atpakaļ uz mājaslapu
E-pasts:  Parole: atcerēties mani reģistrētiesaizmirsu parolimeklēt
Diskusijas Par dažādiem jautājumiem Par sektas definīciju
Mr. Incognito
Iesūtīts: 2007.05.15 14:41:05
Mīļie draugi, vēlētos padiskutēt ar jums par to, kas ir sekta. Mierīgā un akadēmiskā garā. "Pēc vārdnīcu datiem sekta vispirms nozīmē "organizēta ekleziastiska vienība". "Sequi"nozīmē sekot, tātad sekotāju pulciņš. Galvēnās reliģiskās grupas, uz kurām visvairāk tiek attiecināts vārds "sekta" ir radušās pilnīgi atsevišķi un tām ar kristīgo mācību nav nekā kopēja: Jehovas liecinieki un mormoņi. Protams Kristus personu un Bībeli kā Dieva atklāsmi šīs grupas gluži apiet nevar (labs arguments Bībeles patiesumam un dievišķai izcelsmei). Arī Kristus ir bijis viens tipisks sektants. Bībele vispār ir sektantiskas domāšanas paraugs: Dievs māca Israēla tautai nošķirties no citiem. Vārds "svēts" VD ēbreju valodā nozīmē nevis personisku ētisku kvalitāti, bet gan nošķirtības stāvokli - Dievs atdala, nošķir savus ļaudis". "Ecclesia" no grieķu valodas nozīmē "aicinātie", "izsauktie" (ek-kaleo). Ar šo vārdu Jaunā Derība apzīmē gan lokālo draudzi gan Kristus baznīcu. Šajā vārdā nav atšķirības no sektas.
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
AutorsZiņas teksts
Mr. Incognito
# Iesūtīts: 2007.05.15 14:47:47
Mīļie draugi, vēlētos padiskutēt ar jums par to, kas ir sekta. Mierīgā un akadēmiskā garā. "Pēc vārdnīcu datiem sekta vispirms nozīmē "organizēta ekleziastiska vienība". "Sequi"nozīmē sekot, tātad sekotāju pulciņš. Galvēnās reliģiskās grupas, uz kurām visvairāk tiek attiecināts vārds "sekta" ir radušās pilnīgi atsevišķi un tām ar kristīgo mācību nav nekā kopēja: Jehovas liecinieki un mormoņi. Protams Kristus personu un Bībeli kā Dieva atklāsmi šīs grupas gluži apiet nevar (labs arguments Bībeles patiesumam un dievišķai izcelsmei). Arī Kristus ir bijis viens tipisks sektants. Bībele vispār ir sektantiskas domāšanas paraugs: Dievs māca Israēla tautai nošķirties no citiem. Vārds "svēts" VD ēbreju valodā nozīmē nevis personisku ētisku kvalitāti, bet gan nošķirtības stāvokli - Dievs atdala, nošķir savus ļaudis". "Ecclesia" no grieķu valodas nozīmē "aicinātie", "izsauktie" (ek-kaleo). Ar šo vārdu Jaunā Derība apzīmē gan lokālo draudzi gan Kristus baznīcu. Šajā vārdā nav atšķirības vārda no sektas.

