atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par Baznīcu kas ir palīgbīskaps?
Voldemārs
Iesūtīts: 2007.06.15 22:32:04
99. pants: "... Arhibīskaps savā diecēzē var iecelt palīgbīskapu, kurš savu amatu veic arhibīskapa vadībā. Arhibīskapam atstājot amatu, kā arī viņa nāves gadījumā, palīgbīskaps atkāpjas no amata pienākuma pildīšanas."
Pie visa tā, kas rakstīts par bīskapu:
1.panta 2) "Bīskaps – bīskapa amatā iesvētīts diecēzes vadītājs un pārraugs;"
1.panta 15) "Bīskapu kolēģija – LELB bīskapu koleģiāla vadības un pārraudzības institūcija;"
82. pants "Kapitula locekļi ir arhibīskaps, bīskapi, prāvesti un dekāni."
85. pants "Bīskapu kolēģiju veido visi bīskapi. ..." arī citi panti...
89. pants "Bīskapu kolēģija izskata jautājumus, ja tos ierosina vismaz viens bīskaps."
Man īsti nav skaidrs, kas ir šis bīskaps? Vai viņš tiks tikai vārda pēc saukts par bīskapu? Vai viņš tiek kaut kā ievests? utt.
Īstenībā, tā kā tas (99.) ir tikai viens pants, kas min šādu amatu, tad te ir vairāk neskaidrības, kā skaidrības...
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
AutorsZiņas teksts
titulārbīskaps
# Iesūtīts: 2007.06.20 13:08:25
Kaut...traucē gan Nepatīk noskatīties kā manu senču baznīcu pārtaisa par sazin ko...
kaut..
# Labojis kaut..: 2007.06.20 13:13:29
Nezinu... godīgi sakot man nav viedoklis... ceru tikai ka jaunie bīskapi domās vairāk par jaunu draudžu veidošanu ....īpaši latgalē, kur luterāļi ir ļoti maz, bet tomēr ir, jo pēdējos gados 10 draudzes tur ir izmirušas... tā stāstot, ka neesot mācītāju!!! Protams.. kurš tad ar mazumiņu ķēpāsies... !?? Visiem jau gribas lielas draudzes, atsaucīgas dvēseles utt...

vot ieliktu tādu jaunos stundentus no LA, kuri "lēkā" lai praktizējās un tad drošvien tik daudz nespridžīs pretī... nevis ieliek vietā, kur visa kā ir gana, ka peldās kā nieres taukos!!! bet tas tā manas domas!!!
+Jānis
# Iesūtīts: 2007.06.20 13:53:58
Voldemār, man liekas, ka mūsdienu eklezioloģijas skatījumā tādas problēmas nav. Bīskapa un priestera kalpošanas centrā abiem ir vārda un sakramenta kalpošana. Senajā baznīcā bīskapi atšķīrās no presbiteriem ar to, ka bīskapi ordinēja, bet presbiteri ne (LC). Tādēļ neredzu iemesla, kādēļ bīskaps nevarētu kalpot mācītāja pozīcijā. Cik varu spriest, šāds ierobežojums varētu būt pāriešanai starp diakona un presbitera kalpošanu, ņemot vērā to, ka diakona amats pamatā nav saistīts ar publisku sludināšanu un sakramentu pārvaldīšanu. Ja mācītājs gribētu kļūt par diakonu, iespējams, viņam vajadzētu iegūt tam nepieciešamo izglītību un svētību, un otrādi.
Ēvalds Bērziņš
# Iesūtīts: 2007.06.20 14:06:36
titulārbīskaps Iesūtīts: 2007.06.20 13:08:25
Pastāvēs, kas pārvērtīsies - tā reiz teica viens vīrs no tavas senču baznīcas. Domāju, ka šie vārdi nav zemē metami.
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.06.20 14:22:53
+Jāni!
Jau minēju, bibliski, bīskaps ir mācītājs un mācītājs ir bīskaps. Nodalījums ir administratīvs. Priecājos, ka Satversme šimī punktā iet biblisko ceļu. Manuprāt, vienīgās iebildes varēja celties no to puses, kas bīskapu uzskata par, teju vai, sakramentu, vai arī kādu īpašu svētību apveltītu (un tādējādi atšķirīgu no mācītāja). To pēdējo dēļ, uzdevu šo jautājumu. Tagad esam abpusēji apstiprinājuši biblisko skatījumu, ja nu kādam radīsies jautājumi, varēs atkal atgriesties pie šīs diskusijas un iepazīties ar nostādenēm.
Paldies visiem, kas piedalījās!
Domāju, diskusiju var slēgt. Ja kāds lasa un vēlās ko patiesi nozīmīgu piebilst, lūdzu mani informēt pa iekšējo pastu. Atstāt diskusiju atvērtu, kad argumenti izsacīti, nozīmē to pakļaut ārpusdiskusijas viedokļu apgrūtinājumam, ko es nevēlētos.
Vēlreiz, pateicos dalībniekiem!
+Jānis
# Labojis +Jānis: 2007.06.21 12:07:09
Atvainojos, ka pievienoju šo komentāru, varbūt nedaudz pārkāpjot diskusijas ierosinātāja tiesības to slēgt. Tomēr ceru, ka tā ir par tēmu un mazliet precizē manis iepriekš teikto.

