri bijusi stipri eksperimentāla. Taču vai tādēļ tā uzreiz ielec kādā no citām šeit minētajām kategorijām? Vārds `katolisks`, kā tas interpretēts mājaslapā, jau praktiski attiecas uz neredzamo Kristus Baznīcu, kurā ietilpst kā LELB, tā LELBāL, KLB, ELCA... Maskavas, Romas un Mozambikas baznīcas ieskaitot. Vārds `katolisks`, kā tas izklausās vidējā letiņa ausīm, savukārt, ne visai atbildīs kopainai Luteriskajā Baznīcā Latvijā
Man jau šķiet, ka tāpat kā RKB tiek ietekmēti ne vien no Poļu mariānistiem, bet arī no kādām harizmātiskajām kustībām un kaut kur arī luterāņiem, tā arī Luterāņu (ne tikai LELB) dzīvi savā veidā ir ietekmējuši gan baptisti, gan pareizticīgie un vēl kādi ļeģājevieši, un baptisti savukārt ir ietekmēti atkal no citiem.
Nu kas varētu būt tādi riktīgi `konservatīvi" - Vecticībnieki? Pareizticīgie laikam arī, neskatoties uz uzstādījumiem, nemaz tik monolīti nav.
Bet diskusijas sakarā, jautājums ir, cik vispār valīds ir šis dalījums konservatīvs/liberāls? Kas ir atskaite? Rakstu inspirācija? Trīsvienības jautājums? Kristoloģija un soterioloģija? Eklesioloģija? Morālteoloģija? Politiskais kurss?
dafne
# Iesūtīts: 2012.01.07 12:10:24
Aivars
laikam būsu ko palaidusi garam../kur var palasīties sagrozīto ATA..latviešu valodā?
Aivars
# Iesūtīts: 2012.01.07 12:27:20
dafneLaikam jau latviski nav tulkota, ja nu vienīgi kāds no kalvinistu atzariem būtu to darījis.
Te - http://bookofconcord.org/historical-4.php - vari izlasīt vismaz angliski izlasīt Bentes kopsavilkumu par vēlāko redakciju atkāpēm no oriģināla.
Mārtiņš
# Labojis Mārtiņš: 2012.01.07 12:47:14
Diemžēl šī te `katoliska` ielikšana latviskā `vispārēju` vietā izskatās dīvaini. Ja luteriskā / reformācijas mantojuma viena visbūtiskākajām lietām ir Rakstu tulkošana tautas valodās un dievkalpojuma turēšana tautas valodā, tad kas ir normāla saprotama un praktiski lietota latviešu vārda aizstāšana ar šo divdomīgi uztveramo (īpaši starp "parastajiem" ļaudīm) terminu?
dafne
# Iesūtīts: 2012.01.07 12:56:46
Mārtiņš
Piekrītu,tas"katoliska"vienkaršus ļaudis mulsina.
rainars
# Iesūtīts: 2012.01.07 15:14:10
Jautājums vai vispār ir jābūt tādam terminam kā luterisms. Domāt Kristus ir Mīlestības Dieva Svaidīts sūtnis uz zemes nācis ļaudīm mācīt Mīlestību. Cilvēks tendēts visu definēt un pierādīt. ļausim lai labāk caur mūsiem plūst mīlestība, tāda mīlestība kas citus paceļ, ne nogalina garīgi.
Dažkārt cilvēks nācis pie ticības grib būt, es nebiju izņēmums, bauslības mācītājs . Pieaugot ticībā un paļāvībā uz Dievu esmu iemācīts pateikt to pašu mīlestībā un iecietībā.
Kādā kūltūras namā pie kādām durvīm piestiprināts uzraksts: durvis aizvērt ar mīlestību, tas nozīmē saudzīgi.
Pāvils jau ar raksta korintiešiem 13. nodaļā ka ja ir atzinjas un nav mīlestība ir tikkai bezvērtīgs zvārgulis kas sķind.
Daudz nācies dzirdēt no luteristiem , Luters tā sacījis un šitā. Tad kad sāku lasīt pats Bībeli salasu ka to pašu izteicis Jēzus , tik citiem vārdiem. Nu var jau saprast šo mīlestību uz vienīgo pareizo Luteru un klausīties no vācu valodas pārtūlkotas Bībeles frāzes kādas lietojis Luters vācu valodā no bībeles. Tā nu iznāk ka lielākus nopelnus piešķir Luteram , ne Jēzum.
Padomāsim ar ka tas ir bijis 5. gs atpakaļ un to ka ir pasaulē cita kārtība un cilvēku siržu mīlestības avots ir apbēdināts savādāk, un līdz ar to nocietinātas ar citiem pasaulīgiem ieročiem , kā tolaik, vai arī nedaudz vēlāk luterisma ziedu laikos , arī mūsu Latvijā.
Brāļi cilvēki sapratīsim lūdzu ka bez Jēzus , dēļ kura nopelniem Mīlestības Dievs Sūta aizstāvi Svēto Garu, kurš arī ir mīlestība nekā nespējam. Bez Dieva Mīlestības gara klātbūtnes mēs savās bēdās nespējam uzticēties un paļauties Dievam.
Svētības vēlējot rAinārs.
Aivars
# Iesūtīts: 2012.01.07 15:47:52
rainars
Es saprotu, ka tu piedāvā rainarismu luterisma vietā. Bet vari būt drošs, luterisms nav tāds, kādu tu to iztēlojies savos tekstos.
dafne
# Iesūtīts: 2012.01.07 15:48:09
rainars
Daudz nācies dzirdēt no luteristiem , Luters tā sacījis un šitā. Tad kad sāku lasīt pats Bībeli salasu ka to pašu izteicis Jēzus , tik citiem vārdiem
Luteram nozīmi piešķir,jo vins nemitigi norada uz Rakstiem uz Jēzu,nevis tapec,ka vins barstijis kadas frazes..ja vins ko teicis tad,tas nav no zila gaisa kerts,bet tas ir ilgu,nopietnu Bibeles studiju un lugsanu rezultats,kas diemzel daudziem sodienas luteraniem pietrukst.Viņs bija vienkarsi "ķerts uz Rakstiem"...bet ne parcilveks,bez greka un kljudaam.
Luteranim..nosaukuma delj nav jegas but luteranim,ja vins neseko Lutera paraugam..urbties tik dziļi Rakstos,lai atrastu ari sev.. personigi "vietu,uz kuras stavēt".