Es gan neesmu īpaši prasmīgs protāla tehnisko iespēju izmantošanā, tāpēc ieliku šo ievadu vēlreiz, lai tas parādās kā pirmais komentārs un pamats domu apmaiņai. Ievada motīvs ir aizgūts jau no kādas iesāktas, bet nepabeigtas diskusijas par šo tēmu. Interpretācijas, protams, var būt atšķirīgas - lai labi izdodas!
Mulders
# Labojis Mulders: 2007.05.15 14:56:56
Nezinu nezinu. Sheit ir definiicijas:
---
In the sociology of religion a sect is generally a small religious or political group that has broken off from a larger group, for example from a large, well-established religious group, like a denomination, usually due to a dispute about doctrinal matters.
----
Savukārt Jehovas Liecinieki un Mormoņi palien zem "totalitārās sektas" vai "kulta" definīcijas.
----
Bet viens ir etimoloģija, pavisam kas cits ir tam kā šo vārdu izprot un lieto ikdienā. Cilvēki arī ikdienā vārdā "sekta" ielasa negatīvo "kulta" jēdzienu. Valodu jau neveido vārdnīcas, bet gan cilvēki. Vārdnīcas tikai attēlo konkrēto cilvēku viedokli.
Tamdēļ man nav problēmu, ja mani sauc par sektas locekli, jo LELB tāda arī ir attiecībā pret RKB vai Pareizticīgajiem. KLB ir LELB sekta... Manuprāt, tas ko Noasveidīgais ierakstīja zem sektas definīcijas vairāk der zem kulta definīcijas. Bet robeža ir izplūdusi, tā parasti velkās tajā vai attiecīgā grupa būtiski "izlec" no "mainstream" vai tikai daļēji. Tāpat ir uima citu pazīmju un nosacījumu kas vienkārši sektu padara par totalitāru sektu vai destruktīvu mind control kultu. Šeit es ieteiktu izlasīt Stīvena Hassāna BITE modeli. http://en.wikipedia.org/wiki/Mind_control#BITE_model_of_Stev.. en_Hassan

Sheit veelviens links - paarskataamaaks
http://www.belizeinjesus.com/docs/Hassan%20The%20Bite%20Model.htm

Saliidziniet un spriediet pashi!
Mr. Incognito
# Iesūtīts: 2007.05.15 16:18:56
Pareizi zvani, Mulder! Šim vārdam ir divas nozīmes (divi semantiskie līmeņi). Varbūt pat vairāki. Ir šis objektīvais un akseoloģiskais - jeb negatīvu (pārsvarā) vērtējumu ietverošais, ko piemēroja Tevis minētais Noasveidīgais pret saviem oponentiem, veikli jaucot patiesību ar meliem. Bet tas nu lai paliek.

Raugi, sabiedrības struktūra kā tāda - tās veidotās interešu grupas, lielākoties ir sektantiskas. Viens piemērs: studentu koorporācijas. Vai tās nav sektas? Ir. Un visas citas biedrības, nevalstiskas organizācijas?

Bet galvenais, ko gribēju uzsvērt: VD tauta Israēls bija tipiska sekta, arī kristīgā baznīca ir tipiska sekta. No sākuma līdz beigām. Tā seko savam līderim un neapšauba Viņa vārdus. Ne tikai sekulārā definīcijā, bet arī pašvērtējumā: ārup izsauktie, tie, kuriem šeit nav paliekamas pilsētas, ceļinieki cauri šai pasaulei uz citu. Mēs neesam pasaule, kaut arī esam pasaulē utt. Kristieši allaž ir nodalījuši sevi no pasaules. Arī atvērtība: iespēja pievienoties, ir viena no tipiskām sektas pazīmēm.

Taču kristīgās baznīcas iekšienē radušās denominācijas arī vērtē par sektām. Te sākas tas, ko dēvjam par varas faktoru. Ir arī spriedumi no varas pozīcijas: sekta ir tā, kas nepiekrtī MAN vai nepieder pie MANIS kontrolētās administrācijas. Tikmēr luterāņi uzskata RKB par sektu, jo tā ir atkrīt no evaņģēlija. Ir arī pilnīgi normāli vārda "sekta" uztvērumi. ASV katra reliģija, nevis tikai atsevišķas denominācijas, ir sektu kategorijā, un tas nav nievājoši. PSRS asptākļos, piemēram, mani arī sauca par sektantu. Es ar to pat lepojos.