Nevaru bez iebildēm pilnībā piekrist, ka bibliski bīskaps un mācītājs ir identiski. Ir jomas, kas pārklājas, bet ir arī atšķirības. Uz vienu tādu, piemēram, norāda arī Luters, sakot, ka bīskapi senbaznīcā ir ordinējuši, bet prezbiteri (mācītāji) ne. Tālāk, protams, viņš saka, ka avārijas situācijā arī presbitera veikta ordinācija varētu būt derīga. Tur negribu pretī strīdēties, bet uzskatu, ka vislabāk, ja vien iespējams, ir iztikt bez avārijām un turēties pie apustuļu laika un pirmo kristiešu paaudžu baznīcas pieredzes.

Turklāt meklēt Bībelē priekšrakstu amatu struktūrai nozīmētu jūgt ratus zirgam priekšā. Trīsdaļīgais amats jau bija izveidojies un visā baznīcā pieņemts kādus divisimt gadus pirms Jaunās Derības kanona noslēgšanās un apustuļi rakstīja savas vēstules esošiem bīskapiem esošās diecēzēs. Amatu struktūra veidojās paralēli Jaunās Derības rakstiem un pat nedaudz pirms tiem. Amata trejādais iedalījums arī nav veidojies gluži administratīvu apsvērumu rezultātā, bet baznīcai vērojot un mēģinot izprast kur un kādā izkārtojumā Svētais gars darbojas visredzamāk un ar vislabākajiem augļiem draudzei.

Taču pilnībā piekrītu, ka mūsu baznīca jaunajā satversmē ir sekojusi bibliskajam ceļam garīgā amata izpratnē un izkārtojumā. Lai Dievs palīdz mums arī ar tās palīdzību nest labus augļus Viņa godam!
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.06.21 14:36:05
Kam spēks, tam vara, vai ne +Jāni?
Vai nenonāc pats pretrunās? Ja tituls ir tik svarīgs, kā tad tas var variēt? Sanāk, tiek standartizēta nestandarta pieeja, t.i., "avārijas situāciju" leģitimizēšana satversmē?
Nezinu kā gan bibliski amati atšķirties, ja Pāvils skaidri norāda, ka tie ir sinonīmi (Tit. 1: 5-8)?
Vēl. Vēlētos tomēr oponēt apgalvojumam "Amatu struktūra veidojās paralēli Jaunās Derības rakstiem un pat nedaudz pirms tiem". Pat ja tas tā ir, ko gan Raksti nemin, salīdzināt norma normans un uz šīs norma nomans balstītu kalpošanas amatu nozīmē salīdzināt avotu un no avota izrietošu līdzekli. Vai tā maz drīkst?
anarhibiskaps [204.13.236.244]
# Iesūtīts: 2007.06.21 14:53:02
Kā reiz teica, kāds dīvains zviedru teologs S.Maize: "ja bīskaps kļūst par herētiķi, tad visa baznīca - herētiska.”

"Tādēļ, kas šķietas stāvam, lai pielūko, ka nekrīt."
kaut..
# Labojis kaut..: 2007.06.21 15:02:02
Voldemār, kas redaktors, tam vara

Man gan rodas 2 jautājumi lasot jūsu dialogu:
Vai Dievam ir vajadzīgi amati???
Vai cilvēkiem ir vajadzīgi amati??
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.06.21 15:08:26
Es to formulētu gudrāku cilvēku rakstītos vārdos: "Lai mēs šo ticību iegūtu, ir iedibināts garīgais amats Evaņģēlija mācīšanai un sakramentu izdalīšanai. Jo caur Vārdu un sakramentiem kā instrumentiem tiek dāvināts Svētais Gars, kas – kur un kad Dievs to grib – rada ticību tajos, kuri uzklausa Evaņģēliju, tas ir, ka Dievs taisno tos, kas tic, ka viņi žēlastībā tiek pieņemti nevis viņu pašu, bet Kristus nopelna dēļ." (CA 5)
kaut..
# Labojis kaut..: 2007.06.21 15:13:59

nu kur gan ir vienkāršība?