p.l.dassy g-pilsētā
# Labojis p.l.dassy g-pilsētā: 2012.01.07 16:15:38
Aivars
esmu paēdusi, bet domas nemainu attiecībā uz Tevi par citu mācīšanu!
Bet tā Tu arī neatbildēji, kā tu mērī liberālisma procentus.
pēc akadēmiskiem principiem: izlasīju grāmatā!
pirmās Latvijas laikā liberāli luterāņi bija:
Kundžiņš, Sanders, Maldonis, Biezais.... kas bija Teoloģijas fakultātes mācību spēki

Adamovičs ar savu sekotāju Ķiploku ir ?? pa vidu

Konservatīvie ir Irbe, Grīnbergs... kas bija Semināra skolotāji, piederot LELB(tagad)...

pēdējos uzskatīja par tumsoņām, neizglītotiem jeb mazizglītotiem, pirmos par neticīgajiem! un tā viņi viens otru apsaukāja!

tā viņi vēl šobaltdien karo savā starpā un nav mieru atraduši
katrs ieņemot savu nišu teoloģijā! (liekas lieli cilvēki, bet kā tādā bērnu dārzā uzvedas! ) jo pat TF mūsdienās skandina, ka ir vienīgie akadēmiski izglītotie teologi Latvijā! muļķības! LA, ja drusku papūlētos, būtu pārāka par TF... jo studentiem tur gandrīz visiem ir otrā izglītība, kas TF ir tikai dažiem(retajam) un vēl jo vairāk, ka LA un TF ir gandrīz vieni un tie paši pasniedzēji... labi būtu, ja vieni turpinātu mācīt liberālo teoloģiju vispār otri konservatīvo luterānismu, jo teorētiski jau LELB ir konservatīva arī, bet praksē paši zināt, kā ir!
pavisam ideāli, ja būtu izvēles kursi, kas ir B pie abām skolām vieni un tie paši! un būtu plašāka izvēle studentiem! Jo tagad man personīgi, piemēram, vispār nav izvēles... ir jāņem kursi, lai pietiktu kredītpunkti, nevis, ka to tiešām vēlos apgūt!
iegāju jau atkal citā tematā mazliet!
... tīri manas privātas domas! un iespējams par šādu sadarbību var tikai pļāpāt...
Aivars
# Iesūtīts: 2012.01.07 16:34:53
p.l.dassy g-pilsētā
Nu tā tu arī neatbildēji par tiem procentiem. (Top skaidrs, kādēļ Tev ar nejauku učuku saistos)

