atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par Baznīcu Mūsdienu luterānisms
p.l.dassy g-pilsētā
Iesūtīts: 2012.01.04 18:58:46
Kā jūs raksturotu mūsdienu luterānismu Latvijā?

Vai mūsdienu luterānisms ir konservatīvs vai liberāls? Kā raksturotu liberālu un konservatīvu luterānismu?

Vai LELB ir konservatīva vai liberāla savā teoloģijā? Pēc kā to noteikt?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>
AutorsZiņas teksts
p.l.dassy g-pilsētā
# Labojis p.l.dassy g-pilsētā: 2012.01.05 13:46:54
alias [78.84.198.33]
Starpkonfesionāli pasākumi nav nekādas problēmas!

starpkonfesionāli dievkalpojumi = problēma un nenotiek!
ja saproti atšķirību!
kas mums notiek, ir draudzes avīze... var paskatīt, tikai nav pēdējie numuri pievienoti... kkad būs jāpievieno! nav sanācis laika! http://failiem.lv/u/mecvssv meklējiet un skatieties paši, kas interesē! šodien nav laika vairs! vispār sen jau bija jāiet!!!
Aivars
# Iesūtīts: 2012.01.05 13:52:42
alias [78.84.198.33]
Vai, tavuprāt, šobrīd var runāt par citādu luterismu nekā 80-90 gados LELB, vai arī par citādu attieksmi pret luterismu (nu tur teiksim LELB kļuvusi luteriskāka/neluteriskāka)?
Aivars
# Iesūtīts: 2012.01.05 13:53:29
p.l.dassy g-pilsētā
EJ ĒST!!!
Raimonds
# Iesūtīts: 2012.01.05 17:16:58
Aivars
Kingam ir laba evaņģēliski cerīga ideja, viņš savā "Baznīcas vēsturē" raksta, ja cilvēki daudz ko "salaiž šķērsām" jeb kļūdas, tad tie paši cilvēki to visu atkal var vērst par labu. Tiešām, kam tad Evaņģēlijs domāts, ja ne cilvēkiem, ne jau institīcijām, ne jau vēstures lappusēm un skaistajiem paštēliem, bet tepat tiem, kuri mums ir līdzās, kur vārda brālis vai māsa patieso nozīmi vēl tikai mācamies atklāt.
Aivars
# Iesūtīts: 2012.01.05 17:23:50
Raimonds
vienīgi sava taisnība ir arī tajā teicienā "two wrongs don`t make one right`
mazliet no malas [87.246.162.140]
# Iesūtīts: 2012.01.05 17:48:10
1 var sanākt lettiņu strīdiņš-kurš pareizais patriots ,latvietis, luterānis
``no augļiem būs pzīt,SV Gara augļi-mīlestība,prieks,miers,pacietība, laipnība ,labprātība,uzticamība,lēnprātība, atturība.
no tā pasule jūs pazīs,ja jums būs mīlestība savā starpā``
2konfesionāļi,tādi kristīgie boļševiki,kam pieder vienīgā pareizā mācība,tad to kā dūzi izspēlē pret citiem, konservatīvie lelbisti -kristīgie meņševiki,kas vienīgie zina kā visiem pareizi jādzīvo,visu veidu liberāļi-potenciālie auni pie Kristus kreisās rokas,ja neatzīs savu apžēlošanas laiku.M.Luters negribēja lai`sekotāji sauktos viņa vārdā,bet par ev. kristiešiem.
3interesanti,ka gan konfesionāļiem,gan konservatīviem lelbistiem,gan pāvestiešiem kopīgs``stūra akmens``-SO noliegums
Juris Saivars
# Labojis Juris Saivars: 2012.01.05 17:59:27
Vai jūs te visi vēl dzīvi? Ja diskusijas karstumā norāvāt cits citam dažādas ķermeņa daļas nost no miesas – neuztraucieties: e-pasaulē tās ataug dubultā lielumā un krāšņumā …

Ortodoksajiem luterāņiem ar citu luterāņu identificēšanu nevajadzētu būt problēmām – tur ir tikai trīs grupas: viņi paši, renegāti un deģenerāti.