bet labi..
nav nepareiza atbilde, der arī šitā...
es formulētu saviem vārdiem neizvērsti: Neesmu lasījusi satversmi... kaut kad tomēr to izlasīšu. Titulam un ieņemama amatam tomēr ir nozīme, pienākumi un atbildība Dieva priekšā... Un cilvēku starpā tas ievieš kārtību, nevis visatļautību...!!! Un es nedomāju, ka kāds amats ir labāks vai sliktāks vai augstāks par otru... Tāpēc nesaskatu pretrunas + Jāņa teiktajā, bet viens papildina otru!!! bet varbūt kļūdos, jo nepareizi saprotu?!

kaut gan persoīgi domāju, ka labāk vairāk domāt un runāt par Evaņģēliju un pašu Kristus veikumu cilvēku labā... jo tas vismaz rada ticību un paļāvību
.. bet šī diskusija tikai zināšanas, kas protams nav peļamas.. bet kas par daudz tas par skādi!!! bet ja tas Jums svarīgi ... ko tad es ?
Ēvalds Bērziņš
# Iesūtīts: 2007.06.21 16:32:54
Voldemārs Iesūtīts: 2007.06.21 14:36:05
Es nesaprotu, Voldemār, vai tu uzskati, ka Luters ignorēja Rakstus? Tas pirmkārt. Otrkārt, vai teoloģija būtu aizstājama ar gramatiku?
kaut..
# Iesūtīts: 2007.06.21 17:14:19
Ēvalds Bērziņš muļķīgi ir visas autoritātes pieņemt kā Dieva teikto!!! teicami, ja kāds cenšas izpast, nevis pieņemt kā likumu...

Un mazs ieteikums(bet tas tā pēc izvēles vari ņemt vērā vari neņemt): Labāk būtu palīdzēt saprast... nevis ko pārmest otram!!! bet pareiz, pareiz latviets - latvietim gards kumoss..
+Jānis
# Labojis +Jānis: 2007.06.21 19:22:45
Voldemār , viss ir daudz vienkāršāk - kas zin īstās paroles, tam ir iespējas, ja Tu par to.
Bet redaktors gan es neesmu, no tā mani atpestījiet.

Es īsti nesapratu, par kādām pretrunām Tu runā. Nestandarta pieeja tiktu leģitimēta, ja satversmē būtu noteikts, ka mācītāji LELB ordinē mācītājus, lai gan ekstremālā situācijā to ne tikai varētu, bet varbūt pat nāktos darīt, ja, piemēram, tiktu nonāvēti visi bīskapi. Taču argumentēt no ekstrēmiem nav pareizi un no avārijas risinājumiem bez vajadzības radīt principus arī ne. To mēs savā satversmē arī nedarām.

Tevis minētajā rakstu vietā (Tim.1:5-8) es lasu to, kā tas vēsturiski bija - bīskapi iecēla presbiterus par saviem pārstāvjiem pilsētās, kuras viņi paši vairs nespēja apkalpot. Presbiteri darīja gandrīz visu to pašu ko bīskapi, izņemot ordināciju kā jau uz to arī Luters norādīja, un iespējams, arī uzņemšanu draudzē. Atmiņas par to vēl saglabājušās baznīcās, kur konfirmāciju veic tikai bīskapi. Skaidrs, ka tādēļ presbiterus vērtēja ar tām pašām mērauklām kā bīskapus. Tomēr presbiteri citus presbiterus neieicēla, bet "namatēvs" diecēzē joprojām bija un palika bīskaps. Tādēļ arī nevar teikt ka bīskaps ir identisks presbiterim. Līdzības teorija prasa, ka diviem objektiem jābūt līdzīgiem VISOS parametros, lai tos varētu nosaukt par identiskiem.

Manuprāt uzstāšana uz B. un P. identiskumu, ignorējot baznīcas vēsturisko realitāti, īstenībā ir ne tik daudz eklezioloģisks kā ideoloģisks, ar varu un konkurenci saistīts jautājums. Līdzīgi 19.gadsimtā luterisko mācību par vispārējo jeb visu kristīto ticīgo priesterību izkropļoja un padarīja par konfliktu starp ordinētajiem un lajiem.

Raksti implicē to, ka baznīcas struktūra daudzviet ir vecāka par pašiem rakstiem. Piemēram Fil.1,1: "Pāvils un Timotejs, Kristus Jēzus kalpi, visiem svētajiem Kristū Jēzū, kas ir Filipos, arī bīskapiem un diakoniem" liecina, ka šī Jaunās Derības kanoniska grāmata, vēstule filipiešiem, tiek sarakstīta un sūtīta jau iepriekš eksistējošai amatu struktūrai - bīskapiem un diakoniem. Tādēļ var spriest, ka apustuļu laika baznīca ir veidojusi savu struktūru, nelietojot Rakstus kā priekšrakstu. Raksti, piemēram, Apustuļu darbu grāmata, apraksta , kā baznīca to ir darījusi, nevis dod priekšrakstu, kā tas jādara. Vai tā maz drīkst - tas būtu bijis jāpajautā kaut vai Jēkabam, Jeruzalemes bīskapam.

