atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par kristīgu dzīvi Izvēles brīvība
Brīvā meža govs!
Iesūtīts: 2009.10.20 10:41:22
vai mums tāda ir dota?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
AutorsZiņas teksts
Brīvā meža govs!
# Iesūtīts: 2009.10.20 15:11:15
Svētais
skaidrs.
Uldis
# Iesūtīts: 2009.10.20 15:41:42
masiks [212.93.96.2]

izņemot ierobežojumus, kurus uzliek ticība pārdabiskiem spēkiem

Ticība neuzliek ierobežojumus. Mēģināšu ilustrēt ar piemēru. Smēķētājam smēkēt sniez kaut ka`du gandarījumu. Viņš nedomā, ka tā sniedz kaut ko sliktu. Gandarījums - tas taču ir labi. Bet viņš vēlāk uzzināja par smeķēšanas katīgumu. Vai tad, kad viņš nezināja neko par smēķēšanas kaitīgumu, viņam tā nebija katīga, jo taču - deva zināmu labumu?

Tevis minētās gribas definīcijas: psiholoģiskais un morālais. Tiem nav ne vainas. Bet jautājuma būtība ir par izvēli: vai tā ir vai nav brīva.
*Duksis
# Labojis *Duksis: 2009.10.20 15:47:44
Derētu kādreiz izlasīt M. Lutera darbu (1525) "De Servo Arbitrio" (Par gribas verdzību), kuras galvenā ideja esot sekojoša: visu, ko mēs darām, mēs darām nepieciešamības spiesti, bet nevis brīvas gribas dēļ. Tas tapēc, ka "brīvā griba" nav nekas (tā ir fikcija), bez Dieva svētības (pareizāk laikam ir teikt "žēlastības" ) tā nav spējīga veikt nevienu labu darbu.
Uldis
# Iesūtīts: 2009.10.20 15:50:14
*Duksis

Tu esi šajā diskusijā nedaudz aizsteidzies priekšā. Vispirms noskaidrosim jautājumu par izvēli: ir vai nav brīva.
Svētais
# Iesūtīts: 2009.10.20 15:51:32
Izvēle ir brīva
Brīvā meža govs!
# Iesūtīts: 2009.10.20 16:07:46
Uldis
nu tad neturiet sveci zem pūra. cik redzams, vairums tautas ir izteikušies par labu izvēles, gribas brīvībai. ko teiksiet Jūs?
Brīvā meža govs!
# Iesūtīts: 2009.10.20 16:33:04
masiks [212.93.96.2]
nepiekasies, svētais gribēja teikt - mēs esam brīvi izvēlēties.
Brīvā meža govs!
# Labojis Brīvā meža govs!: 2009.10.20 16:44:31
masiks [212.93.96.2]
tieši tā. Dievs mums ir nolicis divas iespējas, svētību vai lāstu. izvēle ir za toboj ar visām no tā izrietošām sekām.

Tu domā - satiksmes negadījums? varu ieteikt lūgšanu pirms sēšanās pie stūres.
Brīvā meža govs!
# Labojis Brīvā meža govs!: 2009.10.20 16:56:22
masiks [212.93.96.2]
ak tā?! nu, man nenāk ne prātā to darīt.
dzīve jau tāpat ir neilgs laika posms, priekš kam smērēt biogrāfiju.
Uldis
# Iesūtīts: 2009.10.20 17:17:47
masiks [212.93.96.2]

Tiešām, jautājums vietā: no kā tad izvēle ir brīva. Diemžēl tālā diskusija starp kristiešiem un nekristiešiem kļūst neiespējama, tas ir, nav iespējams nonākt jautājuma atrisinājuma. Turpinajums ir paredzams: nemitīgi strīdi vai, labākā gadījumā, paķeršana uz zoba.

Bet es tev piekrītu. Mūsu griba nevar būt brīva. Mūsu gribas izvēli ietekmē gan ārēji faktori - citu subjektu griba (intersanti, kāpēc tu saki: brīvā griba nav brīva, bet citiem subjektiem, kuri neļauj realizēt mūsu izvēli, ir brīva griba; konsekvence būtu tāda, ka mēs nespējam realizēt savu brīvo gribu, gan arī citi subjekti,kas mums to neļauj, nav spējīgi brīvi to realizēt; jautājums: vai tāpēc nav iespējams realizēt brīvo gribu jo subjekti savstarpēji nav brīvi, tas ir, viņu gribas nav brīvas?), gan iekšēji - mūsu morāles izpratne par labu un sliktu izvēli. Bet arī morāles jautājumi var tikt attiecināti uz ārējiem faktoriem. Piemēram, ne visās sabiedrībās izpratne par to, kas labs un kas slikts, ir vienādas. Piemēram, dažās sabiedrībās daudzsievība ir atzinīgi novērtēta, bet citās - juridiski sodāma lieta. Tātad, paši morāles kritēriji var būt atškirīgi. Bet ir vispārēji principi, kas ir līdzīgi. Tie izriet no cilvēka iekšējās izpratnes par to, kas labs un kas slikts. Interesanti, ka par tiem runā Dieva baušļi: tev nebūs slepkavot, tev nebūs zagt, tev būs savus vecākus godāt utt.
Mulders
# Iesūtīts: 2009.10.20 17:18:31
Uldis,