Heterodokso luterāņu vidē arī nav lielu sarežģījumu : The LWF (Pasaules Luterāņu Federācija) confesses the Holy Scriptures of the Old and New Testaments to be the only source and norm of its doctrine, life and service. It sees in the three Ecumenical Creeds and in the Confessions of the Lutheran Church, especially in the unaltered Augsburg Confession and the Small Catechism of Martin Luther, a pure exposition of the Word of God – un tie, kas paziņo ko līdzīgu, tiek atpazīti kā luterāņi.
ELCA vispār ir paziņojusi skaidri un gaiši: This church accepts the Unaltered Augsburg Confession as a true witness to the Gospel, acknowledging as one with it In faith and doctrine all churches that likewise accept the teachings of the Unaltered Augsburg Confession. (starp citu, LELB tagad atzīt kuru ATA – Nepārgrozīto jeb Variata? Kādreiz Satversmes Preambulā bija norādīta Nepārgrozītā … bet tagad šīs norādes vairs nav …)

Kā lai identificē luterāņus Latvijā? Tie, kuri dzirdot Lutera vārdu pieminot, krīt cits citam ar nazi pie rīkles?

Jeb jāsāk ar tīri mehānisku formālu un neformālu grupu uzskaitījumu –

LELB
Sigurda Sproģa draudžu kopa
KLB (tā kurā ir Ilārs Plūme)
KLB (tā kurā nav Ilāra Plūmes)
LELBāL draudze Latvijā

kas vēl –
tie, kuri pulcējas ap Juri Cālīti;
tie, kuri pulcējas ap Māri Santu;
tie, kuri pulcējas ap Valteru Korāli …

90-to gadu beigās bija kaut kāda „brīvā luterāņu draudze”, kas darbojās kaut kur starp Turaidu un Jēkabpili (aizmirsu tās līdera vārdu) – vai par tādu/ām ir kaut kas dzirdēts?
p.l.dassy g-pilsētā
# Labojis p.l.dassy g-pilsētā: 2012.01.05 18:39:30
Aivars
sākot no 3 lapas pierakstīju komentārus, Tev atbildes ar zilu! negribu nest uz šejieni, lai cita tēma var attīstīties, nevis par to pašu, kas izrunāts runāt!
p.l.dassy g-pilsētā
# Labojis p.l.dassy g-pilsētā: 2012.01.05 18:57:25
Juris Saivars
paldies dzīva esmu... tikai Aivara tonis nepatīk, ka brālis grib būt pamācošs tēvs viņam pašam vēl jāmācās dažas lietas...

O! paldies, ka iezīmējāt pasaules kontekstu... es gribēju jau pirms tās karstās diskusijas to pieteikt! vai nav jāskatās uz pasaules luterāņu organizācijām?

KLB (ja pareizi zinu) ir sadraudzība ar Viskonsīnas evaņģēliski luterisko sinodi

KLB (tā kurā nav Ilāra Plūmes)
tur ir laikam Dāboliņš pie teikšanas? neko nezinu par šo luterāņu grupu. cik viņi tur īsti ir? http://www.kmd.valsts.lv/
nezinu, kas ar Gaismiņu? un Gvido? Laugali? vai ir vēl kopā vai atsevišķi?!
katrā ziņā dzirdēts, ka viņi iet uz pretējo pusi kā KLB... lai gan šis manis teiktais ir baumu līmenī... pati neesmu runājusi!
p.l.dassy g-pilsētā
# Labojis p.l.dassy g-pilsētā: 2012.01.05 19:32:02
a kāds zina, kā šie luterāņi atšķiras?
LELB - raibs kā dzeņa vēders, šķiet visi iespējamie luterāņu pārstāvji
Sigurda Sproģa draudžu kopa - ?
KLB (tā kurā ir Ilārs Plūme) = slēgts Vakarēdiens un sadraudzības mācība
KLB (tā kurā nav Ilāra Plūmes) ELBL ? - ?
LELBāL draudze Latvijā - ?