Bet nu labi, Kundziņš, Biezais... Tu tiešām šodien varētu kādu līdzīgu `liberāli` nosaukt? Vienkārši kaut kā šķiet, ka pārsvarā, varbūt izņemot kādu ar baznīcu nesaistītu teologu, visi vairāk vai mazāk ir `konservatīvi` lai cik dīvains šis apzīmējums nebūtu. Nu labi, jau Tēraudkalna pieminētais Jundze vēl kaut kādu teoloģisko revolūciju taisīja, bet nu šodien.. hm nu pēdējie Korāļa izgājieni dievturbudismluterānisma virzienā varbūt kaut cik atbilst 20. g.s. pirmās puses "liberālisma" ekstravagancēm.
p.l.dassy g-pilsētā
# Labojis p.l.dassy g-pilsētā: 2012.01.07 17:26:40
Aivars
nav laika! citreiz parunās...
nesaisties tu man ar nejauku učuku! nekļūsti iedomīgs! vairāk kā mazliet kašķīgs un iedomīgs brālis liecies, kam sakāpis galvā... jo meita es tev laikam nevaru būt pēc gadiem ņemot :P
iespējams Tevi tavs amats sabojājis...!
nu labi, nav jau tik traki, bet tikai drusku traki!
παλαιό ανόητος
# Iesūtīts: 2012.01.07 17:44:49
p.l.dassy g-pilsētā
Vai tad Latvijas luterismā ir tik izteikta turpināmība, ka jāpiemin starpkaru perioda konflikti, lai izskaidrotu šodienu?
rainars
# Iesūtīts: 2012.01.07 19:06:59
dafne paldies par tavu atbildi, mani paķēra, labais.

Jņ5: 39 Jūs pētījat rakstus, jo jums šķiet, ka tajos jums ir mūžīgā dzīvība, un tie ir, kas dod liecību par Mani!
40 Bet jūs negribat nākt pie Manis, lai iegūtu dzīvību.
41 No cilvēkiem Es godu nepieņemu.
42 Bet Es jūs pazīstu, ka Dieva mīlestība nav jūsos.
43 Es esmu nācis Sava Tēva Vārdā, un jūs Mani nepieņemat. Ja cits nāks savā paša vārdā, to jūs pieņemsit.
44 Kā jūs varat kļūt ticīgi, cits no cita godu pieņemdami, bet nemeklēdami godu, kas nāk no vienīgā Dieva?


Jēk.1:22 Bet esiet vārda darītāji un ne tikai klausītāji, paši sevi maldinādami.
23 Jo, ja kāds ir vārda klausītājs un ne darītājs, tas līdzinās vīram, kas savu miesīgo seju aplūko spogulī.
24 Jo viņš sevi aplūko un aiziet un tūlīt aizmirst, kāds viņš bija.


Jēk.3:13 Kas jūsu starpā ir gudrs un sapratīgs, tas lai, pareizi dzīvodams, uzrāda savus darbus, darītus gudrā lēnprātībā.
14 Bet, ja jums sirdī ir rūgta skaudība un ķildas, tad nelielieties un nemelojiet pret patiesību.
15 Tā gudrība nav no debesīm, bet no zemes nākoša, no dabas, no sātana;
16 jo, kur ir skaudība un ķildas, tur ir juceklis un visāda nelietība.


Man tāds jautājums.

Man jābūt Lutera sekotājam vai Kristus sekotājam un viņa mīlestības darbu darītājam, vai tik teologam kas par patiesību bļaustās?