Bet politikā, un, dziemžēl arī baznīcas politikā... ir tā: Ja sekta aug un gūst ietekmi, lielu ietekmi, ļoti lielu ietekmi, tad tā vairs nav sekta, tad tā main stream, kas nosaka, kas ir un kas nav sekta. Es šaubos, vai kāds atļautos tādus apzīmējums uz 650.000 lielu kopību, ko var bez apdomas attiecināt uz nieka 650 cilvēkiem. Tāpat: ja šīs kopības sastāvā būtu, teiksim, mr. president vai tml.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.15 17:10:58
Ui 650.000 ir taada minoritaate, ka to pat vispaar var nejemt veeraa. Tas taads klubinjsh vien ir! Tamdeelj arii shii robezha starp sektu un kultu vai destruktiivu sektu, totalitaaru sektu ir izpluudusi. Un taa vienkaarshi - "nodaliijusies no mainstream grupa" ir par maz. Klaat tiek likts pashas grupas dazhaadas darbiibas metodes, attiexme pret lietaam, valoda, uzvediiba etc. Tikai tad var spriest, vai shamaa grupa ir kaarteejaa speele smilshukastee, vai tur dzimst kaut kas biistams. Tamdeelj es iemetu BITE modeli, otrais links ir labs, var izlasiit, paskaidrojumi klaat un var veikt vismaz taadu "virtuves" liimenja analiizi par KLB, LELB, RKB un skatiities cik ljoti kriteeriji sakriit.
lielais brālis
# Labojis lielais brālis: 2007.05.15 18:42:48
Interesanti, ka LELB pēc papīriem ir 30-40 tūkstoši sekotāju, bet cik no tiem svētdienās apmeklē sapulču namus - 5-10%? Nav jau nekas dižs - zekte vien sanāk. Un noasveidīgais pavelk līdz sektas līderu pozīcijai, bet mulderam paliek vien ierindas sekotāja mazāk cienījamais statuss.
Bet ja nopietni, apsūdzība sektantismā šī vārda negatīvajā nozīmē , kā to mēģināja izdarīt noasveidīgais pret KLB (pārstāvot marginālu un reakcionāru viedokli pašā LELB, kas gribētu atsviest KLB un LELB attiecības primitīvas konfrontācijas līmenī, neskatoties uz esošo mierīgas līdzāspastāvēšanas situāciju) ir abpusgriezīgs zobens, kā to parādīja lielais brālis.
Mr. Incognito
# Labojis Mr. Incognito: 2007.05.15 21:55:47
Viss ir sekta, brālīši. Jūdi un kristieši, kapitālisti un komunisti, politiķi un apolitiķi. Mulder , par ko varam disktuēt, ir apgalvojums "sect is a religious or political group that has broken off from a larger group". No kā ir atšķēlušies, teiksim, musulmaņi, jehovieši, marmoņi? Un scientologi? No kristietības? Tas būtu ļoti paviršs apgalvojums. Un visi tie destruktīvie kulti?

Starp citu, pitagorieši ir labs piemērs. Un citas filozofiski reliģiskās kopienes Senajā pasaulē. Tās vienkārši izveidojās un pastāvēja kā tipiskas sektas no savām vairāk vai mazāk dīvainajām doktrīnām. Lūk, arī mana tēze: sektas esamību nosaka nevis atšķelšanās, bet doktrīna. Tas ir sektas rašanās un pastāvēšanas galvenais noteicējpamats. Atšķelšanās vai norobežošanās ir tikai sekas nevis noteicošā premisa.
Agita Misāne [81.198.235.50]
# Iesūtīts: 2007.05.15 22:50:23
Izmantojot izdevību, gribu jautāt godājamiem teologiem - vai varat man ieteikt kādu nopietnu, akadēmisku teoloģisku literatūru, kas sniegtu jēdziena "sekta" teoloģisku analīzi? Sen tādu meklēju.
par sektam [84.172.223.161]
# Iesūtīts: 2007.05.16 00:13:37
Handbuch religiöse Gemeinschaften und Weltanschauungen, Krech, Hans [Hrsg.], 2006.
Religiöser Pluralismus im vereinten Europa, Lehmann, Hartmut [Hrsg.], 2005.
Kompass: Sekten und religiöse Weltanschauungen, Fincke, Andreas, Pöhlmann, Matthias, 2004.
Kirchen, Sekten, Religionen, Schmid, Georg [Hrsg.], 2003.
Lexikon der Sekten, Sondergruppen und Weltanschauungen, [die Hrsg.] Hans Gasper ; Joachim Müller ; Friederike Valentin, 2002.
Christiansen, Ingolf: Satanismus, 2000.
Gehirnwäsche und Sekten, Melton, John Gordon [Hrsg.], 2000.
Afro-American religious history, Sernett, Milton C. [Hrsg.], 1985.
Alexenberg, Melvin L.: The future of art in a digital age, 2006.
Arweck, Elisabeth: New religious movements in Western Europe, 1997.
Bewältigung und Verdrängung spiritueller Krisen, Rusterholz, Peter [Hrsg.], 1997.
Kim, Nam-Hui: Die koreanischen neuen Religionen im Kontext der Religionsgeschichte Koreas, 2006.
Ivars [193.41.33.65]
# Iesūtīts: 2007.05.16 09:40:23
lielais brālis