kas vēl –
tie, kuri pulcējas ap Juri Cālīti; = liberāls luterān- anglikānis
tie, kuri pulcējas ap Māri Santu; - ?
tie, kuri pulcējas ap Valteru Korāli …- ?
Aivars
# Iesūtīts: 2012.01.05 19:35:49
p.l.dassy g-pilsētā
Varētu gadīties, ka atšķirības ir vairāk psiholoģiskas un politiskas nekā teoloģiskas
p.l.dassy g-pilsētā
# Labojis p.l.dassy g-pilsētā: 2012.01.05 19:42:34
Aivars
tā var izskatīties pirmajā brīdī...
nedomāju!
jo KLB točna ne jau psiholoģisku vai politisku iemeslu dēļ nelaidīs LELB-ieti pie Vakarēdiena (par šo jautājiet labāk KLB mācītājiem, negribu vairs ar jums par šo runāt un diskusijas jau n-tās ir bijušas!)

es nezinu kā ir citur? Cālītim vakarēdiens ir atvērts jebkuram - arī neiesvētītiem vai kristītiem, cik man zināms!? 100% un pat 200% libeālisms lai gan piemēram draudžu struktūras ziņā - viņš ļoti sakarīgi spriež!
Aivars
# Iesūtīts: 2012.01.05 19:55:55
p.l.dassy g-pilsētā
labi, labi.... to psiholoģiju un politiku var jau arī teoloģiski nokrāsot
Bet lai nu paliek šis jautājums šobrīd necilāts, jo tu pārāk emocionāli tver šīs tēmas.
Par to varētu pabazarēt ar Uldi vai Ilāru, vai kas nu vēl forumā apgrozās.

Taču, gan jau par Viskonsīnas sinodes tapšanas vēstures, kā arī daudzu šeit minēto Latvijas luterāņu grupējumu dzimšanas emocionālajiem aspektiem vari šo to izlasīt arī ārpus šī foruma.
Tiesa, ārpus Ķekavas, kur ļaudis dažas batālijas joprojām mēdz sāpīgi pieminēt, un varbūt Rīgas - Īrijas stīvēšanos, nekur citur nav gadījies novērot kaut kādu sāncensības garu starp dažādo denomināciju normālajiem luterāņiem. Un par katru veidu, kā Evaņģēlijs top pasludināts, var tikai priecāties
Aivars
# Iesūtīts: 2012.01.05 19:58:36
p.l.dassy g-pilsētā
bet vispār.. vai tu tomēr nedefinētu, kas ir liberālisms Tavā izpratnē, un kā Cālītim tu tos 200 pročus liberālisma sarēķini. Nu tā, pa punktiem tur: sieviešu ordinācija 5%, ...
Juris Saivars
# Labojis Juris Saivars: 2012.01.06 00:08:25
Aivars – taisnība jau vien ir … paraksts zem kāda starpbaznīcu dokumenta bieži vien norāda tikai to, kura grupa attiecīgā laika periodā ir tikusi pie ārlietām atvēlētā budžeta tērēšanas. Daudzos procesos vispār izšķirošo lomu spēlē personības – S. Sproģa shizma, piemēram … un pat tik augsti teoloģiskos gadījumos, kā «KLB Exodus», klēra reakciju uz to daudz lielākā mērā noteica iesaistīto personu reputācija, nekā to deklarācijas.
Bet – kaut kā jau tie procesi ir jāidentificē, lai varētu pēc tam analizēt … un tādēļ labāk vienkārši pieņemt oficiālo personu/institūciju paziņojumus, nevis zīlēt – kurš no приближенных к телу императора grupējumiem šoreiz ticis pie mikrofona un kaut ko samuldējies.




Principā S.Sproģa grupa būtu jāliek vienā rindā ar V.Korāļa, J.Cālīša, M.Santa sekotājiem – principiālu atšķirību to juridiskajā statusā noteica izmaiņas valsts likumdošanā, nevis kas cits.