Man atļaujoties Svētā gara vadībai pazūd miesas darbi un sāk parādīties Svētā gara augļi : mīlestība , miers prieks , laipnība , labprātība un uzticamība.
Rakstos Pāvils runā ka pret to nav bauslības.
Protams ne bez kļūdām , bet tās ieraugot izsūdzos un atkal varu būt nopietns Dieva lietās un viņa valstībā , kas nav ēšana un dzeršana, bet miers un prieks Svētajā garā.
Vēlu katram dzirdēt Svētā gara balsi un tai sekot.
Salamans iesaka ka tie ir gudri kas ļaujas pamācīties , ne tik citus mācīt. Arī to ka nav gudri parādīt ka esi apvainojies. Pāvils iesaka pamācīt ar lēnprātības garu un skatīties ka paši neklūp. Ir tak dzirdēts ka burts bez gara(mīlestības) ir nāvējošs. Tad nu skatīsimies ko darām Jēzus vismazākajiem brāļiem, kuriem no mīlestības trūkuma sirdis apcietinājušās.
Uldis
# Iesūtīts: 2012.01.07 19:24:29
rainars

Draugs, būt par luterāni tieši nozīmē būt par Kristus sekotāju. Tie, kas sevi dēvē par Lutera sekotājiem, ir konservatīvie. Būt par luterāni nozīmē būt konfesionālam - tāds, kas apliecina savu ticību Jēzum Kristum. Konservatīvisms ir saistīts vairāk ar senāko tradīciju ievērošanu, kas pats par sevi nekas slikts nav. Bet senajās tradīcijās nav patiesības. Patiesība ir Jēzū Kristū.
Uldis
# Iesūtīts: 2012.01.07 19:26:29
rainars

Turēties pie ortodoksās mācības ir konfesionālimsa pazīme. Konservatīvisms bez konfesionālisma - tā ir trūdu smaka.
Uldis
# Iesūtīts: 2012.01.07 19:31:14
rainars

DRaugs, palasīju tavu tekstu tuvāk. Tajā atrodu lielu frāžainību. Piemēram, šie jēdzieni: mīlestība , miers prieks , laipnība , labprātība un uzticamība. Vai tu nevarētu tuvāk paskaidrot, kā tu tos saproti, jo šos jēdzienus tik pat labi var lietot arī Kristus noliedzējs, ateists vai kāds cits pagāns.
Juris Saivars
# Labojis Juris Saivars: 2012.01.07 19:45:01
Redzi, Aivar – dažas lietas laikam man jāpaskaidro, lai izvairītos no nevajadzīgiem pārpratumiem:

iesaistoties šai forumā sarunās zem sava vārda, man nav nolūka kritizēt LELB, vai sapņu to šādā veidā regulēt – esmu vienkāršs vērotājs, kuram ir zināma interese par baznīcu, kuru joprojām uzskatu par savējo, kaut arī tās augstākā vadība ir skaidrā tekstā norādījusi, ka esmu „atgrieztais rieciens”. Kad dūša ir pilna un gribas lamāties, tad – sekojot tās pašas augstās vadības piemēram – daru to zem cita nika …
Pa tiem 10 gadiem kopš esmu prom, draugu loks LELB ir sarucis, un tādēļ informētība par kaut kādiem dziļākiem procesiem ir tik ļoti ierobežota, ka mēģināt izdarīt kaut kādus secinājumus būtu veltīga laika nosišana … piemēram, esmu dzirdējis, ka J.Ginters tiekot sūtīts uz Auces draudzi, kurā savulaik nokalpoju gadus 5, bet kas varētu būt pamatā tik savādam norīkojumam – nav nekādas nojautas … protams, Aucē, kā dziesmā dzied – pat velns nevienu netraucē bet vai Auce jau ir izraudzīta par Latvijas garīgās atdzimšanas centru un tādēļ uz turieni tiek norīkots arhibīskapa nuncijs?