Es tevi pazinu!!!
Tu esi viens no Ļedjajeva sekotājiem.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.16 09:45:46
Mr. Incognito. Bet par to jau iet runa... atshkjerlshanaas ir doktrinaala/idejiska nevis fiziska. Jehovieshi un MOrmonji vareetu buut sekta saakotneeji doktrinaali atshkjeljoties no Milleriaanisma (no kaa Adventisti dzimushi), bet shodien tie ir kult!
Bet sektai ir arii otraa noziime - taa implicee uzvediibas, darbiibas un attieciibu veidoshanas metodes grupaa! Doktriina pati par sevi veel nekas briesmiigs nav, probleemas saakaas, kad sektas implementee mind-control panjeemienus grupas iekshienee... tamdeelj arii ir taads jeedziens kaa "totalitaaraa sekta". Un dazhaadaam grupaam var buut dazhaadas pakaapes "totalitaarisms".
lielais brālis
# Labojis lielais brālis: 2007.05.16 11:30:52
Oho, Mulders par mind-control . Uzreiz nāk atmiņā Jāņa Vanaga tikšanās ar LA studentiem un attiecīgie tekstiņi...Interesanti, kādas pakāpes "totalitārisms" tas bija?
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.16 11:41:48
l. brālis, nezinu, neesmu bijis šajā lekcijā. Bet "mind-control" ir visai konkrēts psihiatrijas, psihoterapijas jēdziens.
lielais brālis
# Iesūtīts: 2007.05.16 11:45:13
Ne jau lekcijā, bet gana pārrunās ar avīm.
Mulders
# Iesūtīts: 2007.05.16 11:53:05
l.brālis, tātad vēlreiz - neesmu bijis pārrunās. Esmu kādus divus sprediķus vispār no J. Vanaga dzirdējis savā mūžā. Nepazīstu viņu personīgi.
Mulders
# Labojis Mulders: 2007.05.16 14:25:15
Sheit i-netaa briivi pieejama graamata, zinaatnisks peetiijums buutiibaa... Garsh, smags un anglju valodaa, bet ja kaadam ir reaala vajadziiba, vai varbuut pat kaads kaadu bakalaura darbu shajaa zinjaa pilda, tad iesakaama literatuura!
http://www.somis.org/TDD-01.html

Citāts no turienes:
Another comparative study was completed just recently using this same methodology in studies of 30 members each in five local congregations representing five mainline denominations. These studies were con-

p33
ducted in Baptist, Catholic, Lutheran, Methodist, and Presbyterian churches. Results were the same as those observed in the study of churches of Christ that are not identified with the discipling movement. There were no significant changes in psychological type scores. There was no pattern in the few changes that were observed. Overall distributions did not change.