Jā, interesants jautājums - Pāvilu Kristus iecēla par apustuli. Kā apustulis viņš sarakstīja lielu daļu Jaunās Derības. Kas te no kā izriet - Pāvila apustuļa amats no viņa rakstiem vai Pāvila raksti no viņa apustuļa amata? Kas te kam ir norma normans ?
Juris Saivars
# Iesūtīts: 2007.06.21 22:11:42
Khmmm ... un ko lai iesāk ar šo?

Ap. Pāvils Timotejam: Nenicini dāvanu, kas ir tevī, kas tev tika dota ar praviešu vārdiem toreiz, kad presbiteri uzlika tev rokas. (1.Tim. 4:14)
kaut..
# Labojis kaut..: 2007.06.21 23:53:52
neesmu teologs, bet ... varbūt piemēram visi bīskapi bija saslimuši(lai neteiktu nonāvēti) vai aizņemti ar citām lietām... un jauno, bilklo Timoteju neviens bīskaps nopietni neuztvēra kā vien kāds vecs un cienījams prebistertis un protams pats Pāvils!!! Jo vēstule Timotejam ir rakstītas kā viņam par iedrošinājumu un 2 vēstule, lai Timotejs iztur līdz galam...

bet, ja nopietni, Juri.. varu tikai minēt: varbūt te neiet runa par ordinēšanu?!
kaut..
# Iesūtīts: 2007.06.21 23:58:38
Un tomēr es uzskatu, ka Dieva Vārds paveic visu.... neviss tie amati un citas cilvēciskas lietas... tāpēc arī ir iespējami izņēmumi vai avārijas situācijas(un loģiski priežot, avārijas neviens cilvēks speciāli/ tīši neizraisa)
+Jānis
# Labojis +Jānis: 2007.06.22 08:46:54
"Aiz šā iemesla es atgādinu tev atdzīvināt Dieva žēlastības dāvanu, kas dota tev ar manu roku uzlikšanu." (2.Tim.1:6)

Te atspoguļojas senbaznīcas prakse, ka diakonu ordinēja bīskaps viens pats, bet presbiteri un acīmredzot arī citu bīskapu - kopā ar presbiteriem. Tas saglabājies arī LELB ordinācijas rituālā, kur bīskaps saka: "Pēc apustuļu priekšzīmes ar roku uzlikšanu līdz ar šiem brāļiem", t.i. mācītājiem, kas piedalās ordinācijā.

"Ko gan tādu bīskaps dara izņemot ordinēšanu, ko prezbiteris nedarītu?" ("Par bīskapu varu un tiesībām" no "Traktāta par pāvesta varu un primātu" )
+Jānis
# Iesūtīts: 2007.06.22 09:03:33
Kaut.. , Tu mēģini pateikt apmēram to, ka organismā taču skābekli un barības vielas pārnēsā asinis, tādēļ sirds un asinsvadi nemaz nav vajadzīgi.

Protams, ka visu dara Dievs, taču ne bez līdzekļiem, tai skaitā arī ārēji redzamiem. Pirmais no tiem bija iemiesotais Kristus, bet viņa inkarnācijas turpinājums - Baznīca, kuras uzdevums ir turpināt un izplatīt Kristus darbu pasaulē, darīt to pieejamu visai radībai. Lai to varētu izdarīt, Baznīca nevar iztikt bez struktūrām tāpat kā organisms nedzīvo bez orgāniem.
Tas būtu aplami hipotētisks jautājums: kas miesīgajā dzīvē ir svarīgāks - dzīvība vai orgāni?
Voldemārs
# Iesūtīts: 2007.06.22 09:44:12
+Jāni!
Vai šinī diskusijā kāds nepārkāpj šauro robežlīniju starp skaidru Rakstu vārdu sacīto un ieinterpretēšanu Rakstos, jeb savu uzskatu ietulkošanu?
Pie tam? Man reizēm piemīt tendence izteikties Vienprātības grāmatas terminoloģijā, bet tomēr uzskatu, ka jautājumos, kuri ir pietiekami skaidri formulēti, tas nav adekvāti. Citiem vārdiem, Raksti (norma normans) vienmēr ir pirmie!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 118 , pavisam kopa bijuši: 33442