Tādēļ vados no oficiālās informācijas, kurai vajadzētu atspoguļot LELB kopīgos lēmumus – konferenču un Sinožu galīgajiem lēmumiem, bīskapu izteikumiem – un mēģinu tos salikt kaut kādā musturī … un te nu iznāk kā tai anekdotē par rūpnīcu, kas ražoja detaļas priekš velosipēdiem, šujmašīnām un prīmusiem, bet kad tās mēģināja mājas kartībā salikt kopā, tad iznāca tikai un vienīgi ložmetējs …

Piemēram – LELB neparakstīja Porvo … tātad, kādai vajadzētu būt konsekvence? Šķiet, ka Nepārgrozītās ATA uzsvēršanai vietā un nevietā – tas būtu signāls par stingru vēsturiski luterisku stāju: „Nav mums ar jums – kalvinistiem, nekā vairāk kopīga par draudzīgām sarunām …”
Bet N’ATA pazūd … un lai kādi tam ir iemesli, skaidrojums ir tikai viens – tas kuģis maina kursu … uz kurieni tad nu grib braukt – nav zināms … pēc pāris gadiem vienā no galvenajām TA vārdi «vispārēju Baznīcu» tiek nomainīti uz «katolisku Baznīcu» …
un tad blakus friziera krēslā sēdošs priesteris jautā: „Latviešu luterāņu baznīca – tā ir tā katoļu baznīca, kas drīz atgriezīšoties Romas klēpī?” un uz manu izbrīnu – no kurienes viņš ko tādu rāvis, mierīgi atbild, ka tā bijis vācu katoļu avīzē rakstīs … Vatikānā par to jau sarunas notiekot …
Un tagad saki – kādus LELB Sinožu, Konferenču un bīskapu paziņojumus es būtu varējis piesaukt, lai paskaidrotu šim ļoti simpātiskajam kungam, ka LELB ir un paliek nešaubīgi evaņģēliski luteriska – no pēdējos piecos gados publicētajiem?

P.S. - kādu Vienprātības grāmatas izdevumu tad Vanags Stankēvičam uzdāvināja? Vācijā drukātu Triglotu, jeb AI latviešu tulkojumu?
Uldis
# Labojis Uldis: 2012.01.07 20:01:10
Juris Saivars

Redzi, Juri. Kādu ļoti īsu brīdi mūsu ceļi bija krustojušies. Tas bija tad, kad abi bijām Plātes paspārnē. Viens gadījums man nāk prātā, kas gan kaut kādu iemeslu dēļ ir kļuvis visai populārs.

Runa ir par kādu sanāksmi Jēkabpilī, pie Plātes. Bija jau vēls rundens, un es Modrim sūdzējos, ka vižņu dēļ prāmis no Līvāniem uz pārdaugavu vairs nekursē. Līdz ar to, man praktiski nebija iespējams tik pie šīm draudzēm. Atrisinājums būtu, ja būtu kāds braucamrīks vai arī kāds mani varētu aizvest no Līvāniem uz Dignāju un Zasu. Vai arī kaut kā savādāk atrisināt šo problēmu. Toreiz Modris izspēra nu jau folklorizējušos frāzi: pamet zem pakaļas Vienprātības grāmatu un peldi pāri Daugavai. Modris mani toreiz nepārsteidza. Pārsteidza kaut kas cits. Klātesošo attieksme, kur vidū biji arī tu. Proti, kātesošos bija pārņēmusi vispārēja ekstātiska smiešanās. Visi kā viens. Es gan toreiz nesapratu šīs jautrības iemeslu, kā arī joks šķita pliekans. Toreiz es atbildēju - kad pienāks brīdis, tad arī pārpeldēšu.

Un tagad, redzi, tu saki, ka jau kādus 10 gadus esi atstumts. Bet es, kā redzi, ar Kristus svētību esmu pārpeldējis.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>

:: Pievienot komentāru

Autors: 
  • Lai iekopētu autora vārdu,nospied uz tā.
  • Reģistrēti lietotāji var rediģēt tekstus vēlāk.
Bold FontItalics fontUnderlineStrike OutSubscriptSuperscriptFont colorTeletypeHorizontal LineE-mail linkhyperlinkListsimies
Atlikušas 1000 zīmes

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 6 , pavisam kopa bijuši: 1522