This is what one would expect since mainline denominations typically recognize and respect individual differences. They value this diversity. They encourage individuals to become what they are uniquely capable of becoming and not mere copies of someone else. This is not the case, however, with certain manipulative sects. It is conformity that they value, not diversity. They tend to make people over after the image of a group leader, the group norm, or what the group regards as the ideal personality. Such pressure to falsify type is one of the reasons for the psychological damage often experienced by their members. They are made to feel guilty for being what they are and inferior for not being what the group wants them to be. As the gap between the real self and the pretended self grows larger and larger, the self esteem of these members sinks lower and lower. They become frustrated and depressed. They may develop serious emotional problems. They may become so dependent on the control exercised by their leaders that they engage in irrational behavior.
(2 Chapters p32-33)
lielais brālis
# Iesūtīts: 2007.05.16 16:58:37
Tas ir interesanti, ka Muldera citātā tiek pieminēts disciplining movement , sākotnēji no pentakostiem nākusi, vēlāk plašākus segmentus aptvērusi kustība, kas uzsvaru lika uz draudzes disciplīnu, atskaitīšanos "garīgajam tēvam" u.t.t. - nu gluži kā kāds LELB novirziens. Vēlāk kustībā iesaistītie dalījās ar savām traumatiskajām pieredzēm. Lielajam brālim iznāca tikties ar kādu šai kustībai reiz piederējušu sludinātāju, kurš visai pamatoti norādīja, pie kā noved nepamatota garīgās varas cilvēkam pār cilvēku uzsvēršana kristīgā draudzē.
moritz :) [213.21.215.97]
# Iesūtīts: 2007.05.18 11:26:08
Noasveidīgais
# Iesūtīts: 2007.05.20 19:39:55
Sekta ir kā Baznīca - redzamā un neredzamā!
Redzamās sektas ir tās, kurās tiek atklāti kultivētas kaitīgas idejas un cilvēki vesti maldos. Dažkārt tās sauc arī par kultiem, kaut arī šis vārds ir ļoti neprecīzs un šaurs.
Neredzamā sekta ir pāri laikam un telpai visās Baznīcās un organizācijās sastopamie cilvēki, kuri kultivē sektantisku domāšanu - norobežošanos, tiesāšanu, melnbaltu pasaules ainu, un ne tikai kultivē paši, bet arī citus uz tādu pamudina!
Andis Atvars [81.198.158.196]
# Iesūtīts: 2007.05.20 20:07:05
Noasveidīgais! Paskaidro lūdzu- ko nozīmē norobežošanās, sektantiska domāšana, melnbalta pasaules aina?
Noasveidīgais
# Iesūtīts: 2007.05.20 21:01:12
Sektantiska domāšana nav satura, bet manieres jeb formas jautājums. Sektu mācība var spēcīgi atšķirties - no pilnīga ārprāta murgiem par civilizācijām uz Jupitera, līdz smalki atšķiramām niansēm kristīgajā dogmatikā. Runa ir par pieeju: parasti sektanti no visām iespējamām tēmām un jautājumiem izvēlas vienu t.s. "markeri", kas viņu izpratnē kļūst par noteicošo pazīmi kāda cilvēka vai organizācijas vērtēšanai. Nevienam citam šis "markeris" var neko daudz neizteikt, bet sektants tic, ka no tā, vai cilvēks šajā vienā jautājumā domā līdzīgi viņam, ir atkarīga... mūžīgā dzīvība/mūžīgā pazušana, heterodoksija/ortodoksija, kristietība/velna sinagoga u.t.t.
Un tālāk sektants tad neklausās ne uz kādiem citiem argumentiem vai domām, bet tikai ir norūpējies par šo savu "markeri" vai idee fixee, uzmācīgo ideju vai leitmotīvu - piemēram, ka vienīgi viņš pareizi izprot luterismu vai Vakarēdiena būtību.
Rezultātā viņš nespēj vairs novērtēt citos labo, bet uzstājīgi sēž uz viena jautājuma, neredzēdams sev līdzās citos daudzas labas idejas - ja trūkst "markera" pazīmes, tad sarunbiedrs ir ļaunais, no kura jātiek vaļā.
Šāda iešaurināta domāšana uznāk ik pa laikam katram. Jautājums - vai cilvēkam pietiek sarpāta sacīt, ka tas nav pareizi. Un to vislabāk dziedina, mācoties būt kopā ar tiem, kas domā citādi. Tāpēc Baznīcai jābūt vietai, kurā visi nedomā līdzīgi, citādi ātri vien visi nonāk pie uzmācīgām idejām, no kurām vairs netiek vaļā. Par to tad arī viss stāsts.
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Tēma ir slēgta, jūs nevarat iesūtīt komentārus

 Lapas redaktors:redaktors@lelb.lv; Copyright © 2006 LELB, created by MB Studija
Šajā stundā bijuši 28 , pavisam kopa bijuši: 34645