LELB – prokatoliska (sorry, ja kāds jūtas aizvainots – tā nu tas no ārpuses izskatās);
KLB – konservatīvie («slēgtā sadraudzība» .. u.c. vārdkopām nozīme ir tikai KLB iekšpusē);
ELBL - ???
LELBāL draudze – liberāļi

J.Cālīša, V.Korāļa, M.Santa, S.Sproģa grupas definē to līderu personības … kādam teoloģijas virzienam, kurš no viņiem, kādā brīdī simpatizē – tas ir sekundāri
slapjš sniegs [95.68.75.182]
# Iesūtīts: 2012.01.06 00:34:07
alias [78.84.198.33]

"sākās meklējumi RKB, PB un citos virzienos, lai „bagātinātu” to (pirmām kārtām dievkalpojuma kārtībā, teoloģijā)."

Varbūt tā bija sākotnējos nezināšanas laikos. Vēlāk aptvēra, ka pasaulē luteriskā tradīcija ir pietiekami plaša un bagāta, lai tajā varētu atrast visu, ko vien luterāņa sirds var vēlēties.
p.l.dassy g-pilsētā
# Labojis p.l.dassy g-pilsētā: 2012.01.06 00:37:10
Aivars
nu Tu vēlais, lai viss ir pa tavam!
un man tiešām ir problēmas ar autoritatīviem cilvēkiem, kas grib, lai viss notiek tikai kā viņi uzskata par pareizu! neuzskatu, ka Dievam tāda kārtība ir patīkama!

ja es emocionāli tveru, tad tu emocionāli brauc man virsū un tad brīnies, ka es emocionāla paliekot... e-pukas Tu noliec, bet pac ar savu ironiju neesi labāks!

vot tā! personīgi Tev šito varu pateikt luterisma jeb neluterisma sakarā

un protams, vari runāt ar Uldi, Īlāru...
es neesmu mācītājs - varu atļauties teikt ko domāju nedomājot, kā tas izklausīsies!
p.l.dassy g-pilsētā
# Iesūtīts: 2012.01.06 00:44:13
labi, labi.... to psiholoģiju un politiku var jau arī teoloģiski nokrāsot
šīs, Aivar, ir tavas domas! un daudzi citi ar tā domā... nu domājiet, ja tā gribas, nevis noskaidrojiet kā ir!

aiz luterāņu saelšanās stāv skandāli... bet es uzskatu, ka nevar tā galveno pabītīt malā, dubļos samīdīt! un tas ir saprotami, ka cilvēki uztver pasaulīgās lietas labāk kā garīgās, kas ir teoloģija!
Juris Saivars
# Labojis Juris Saivars: 2012.01.06 02:17:04
p.l.dassy g-pilsētā: viņam pašam vēl jāmācās

Aber unbedingt empfehlenswert … mums visiem jāmācās – jo ātrāk sāk un intensīvāk dara, jo labāk … ātrāk vai vēlāk dzīvē pienāk brīdis, kad nemitīgi mācīties kaut ko jaunu ir absolūti nepieciešams –vienīgais veids, kā izbēgt no Alzheimera.

Un tas, kā apkārtējie uztver kāda padarīto – vai tā tomēr pamatā nav darītāja problēma?

Piemēram, ja kāds ļoti gudrs līderis veido garīgu kopienu – viņam taču ir jāspēj paredzēt, kādu iespaidu viņa vārdi un darbi atstās uz citiem … nu, vismaz tiem, kuru reakcijā viņš ir ieinteresēts. Ja viņš to nespēj – tad vai nu viņš nav tik ļoti gudrs, vai arī nemaz nav ieinteresēts veidot kopienu …
p.l.dassy g-pilsētā
# Iesūtīts: 2012.01.06 12:28:47
Juris Saivars
Jā, bet Aivars izturas tā tikai ka citiem visiem jāmācās, viņam ne!

man liekas, ja kopienu nevar veidot uz patiesības principiem, tad tā ir tikai institucionāla struktūra! nekas vairāk!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>

:: Pievienot komentāru

Autors: 
  • Lai iekopētu autora vārdu,nospied uz tā.
  • Reģistrēti lietotāji var rediģēt tekstus vēlāk.
Bold FontItalics fontUnderlineStrike OutSubscriptSuperscriptFont colorTeletypeHorizontal LineE-mail linkhyperlinkListsimies
Atlikušas 1000 zīmes

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 135 , pavisam kopa bijuši: 612