Es iisti neizpratu to tavu daliijumu gribaa un izveelee? Kur prikols?
Uldis
# Iesūtīts: 2009.10.20 17:20:45
masiks [212.93.96.2]

tātad bailes no biogrāfijas sasmērēšanas tev neļauj izvēlēties mesties zem fūres riteņiem? Un tu vēl saki ka tava izvēle ir brīva

Tu patiesībā ar šo izteikumu aizskāri interesantu jautājumu: ja indivīds starp divām izvēlēm - dzīvība vai nāve - izvēlas pēdējo, vai mēs tādu izvēli varam saukt par brīvu?
Mulders
# Iesūtīts: 2009.10.20 17:22:12
Manupraat tieshi par to arii runaajam... gribas briiviiba prasa atbildi par "briiviiba no kaa"... Un jaa absoluuta briiva griba buutu tad, ja aareejie faktori nedikteetu muusu motiivus, bet tikai muusu pashu buutiiba noteiktu personiigaas preferences!
Jaa piekriitu, ka shaads staavoklis nav sasniedzams shajaa pasaulee...

Es tik nesapratu par to izveeli... kaapeec taadu terminu tu ievies un ar kaadu funktieri!
Mulders
# Labojis Mulders: 2009.10.20 17:24:07
tātad bailes no biogrāfijas sasmērēšanas tev neļauj izvēlēties mesties zem fūres riteņiem? Un tu vēl saki ka tava izvēle ir brīva

Nepareizi... tu pagjeeri kaut kaadus motiivus... pietam aareejus. Tachu, ja cilveeka attiexme pret naavi naak no vinja pasha, tb cilveeka dziljaakaa paarlieciiba ir taada, ka leekt zem fuureem ir slikti un vinjsh izveelas neleekt... tad vieniigais, kas vinju ierobezho ir vinjsh pats... kas arii IR briivas gribas buutiiba... ka tu vieniigais esi savu izveelju kungs... taatad taa buutu absoluuta briiviiba, ja visur un vienmeer mees shaadi vareetu riikoties, pietam, mees pashi buutu labi cilveeki!

Briiviibai nepietiek tikai ar to, ka tikai tu viens izdari savas izveeles, veel svariigi ir lai tu, kas izdari shiis izveeles, buutu moraali laba buutne...
EzītisMiglā
# Labojis EzītisMiglā: 2009.10.20 17:32:07
Izvēle brīva no kā?
No uzspiešanas, nezināšanas, krāpšanas!

Protams, absolūtas brīvības nebūs, taču noteiktās robežās būs.
EzītisMiglā
# Iesūtīts: 2009.10.20 17:39:26
masiks [212.93.96.2]
Tas nozīmē, ka tev ir saraksts, no kura tu vari izvēlēties. Saraksts arī ir tās robežas. Kā arī, izvēle no šī saraksta ietekmē nākamos sarakstus, no kuriem varēs izvēlēties.
Absolūtas brīvības nav nevienam, vienmēr būs kāda tev neaizsniedzama zivēle, kura pašlaik kādam citam cilvēkam ir, bet tev nav.
Uldis
# Iesūtīts: 2009.10.20 18:12:18
Mulders

Kā jau teicu, ka bieži šos abus vārdus lieto kā sinonīmus. Bet, ja tie diskusijā stāv blakus, tad būtu labāk tos lietot pēc to pamatnozīmēm, jo tie tomēr nav viens un ta pats. Griba - tas ir spēks, kas vienmēr tiecas sevi īstenot. Gribas dzinējspēks ir mērķtiecība. Runājot par gribas brīvību, te netiek runāts par gribas brīvību no mērķa nepieciešamības. GRibai ir nepieciešams stingri ievērot tās galamērķi. Gribas galamērķis ir laime.

Bet izvēle ir iespējamība rīkoties divos vai vairākos iespējamos virzienos jeb veidos. Gribu un izvēli var salīdzināt ar labirintu ar daudziem ieejas vārtiem, bet tikai viens noved pie mērķa, tas ir, laimes.
Uldis
# Iesūtīts: 2009.10.20 18:30:19
Ja diskusija notiek starp kristiešiem, un viņi saka, ka viņu izvēle ir brīva, tad vietā ir jautājums: ko tas nozīmē? Vai viņi pēc savas brīvās izvēles ir izvēlējušies Kristu?
Uldis
# Iesūtīts: 2009.10.20 18:33:18
Ctulhu

Taa visa buutu griba? - beidz nodarboties ar matu skaldīšanu. Mēs nediskutējam par procesiem dabā, bet par cilvēku.
Uldis
# Iesūtīts: 2009.10.20 18:37:56
Ctulhu

Jau domāju, ka tu tā teiksi. Varētu atbildēt, bet šajā virzienā es nedošos, jo tas ir kļūdains.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 127 , pavisam kopa bijuši: 35845